Mi is folyik hát Brüsszelben a lengyelekkel?

2016. június 02. 09:41

A lengyelek elleni „jogállamisági mechanizmus” kapcsán az okoz zavart, hogy mindkét fél állításában van igazság.

2016. június 02. 09:41
Fóris György
Brüsszelből nézve

A lengyel kormány azon állítása, hogy a Bizottságnak nincs joga »alapjogi kérdésekkel«foglalkozni, ennyiből tévedés. A brüsszeli testületnek – miként az Európai Parlamentnek is, nota bene, a tagállamok harmadának is – igenis jogában áll vélelmezni, hogy adott tagországban úgymond súlyosan és tartósan megsértették a jogállamiságot és az alapvető jogok érvényesítését. Kiindulásként pedig hivatkozásul szolgálhat ehhez az Alapvető Jogok Chartája, valamint az alapszerződés némely elvi alapvetése (mindenekelőtt a sokat emlegetett 2. cikke).

Mindezek alapján például a Bizottság is vélelmezhet, rákérdezhet, és végső esetben formális eljárást is kezdeményezhet (felkérve a tagországok összességét, hogy értsenek ezzel egyet és állapítsák meg a jogsértést ők is – ha ez nem valósul meg, már eleve nem működik az egész -, majd pedig ez alapján indítsanak eljárást a kérdéses tagtárs ellen). Közbevető megjegyzésként emlékeztetünk, hogy az utóbbihoz – a jogsértés tanácsi megállapításához – az érintetten kívüli összes többi tagállam egyhangú egyetértése szükséges. Ld. még a bejegyzést követő mellékletet.

Konkrétan, most a lengyel-ügyben a Bizottság még a tekintetben is körültekintően járt el, hogy markánsabb saját vélemény megfogalmazásával – vagy akár csak kilátásba helyezésével – várt addig, amíg az Európa Tanács alkotmányjogi tanácsadó testülete, a Velencei Bizottság idén márciusban közzétette több ponton is kritikus véleményét. Ha elfogadjuk azt, hogy az Alapvető Jogok Chartája a Lisszaboni Szerződés óta az alapszerződés része, és hogy az ebben foglalt alapjogi elvárások tételes értelmezése az Európa Tanács hatáskörébe tartozó különböző konvenciókból is vezethető le, akkor a »Szerződés őrének« legalábbis is jogában áll felkapnia a fejét, ha az ET illetékes szerve jogsértést vélelmez egy EU-tagnál valami kapcsán.

Az a lengyel észrevétel viszont már jogos, hogy annak másfelől nincs semmilyen jogi jelentősége, ha a bizottsági kutakodást és ténymegállapítást (netán – végső esetben – feljelentést) megelőző munkafolyamatot már önmagában is a nyilvánosság tudtával, mintegy az előtt folytatják le, és az egészet elnevezik jogállamisági mechanizmusnak.

Az egész kapcsán az eredeti bizottsági elképzelés ugyan kezdetben más volt - mellesleg az EP akkori többségének az egyetértésével. 2014 márciusában, amikor José Manuel Barroso akkori elnök a már mandátuma vége felé járó Bizottság egyik utolsó látványos akciójaként bemutatta a koncepciót, még nem zárták ki annak lehetőségét (valójában nagyon is remélték), hogy alkalmazásához a tagállamok is felsorakoznak, és az új eszköz formálisan (vagy legalábbis félhivatalosan) intézményesülhet. Erre azonban nem került sor.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
luga
2016. június 02. 14:09
Nagyon itt lenne az ideje, hogy az EU vezetése ellen induljon vizsgálat. Milyen jogon dönt helyettük Merkel? Ki hatalmazta fel őket arra az eszement politikára, amit folytatnak?
Mich
2016. június 02. 12:39
Fóris tisztázza mi áll a különböző EU-s szabályokban - ez oké (ha megfelel a valóságnak). Amit átugrik: a különböző eljárások emlegetése és elindítása nyilvánvalóan a lengyel (és korábban a magyar) állam elleni támadás és az ottani ellenzék [külföldi] támogatása - amiben aktívan részt vesz a nemzetközi libsibolsi média...!
balbako_
2016. június 02. 12:01
A csatlakozáskor minden tagországot alaposan átvizsgáltak kivált azok demokratikus szerkezetét. Mármost amíg ott demokratikus választások vannak - nincs puccs, vagy katonai junta - akkor azok maximálisan betartják az akkor aláírt és mindkét fél által elfogadott elveket. Ezek a bizottságok mindenbe beleütik az orrukat amihez semmi közük, ügyeket kreálnak, vádakat koholnak ezekkel igazolják ennen fontosságukat és busás javadalmazásukat.
jeti
2016. június 02. 11:56
Magyarországon és Lengyelországban is meg kell szüntetni az Akotmánybíróságot, meg szűnik a probléma az alkotmánybírók választása, az alkotmánybíróság hatáskörei körül. Több EU tagországban nincs alkotmánybíróság, nem is kritizálják Őket.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!