Az elkeseredett ember bármire képes. Van a léleknek az az állapota, amikor nem az agy diktál. Amikor nem azért fenyegetőzik a saját maga csonkolásával valaki, mert racionálisan abban bízik, hogy annak eredményeként történik valami, ami neki az érdekét szolgálja. Az önmagát az önkormányzat vagy az adóhivatal előtt felgyújtó ember – volt erre példa korábban sajnos nálunk is – abba az állapotba jut el, amikor nem képes kontrollálni önmagát; és bármennyire hihetetlen, de saját indulata vezérli abban, hogy magában is kárt tegyen vagy akár a saját életét is érdemben kockáztassa.
A hazai cigány közösségekben számos alkalommal néztem végig én is azokat a helyzeteket, amelyekben nem lehet racionálisan felfogni a történéseket. Egészen döbbenetes azokat a pillanatokat közelről megélni, amikor egy eltorzult lélekállapot nem engedi a racionalitást, és amikor már minden, de minden mindegy. De az indulatnak valahol ki kell csapódnia, mert egy másodpercig sem tudja tovább hordozni, tovább cipelni valaki – a saját normái szerint.
És hogy miért nem? Mert úgy nőtt fel, hogy a saját indulatát, a saját érzelmi alapokon meghozott döntéseit soha nem kellett igazán megbánnia, legalábbis saját maga és a saját közössége előtt. Soha nem kellett átértékelnie. Vagy éppen a következő alkalommal máshogyan kezelnie. Soha nem tanult belőle. És itt megint elő kell, hogy jöjjön a szociokulturális háttér. Itt kultúrák különbségéről van szó. És ebben az esetben ez azt jelenti, hogy a túlélésért, jobb életért folytatott küzdelemben egyes csoportoknál, és egyes csoportokon belül egyes embereknél máshol vannak a saját belső határok. Máshol jelennek meg és majd fogynak el az indulatok. És ez a különbség egészen döbbenetes méreteket ölthet.
Most a magyar társadalom ezzel a különbséggel találkozik és ezt próbálja felmérni, megérteni, feldolgozni. Nyugat-Európa már találkozott vele, csak mindig szégyenlősen félrenézett − ahelyett, hogy felháborodott volna vagy formálta volna. A magyar társadalom most csodálkozik rá erre. Holott eddig is itt volt. Csak a szociális munkások hétköznapjaiba kevesen látnak bele Borsodban. Mert kevesen nézték eddig végig, kevesen láthatták, milyen egy cigány kendőzésen törött pohárral eret vágni magunkon. És hogy miért is? Mert ott, akkor ezt éli meg az ember, erre veszi rá valami ott bent a lelkében, legyen bármennyire is eltorzult az a lélekállapot, amelyben cselekszik. Vagy milyen lehet könnyek között átkot szórni a csatkai cigánybúcsúban úgy, hogy azt valóban komoly veszi az átkozódó. Milyen egy cigány temetésen valóban megélni a másiknak az elvesztését, milyen odafeküdni a koporsóra vagy ruhát szaggatni a hantolásnál. És ezeken lehet mosolyogni. Vagy éppen elborzadni. És persze felfogni sem sikerül, de miért is sikerülne, hiszen ez valami olyan, ami egy másiknak látszó, a miénktől különbözőnek tűnő kultúrából, kultúrkörből érkezik.
Hiába akarjuk azzal elintézni, hogy ez nem európai, nem civilizált, menjél vissza vele a Közel-Keletre meg Indiába – az egész ugyanarról a tőről fakad: az elkeseredett ember sok mindenre képes. És akár gyereket, feleséget, férjet, szülőt is öl, majd magával is végez. A kérdés az, hogy ezt az önmagunk által kialakított társadalmi rend mennyire tartja elitélendőnek; illetve mennyire tartja szükségesnek, hogy az egyénben bármikor gerjedő indulatokat a normák, a társadalmi elvárások és a törvények olyan mértékben törjék le, fojtsák el, hogy azzal a magunk által kívántnak tetsző társadalmi relációkat segítsük elő. És ez nem genetika-függő. Az indulat és a frusztráció okozta irracionális cselekedet nem jellemezhetnek egy adott népcsoportot: sem olyat, amely több száz éve él itt; sem olyat, amelyik most jelent meg a déli határon. De azt ki kell mondani, hogy egyes helyzetekben maga az ember kerül sokszor nehéz helyzetbe, és a döntéseihez csakis azt tudja felhasználni, amit korábban tanult. Amit korábbról hoz magával. Amit korábban látott és megélt. És ez bizony igenis sokszor más, mint amit a többség normálisnak tart. És ez a másság, ez a különbözőség pedig lehet, hogy egy ponton túl ebből a megközelítésből adódóan már nem tolerálható. Most az ország nagyobbik fele ezt éli meg. Jogosnak tűnően.