A szegregációnak persze van köze a minőséghez, mert ugye ha egy iskola spontán módon szegregálódik, akkor az intézmény szép lassan leépül: elmennek a nem HHH-s diákok, elmennek a jó tanárok, és spontán minőségvesztés következik be. Kérdés, ilyenkor az-e a megoldás, hogy megszüntetjük az egész intézményt a fenébe, és elküldjük messzire a diákokat; vagy inkább megpróbáljuk felhozni az intézmény színvonalát, és akkor rögtön megoldódik a probléma.
*
Vegyük például a pécsi Gandhi romagimnáziumot. Az oktatási rendszerben a középfokú képzést elkezdő roma hallgatók átlagosan csak mintegy 24%-a fejezi be a középfokú képzést. Ehhez képest a Gandhiban átlagosan 40-50% körüli a felsőfokú képzésbe felvettek aránya. A Gandhi ráadásul tudatosan szegregál, nem pedig spontán különít el, és valószínűleg jó oka van rá: a roma értelmiség képzése, a roma kultúra megtartása, a roma identitás erősítése a cél. Ugyanilyen szerepe van az úgyszintén par excellence szegregáló roma szakkollégiumoknak. Most akkor tudatosan, a romák érdekében szabad szegregálni, a spontán szegregáció viszont tilos? A szegregációról ugyanis általában a tudatos, hatósági elkülönítés jut eszünkbe, ami persze általában nem egy népcsoport, etnikum érdekében történik, hanem annak ellenére. A Gandhi gimnázium és a roma szakkollégiumok (plusz nemzetiségi iskolák) viszont azt bizonyítják, hogy ha az adott népcsoportnak igénye van rá, akkor az ő érdekében történő szegregáció, ami ezen esetben a neki szóló iskolát jelenti, bizony üdvös is lehet.
Necces a szegregáció elleni fellépés, mert vagy kiderül, hogy nem a szegregáció a legfőbb hibás és maximum egy tényező a sorban, ami más körülményektől függően ronthat és javíthat is a helyzeten; vagy pedig meg kell erőszakolni a fogalmat és olyan speciális, kifacsart jelentést adni neki, ami csak a jogvédők kívánalmainak megfelelő esetekre passzol. Ilyenkor viszont tiltakozik a józan ész a leszűkítés ellen. S akkor maradunk annál, hogy a szegregáció elkülönítés, esetleg elkülönülés, ami gyakran rossz irányba mutató, de akár jóra is fordítható jelenség.