Erdő, erdő, erdő, erdő, de kerek vagy
Édes rózsám, édes rózsám, de messze vagy
Ha az erdőt levághatnám, édes rózsám megláthatnám
Aj-lala-la-lala-la-lala-lala-la
Kívül égek, kívül égek, belül fázom
De messze vagy, de messze vagy, édes párom
Küldj messziről vígasztalást, tudom, hogy te sem szeretsz mást
Aj-lala-la...
És láttam olyat, aki egyszer csak keservesen sírva fakadt egy „szakítós” népdal közben. Lehet, hogy a magyar népdalok „búsongósak”, legalábbis egy jó részük, de épp ez a búsongás az, ami segíti a lelki megtisztulást. A duhaj nótákkal meg az szokott a baj lenni, hogy túlságosan felszínesek és kávéháziak… pedig mekkorát lehet rájuk mulatni!
A Fölszállott a páva óta egyre szélesebb az érdeklődés a néptánc iránt. A gyerekpáva miatt tömegével jelentkeznek a kicsik a tanfolyamokra. A táncház-mozgalom olyasvalami volt évtizedeken át, ami a kívülálló számára láthatatlan tevékenységet folytatott. Tudta, hogy létezik, hagyományt őriz és ennyi. Amikor az Almássy téri táncház átkerült a Gödörbe, akkorsokan rácsodálkoztak – főleg a külföldi turisták, akik tátott szájjal fotózták a táncosokat a „kirakatban”. Aztán jött a Páva. A csendben dolgozó, mulató mozgalom, aminek talán százezer „tagja” is van, ha nem több, kicsit napvilágra került. Kiderült, hogy amúgy a szomszéd, az osztálytársunk, a rokonunk, a munkatársunk is táncol valahol, együttesben vagy folkkocsmában, mindegy.
Miközben az adatközlők kihalásán siránkozunk, évtizedről évtizedre „utolsó órát” élünk meg, rengeteg frissen végzett népzenész kerül ki a Zeneakadémiáról, meg amúgy autodidakta módon is sokan képzik magukat.
Mint annak idején írtam a Jobbklikken: (akármit: néptáncot, salsát, keringőt) táncolni premodern extázis, azon kevés kulturális-művészeti területek egyike, ahol testtel-lélekkel be tudunk vonódni az alkotás pillanatába. Együtt alkotunk. Használati zene, használati tánc, de mégis művészet; nem l'art pour l'art, épp ettől teljesebb. A festménynézegetés, regényolvasás is beszippanthat persze; de talán nem szorul magyarázatra, hogy a tánchoz képest ezek esetében kívülálló műélvezők, „kultúrafogyasztók” vagyunk. Évtizedekkel ezelőtt a Kolozsvár környéki, kalotaszegi, mezőségi falvakból a városba érkezett cselédlányok és fiúk egy-egy utcán, téren gyűltek össze a vasárnapi táncra. Ha nem volt zenész, némán táncoltak. Annak ellenére, hogy mindenki csak a saját faluja, tájegysége táncát tudta, mégis sikerrel hangolódtak egymásra.