Hidd el, PíSzí akarsz lenni, csak nem tudod

2015. június 01. 10:51

Akit ugyanis rabszolgának, aberráltnak, alsóbbrendűnek hívnak, arra úgy is gondolnak, és hiába iktatják törvénybe a jogikat, amíg a társadalom ezeket nem veszi komolyan.

2015. június 01. 10:51
Kapelner Zsolt
Dinamó Műhely

A beszéd teremti meg azt a szimbolikus teret, struktúrát, amelyen belül az emberi lények elnyerik társadalmi státuszukat. Ennek megváltozatása nélkül valódi társadalmi változás nem érhető el. Pető helyesen jegyzi meg, hogy »a nyelv uralásáért folytatott harcok előtti időben« is képesek voltak az emberek változást elérni, például fel tudták számolni a rabszolgaságot. Igen ám, de majdnem 100 évvel az Egyesült Államok-beli rabszolgaság eltörlése után Malcolm Little úgy érezte, fel kell vennie a Malcolm X nevet, mintegy rabszolganevét hátrahagyja, nyelvileg is le kell, hogy rázza magáról a rabigát, hogy így újrarendezze azt a szimbolikus rendet, amelyben az ő társadalmi státusza megítéltetik.

Akit ugyanis rabszolgának, aberráltnak, alsóbbrendűnek hívnak, arra úgy is gondolnak, és hiába iktatják törvénybe a jogikat, amíg a társadalom ezeket nem veszi komolyan, amíg nem beszél úgy a kirekesztett és alávetett csoportokról, mint akik egyenlő tagjai a társadalomnak, addig a változás nem ért célt.

A beszéd tett. Ezért értelmetlen azt kérni, foglalkozzunk a tettekkel a beszéd helyett. Persze nem a beszéd a társadalmi cselekvés egyetlen formája, de épp olyan butaság lenne alábecsülni a jelentőségét, mint túlértékelni azt. Petőnek igaza van abban, hogy téved, aki azt gondolja, »a nyelv a politika«. De a nyelv igenis politika, és a nyelvbe való beavatkozás radikális politikai tett: egy olyan ponton kelt zavart a társadalmi struktúrák rendjében, amelynek alapvető jelentősége van azok fenntartásában, de amelyre általában a legkisebb figyelmet fordítjuk.

Persze, a mai világban nem lehet – btw. soha nem is lehetett – totálisan uralni a nyelvet, nem lehet megakadályozni, hogy az emberek válogatott undorítóságokat vágjanak egymás fejéhez, amikor olyanjuk van. De nem is ez a PC célja. A politikai korrektséget az ember nem azáltal segíti elő, hogy mindenkit lecsesz a sárga földig, aki valami »inkorrektet« mer mondani – aki így használja, nem érti, miről van szó. A lényeg, hogy felhívjuk a figyelmet arra, hogy az ember szavainak olyan következményei is lehetnek, amelyek elsőre egyáltalán nem szembetűnőek, de amelyekkel nagyon is számolnia kell.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 31 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Fakutya Vigyora
2015. június 01. 18:27
A klasszikus úriember senkit nem fikázott le, nem nevezett rabszolgának, nem alázta meg a rangban alatta lévőt. Csak ezeket kiirtották a cselédfattyúk és most okoskodni próbálnak, hol baszták el.
1000bocs
2015. június 01. 18:15
"Akit ugyanis rabszolgának, aberráltnak, alsóbbrendűnek hívnak, arra úgy is gondolnak, és hiába iktatják törvénybe a jogikat, amíg a társadalom ezeket nem veszi komolyan." A cigányokat nem hívják rabszolgának, aberráltnak vagy alsóbbrendűnek. A cigányokat cigányoknak hívják, és az embereknek nem előítéletük, hanem tapasztalatuk van arról, hogy a cigányok akikkel találkoznak, milyenek. Akkor is olyanok, ha romáknak hívja őket a belpesti romkocsmák lelkes világjobbító közössége. A romák úgy viselkednek, mintha cigányok lennének, magukat cigánynak tudják, és a nem cigányok is cigánynak hívják a cigányokat. A többségi társadalomnak nem kell hogy lelkiismeret furdalása legyen a cigányok saját tettei által a többségben megérlelt tapasztalat miatt. Ha az előítélet a cigányok mentalitása, tettei következménye, és ezek a tettek és mentalitás nem változik, akkor az előítélet mélg megmarad, akkor is ha a cigányokat romának nevezi az újság. A cigányoknak ugyanannyi joguk van mint a nem cigányoknak, akár cigánynak, akár romának hívják őket. Törvény előtti egyenlőség, ugyebár. nem a társadalomnak kellene a törvényeket komolyabban venni, hanem a cigányoknak ha már itt tartunk. Közülük ugyanis elég soknak van problémája a törvény és a jogok értelmezésével, mint pl. magántulajdon szentsége, az önbíráskodásról és erőszakról ne is szóljunk. "A beszéd tett." -hát, aki egész életét a szószaporítással tölti az talán valóban ezt hiszi. Akinek az élete beszédes tettekben vagy nehéz döntésekben, munkás helytállásban bővelkedő, az nem. Talán a szerző néha dolgozhatna vagy tehetne valami olyat ami férfias helytállásként, nehéz munkaként értelmezhető, akkor tudná a különbséget. Egész nap beszélhetek róla, hogy dolgozom, ha a munka nincs elvégezve. Mondhatom, hogy lefutom a maratont, ha nem teszek egy lépést sem. A valóság és a liberális kis gondolkodóink világa már megint ütközik. Ennek feloldására kitalálták a PC beszédet. A maguk elvei szerint megTETTEK mindent, hiszen BESZÉLTEK:) Mondjuk a valóság semmiben nem változott, de mit aggódna ezen egy liberális bölcs?
Fakutya Vigyora
2015. június 01. 18:11
"A beszéd tett." Ezt pedig a szarozó, geciző, fikázó zsindexes és aközeli médiageciknek tessék magyarázni.
Fakutya Vigyora
2015. június 01. 18:11
Miért már megint a párszázéves rabszolgatartó műállam a példa nekünk, ezerötszáz éves európai magyaroknak?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!