A 2015-ös év végére kiderült, hogy nagyobb válság esetén a közös európai érdek, biztonság- és külpolitika csődöt mond. A hollandok mini-Schengen ötlete a Német-Római Birodalomra emlékeztet, annál is inkább, mert nem csak a német ajkú területeket foglalja magában, hanem a Benelux államokat is. Ezek a területek az európai kultúrkörön belül is egy kultúrába tartoznak, gondolatviláguk hasonló alapokon nyugszik, geopolitikai adottságaik közös érdekek mentén mozgatják őket. A Római Birodalom bukása óta ez volt a leghosszabban fennálló birodalom, amelynek része volt a hollandok által felsorolt összes ország. Akkor Németalföldnek, Habsburg örökös tartományoknak, választófejedelemségeknek, Porosz Királyságnak hívták őket.
A mag-Európa létezésének felelevenítése és a V4-ek összetartása földrajzilag és történelmileg is létező határra hívja fel a figyelmünket. A köztes-Európa területén élő lengyelek, magyarok, csehek, szlovákok, szlovének, horvátok két nagy problémával küzdöttek a kora-újkortól kezdve napjainkig. Az egyik tényező, hogy gazdaságilag elmaradnak a nyugatabbra fekvő országoktól, így egy folyamatos modernizációs kényszerben élnek. A másik fontos tényező, hogy kelet és nyugat határán fekszenek, így közvetlenebbül vannak kitéve a keleti érdekek hatásainak vagy akár agressziójának. A franciák szövetségkeresése láttán rossz érzést tápláló emlékek idéztetik meg velem a kérdést: vajon az egykori antant felmelegítése jó megoldása-e az Iszlám Állam elleni harcnak?! Vajon Európa ismét saját, történelmi varrásainak a mentén szakad-e szét?
A fenti kérdésemre természetesen van válaszom. Az Európai Unió belügyminiszterei már meg is egyeztek a schengeni határok fenntartásában. Elemzésem szerint a fent leírt jelenségek csak tünetei a betegségnek, amelyben a migrációs hullám előtt is szenvedett az Unió. A nagyobb kihívásokra, krízisekre, éppúgy - ahogy az emberi jellem is - előbb visszalépéssel válaszol minden lélek, gondolat, személy. Létezik egy meghökkenés, hátrébbhúzódás, erőgyűjtés, aztán következhet a továbblépés. A 2015-ös év megmutatta, hogy az Unió alakításában Németország és vonzáskörzete, Franciaország Nagy-Britanniával, valamint a V4-ek fognak részt venni. Svédország erőtlen, a déli államok szerepe, véleményem szerint, a közeljövőben fog tisztázódni.
Népszerűségi változások
A külpolitikai eseményekkel szoros összefüggést az év harmadik és negyedik negyedévében mért fideszes népszerűség-növekedéséből vonhatunk le. A nagyobbik kormánypártnak nem a mögöttünk álló két év volt a legunalmasabb korszaka. A 2014-es év három választását sikerrel megnyerő polgári szövetség ugyanis ez év elejére elvesztette meggyőző főlényét. Az Ipsos mérései alapján a biztos pártválasztók körében 21%-on, a teljes népesség körében pedig 37%-on állt az Európai Parlamenti választást 51%-al megnyerő Fidesz-Magyar Polgári Szövetség. A fővárosnak és a megyei jogú városoknak - kettőt kivéve - ugyancsak a Fidesz adhatott polgármestert. A megyei közgyűlési székek 58%-a is náluk talált gazdát. Ezeknek az adatoknak az összehasonlítása önmagában is ijesztően hatott a kormánypártra, de a népszerűségi mutatók a folyamatos csökkenést is előrevetítették; a megelőző időszakhoz képest a fenti eredmény 4%-os romlását jelentette. Ugyanekkor a Jobbik Magyarországért Mozgalom 18%-on állt a biztos pártválasztók körében és 28%-on a teljes népességre vetített arányszámításban. A Magyar Szocialista Pártnál ezek a számok 12%, és 19%.