Tudunk magyarul beszélni a férfi-női viszonyokról?

2015. március 22. 11:25

Lehet, hogy a magyar nyelvvel van a probléma... Lehet, hogy a nemeket diszkréten elrejtő nyelvünk elrejti a nemek különbözőségéről való gondolkodást.

2015. március 22. 11:25
Kendernay-Nagyidai Gertrúd
Mandiner
Lehet, hogy a magyar nyelvvel van a probléma... Lehet, hogy a nemeket diszkréten elrejtő nyelvünk elrejti a nemek különbözőségéről való gondolkodást. Azt, ami más nyelvekben magától értetődő, hogy más vonzatok társulnak különböző nemű szavakhoz, és ezáltal más struktúrában működnek a különböző nemek. De lehet az is, hogy éppen ez a megkülönböztetés-nélküliség az, ami már réges-rég létrehozta a magyar közbeszédben az egyenlőséget, és ezzel sikerült meghaladni minden diszkriminatív szöveget?
 
Enyhén ironikus, hogy az angolszász feministák pont azon fáradoznak, hogy ezt a bizonyos nyelvtani megkülönböztetést eltüntessék. Jóllehet a nyelvtan képtelen az egyenlőséget megteremteni − az egyenlőség amúgy is csak elérhetetlen eszmény, inkább a tisztelet, kölcsönös megbecsülés, a szerepek egyenértékűsége lehetne a végcél, nem?
 
Vagy egyszerűen csak túlságosan prűd a társadalom, ódzkodva a testiség minden diskurzív megjelenítésétől? Persze ez a kelletlen húzódozás csak akkor fordul elő, ha józanul és komolyan kellene a nemekről, nőkről, férfiakról, társadalmi szerepekről, társadalmi feladatokról és felelősségről beszélni. A férfi-női szerepek és kapcsolatrendszerek társadalmi konstruálás eredményei, és ez a bináris ellentét minden közösségben szabályozott módon megtalálható. A hétköznapi nyelvezet válogatás nélkül, kendőzetlenül jeleníti meg a testiség, a szex, a szexizmus különböző formáit, ezeket a kifejezéseket pedig a nagy többség folyamatosan használja. Főleg, ha a testiség verbális reprezentációjától való szorongást némi alkohol is oldja. És akkor igazán elszabadulnak az indulatok, s a szövegek észrevétlenül borítják be a szóhasználatot, megbénítva a gondolkodást. Bourdieu szerint a természetes metaforák kiemelten erősek, elrejtik az elrejteni valót, ráadásul tényleg kapcsolódnak a természetesnek vélt férfi-nő, nő-férfi kettősséghez is.

Nehéz ezeket a berögzült kereteket dekonstruálni, ahogy újakat konstruálni sem könnyű. És ez, ha jól olvasom a Magyar Narancs minapi cikkét, az Üvegplafon-beszélgetésen sem volt igazán sikeres. 

A nő-tematikával egyik legrosszabb, ami történhet, ha önmagukat felhatalmazó avatatlan prókátorok úgy érzik, hogy beszélniük kell róla, s rosszabb esetben még megoldásokat is kínálnak. Igen, vannak problémák, igen, vannak nőket érintő problémák, de egy macsó társadalomban (s a magyar ilyen) a nő-kérdés férfi-kérdés is egyben. Sőt, továbbá: nő-nő és férfi-férfi kérdés is.

Vegyük például az abortuszt. Az egész abortusz-mizériában a hivatalos diskurzus hallgatólagosan a nőt teszi felelőssé. De miért is? Mert Magyarországon a kommunizmus idején ez volt a fogamzásgátlás elsődleges eszköze, s mert a nők közül sokan elfogadták, hogy ennek segítségével ők döntenek saját testi folyamataik felett, és ebben a formában „modernek”. Amennyiben a nőt kontextusba, viszonyrendszerbe helyezzük, akkor van a nő, aki teherbe esett (ó, milyen diszkrét a nyelv − a férfi ebben a szerkezetben tökéletesen rejtve marad), és van a magzat (most ne taglaljuk a magzati létezés emberi mivoltát). Hol vannak az abortusz-tematikából a gyáva férfiak? Hol van az ő felelősségük?

Vagy vegyük a család szerepét. Általában a boldog család a konceptuális keret: apa, anya, gyerekek, csupa szív, szeretet. De valóban ez az átlag? Mit mutatnak a statisztikák az elváltakról, a gyermekeiket egyedül nevelőkről, a mozaikcsaládokról vagy azokról a párokról, akiknek nem lehet gyermekük vagy éppen örökbe fogadnak, fogadnának? Ezekben a „torzult helyzetekben” hogyan változnak a szerepek, feladatok, felelősségek, beszéljünk akár anya-, apa-, nő-, férfi- vagy gyerekszerepről?

Mit jelent, hogy boldog egy család, milyen minőségi attribútumai vannak a családnak? Egyáltalán milyen a magyar családok, a magyar társadalom mentálhigiénés állapota? Innen már csak egy lépés a családon belüli és az azon kívüli erőszak problematikája. Mi az abúzus, mik a minőségi szintjei? A kiabálás, verbális fenyegetés, zsarolás „belefér” még az elfogadható kategóriába és a törött bordák meg a lila-kék foltok számától függene az erőszak? Ide sorolnám az agyonhallgatást is.

Igenis szükséges a problémákról beszélni, a megértésre fókuszálva. Ki lehet bíró és döntéshozó, ki ítélhet és ítélkezhet ezekben az élethelyzetekben? Az élethelyzetek ezerfélék lehetnek, és mindenkinek megvan a saját narratívája. Mivel relációkról, emberek közötti kapcsolatokról beszélhetünk (nem csak férfi-nő viszonylatban), hatalmi viszonyokról, alá-fölérendeltségről is szó lehet. Ezek a relációk soha nem statikusak, megvan a maguk dinamizmusa. A férfi-nő kapcsolatnak van egy társadalmilag fenntartott kerete: az, hogy ebben a kapcsolatban mi történik, az nem a társadalom dolga, legalábbis amíg át nem lépnek egy bizonyos határt. De ez a határ mozog, változékony. Ráadásul különféle társadalmi rétegek máshol-másként húzzák meg a vonalat a nyilvános és a privát szféra között. Éppen ezért nem könnyű kilépni, változtatni a hatalmi folyamatokon, konstrukciókon.
 
Pedig van mit rendbe tenni. Az első lépés a megoldás felé a több beszéd, a még több beszélgetés, hogy először legalább a szavakat megtaláljuk a problémák azonosításához.
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 167 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Kasperl
2015. március 23. 11:00
egyre kínosabb hogy nincs beszédhibás miniszterünk. Benne vagyunk abban a pár , a szégyenpadon kuksoló államban, akiknek nem raccsol a miniszterelnöke és ebben még az ellenzéki pártok is cinkosan összekaccsintanak az általuk amúgy álszent módon beszédhibásfóbnak megbélyegzett kormánypárttal. A tegnapi tüntetésen, amit a negyvenmillióan a dadogásért fészbuk csoport rendezett és amire 40 ezren jelezték hogy ott lesznek végül ketten voltak ott. Semmi bajom a vbeszédhibásokkal, családban is van és nagyon okos ember meg rendes, de neki eszébe sem jut számolgatni meg van e a kvótájuk a focisták meg az ürhajósok között, Az a szexista aki számolja hogy mennyi nő van a politikában. Hány fehér nő van az NBA ben? Totál abszurd az egész
grapefruit
2015. március 23. 10:39
http://index.hu/belfold/2015/03/21/modernkori_rabszolgasag_anthropolis/
grapefruit
2015. március 23. 10:00
http://feminfo.444.hu/2015/03/16/egyre-kinosabb-a-nok-hianya-a-politikaban/
Fakutya Vigyora
2015. március 22. 18:53
Meneláosz nője szép volt, Ám nevezzük így: Helén, De Paris után bolondult, (Csak a várost értem én): Drága köntös, pipere, Csalta onnan: "jöjj! gyere!" Addig csalta, egyszer arra Fordult férje szekere. S minthogy ott nem a "jó erkölcs És isteni félelem" Uralkodnak: hanem olló, Csipke, rojt, cafrang, selyem: És ott mindez eladó: Minden asszony "mutató"; Ezer nézi: nő, ruháját, Magát utca-koptató. Nő birál, csodál, irígyel, Tanul, gunyol és nevet, Férfi angyalt-mit fecseg, de Gondol aztán egyebet. S ki ne vágynék a deli Szép Parisnak tetszeni? Nőben épen megfordítva Voln' természet-elleni. Hát Helén ne tudná, hogy - mint Köntös farkán por, szemet, Úgy tapad rá sok rejtett vágy, Úgy vonszol minden szemet? "Hadd söpörjön! hisz selyem; Hadd tapadjon! leverem!" A királylány így von "arany- Folyosót"[*] - azt képzelem. S már az útca sem elég tág: Hadd nyiljék meg a szalon; Idehordva szőr-, selyem-rongy, Üveg, forgács, drága lom. S minden, amit nézni kell; Miben ész s kéz remekel, Hogy divatnő csóka-fészkét "Fényesnek" tüntesse fel. Meneláosz e zsibvásárt Győzi kinccsel - hisz király; Ő is beáll "műértőnek"; Rendel, választ és birál; Lássa meg, ha jő, Paris, Hogy izlése volt, van is: Mikor nőjét választotta, S most egyéb dologban is. Semmi baj nincs a magyar nyevvel. Kis bokor, ne hajts még, Tél ez, nem tavasz; Kis lány, ne sóhats még; nem tudod, mi az. Bokor új hajtását Letarolja fagy; Lány kora nyílását Bú követi, nagy. Szánnám a bokorkát Lomb- s virágtalan; S a lányt, a botorkát Hogy már oda van!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!