„Magyarországon a nyugati alárendelődést a létezett szocializmus elitjei bonyolítják le, a késő-Kádár rendszer érintetlenül maradt hegemón intézményei segítségével (médiák, államapparátus). Az államszocialista elit a kilencvenes években Magyarországon nem a nacionalista politikai vetélytársaival, hanem a baloldaliból liberálissá lett, demokratikus ellenzéki ellenfeleivel lép szövetségre (1994).
Bár a nacionalizmus kulturális feltételeit már a Kádár rendszer végén, a nyolcvanas évektől rehabilitálják (lásd pl. az István a király c. rockoperát, a Nemeskürty István vezette filmstúdió munkáit) a magyar nacionalista, jobboldali, szélsőjobboldali politika a rendszerváltást követően a közbeszédben a peremre szorított, stigmatizált helyzetben van. A szélsőjobboldal hagyományos témái (elsősorban a Párizs környéki békék és a magyar kisebbségek kérdésének felvetése) a nyilvánosságban megbélyegzett ügyek, azok emlegetése békétlenségnek, háborús uszításnak minősült. A szélsőjobboldal a kétezres évek közepéig elsősorban egy az elnyomatás tudatából erőt merítő szubkultúra zene ponyvairodalom) búvópatakjaiban menti át magát.