„DRÓT: Szerinted is »itt egy érdekkör, egy ízlésvilág kerül kizárólagos helyzetbe«?
ORBÁN JÁNOS DÉNES: Nekem egy érdekköröm van, és az a jó irodalom. Ami az ízlésvilágot illeti, az Előretolt Helyőrség sosem volt homogén, halk lírikusoktól vad székely prózaírókig sokan belefértek. De itt most qrvára nem is arról van szó, hogy ezt a lóvét az Előretolt Helyőrség, az erdélyi irodalmi műhely kapja, mert nem. A KMTG égisze alatt működő Előretolt Helyőrség Irodalmi Akadémia most egy fiatal irodalmi projekt neve, mely projekt vezetője ugyan én vagyok, és a régi Helyőrséges tapasztalatok és módszerek képezik az alapját, de itt legalább tíz oktató fog rendszeresen tanítani és még legalább ötven alkalmanként (a legjelesebb magyar írókat szeretnénk meghívni, politikai állásuktól qrvára függetlenül). Ebben az évben 30 tehetségnek van helye, az abszolút kezdőktől a haladókig. Nyílt pályáztatás lesz, bárki jelentkezhet az egész Kárpát-medencéből, aki eleget tesz a kritériumoknak. Mi egy lehetőséget biztosítunk a fejlődésre és menedzseljük az alkotókat, de ki a franc tudna ennyi emberre egyenruhát húzni? Az alkotó ember általában öntörvényű és egyéni hangja van, akinek nincs, az nem is igazi művész. Ki a fene befolyásolhat egy írót, hogy mit írjon? Legfeljebb maga az író, valamiféle érdekből dönthet a szervilizmus mellett, de az annyit is ér.
DRÓT: Mikortól indul be a program és mik a valódi célok?
ORBÁN JÁNOS DÉNES: Heteken belül, reményeink szerint február elején már ki tudjuk írni a pályázatokat. De előtte számtalan adminisztratív meg jogi procedúrán kell túlesnünk, ez egy állami cég, rendkívül aprólékos üzleti terv és nagyon komplikált kontrolling a követelmény. Párhuzamosan irodát, vendéglakást kell fölszerelnünk, előtárgyalások folynak különböző intézményekkel, akikkel együtt szeretnénk működni, és folyamatos, kényes egyeztetése annak, hogy a pályázatok lebonyolítása, elbírálása ne legyen részrehajlással, elpolitizálással vádolható.
Az Akadémia gyakorlatilag úgy fog működni, mint egy főiskola, rendszeres, napi szinten történő oktatás, folyamatos műhelymunka. Sokoldalú képzést biztosítunk, számos pragmatikus »tantárgy« is lesz. Ezért is szükséges egy nagyobb költségvetés, hiszen nem csak egy írótábori szemináriumról vagy heti egy előadásról van szó. Emellett rendezvényeket fogunk szervezni, kisebb író-olvasó találkozóktól nagyszabású produkciókig. Megtámogatjuk az akadémisták kiadványait. Támogatásokat is fogunk adni más fiatal irodalmi fórumoknak. Népszerűsítjük a fiatal írókat. Ezek az alaptervek. De lesz még sok izgalmas dolog, fantáziánk mindig is több lesz, mint pénzünk.”