A kérdés tehát az: ha a cigányságnak nincs saját autonóm kikényszerítő képessége a társadalmi kirekesztettség, a polgári jogait korlátozó állapot radikális megváltoztatására - akkor vajon mit tegyen? Továbbra is várjon a pártokra és a paternalista civilekre, a mameluk megélhetési roma vezérekre, a vajdákra, a kormányokra (Balog Zoltán szeretetteljes szegregációjára), az EU-ra, Soros György vagy a norvégok pénzére? Demokráciában a csoportok, orientációk, érdekek és értékek politikai képviselete legitim, azt is mondhatnánk, a rendszer esszenciája. Akkor pedig a nemzetiséggé avanzsált romák vajon miért ne élhetnének az autonóm, legitim politikai képviselet jogával és gyakorlatával?
Nyilván tapintható eredmény csak akkor képzelhető el, ha ez a roma politikai képviselet szolidáris, civil és a politikai többségi erőkkel szövetkezik. Ez azonban a roma aktivisták részéről radikális érték- és magatartásbeli változást, valamint a mozgalmi praxisban a demokratikus gyakorlatok elterjedését tételezi fel. Olyan organikus roma értelmiség megjelenését, amely képes a közösségekben/közösségben megtörni az áldozatiság pszichikai béklyóját, és elérni a roma pride értékeinek elfogadtatását - már észlelhető, habár egyelőre embrionális formájában. E metamorfózis hiteles helyi és országos vezetőket igényel. De beszéljünk világosan: e metamorfózis nem megúszható, nem valósulhat meg mások farvizén, csak és kizárólag a roma mozgalomé a munka és a felelősség. Remélhetőleg ezzel párhuzamosan a többségi demokratikus erők is szembesülnek az anticiganizmussal, hiszen ezzel válhatnak az autonóm roma áramlat szolidáris partnereivé.”