Azt gondolom, ez a párhuzam illeszthető az egymással valamilyen szempontból versengő államokra is. Az államoknak is lehet (és a történelem során volt is) olyan korszaka, amikor a szabályok nélküli „szabadverseny” tombolt közöttük: egymás fölébe lehetett kerekedni a saját erőforrások minél jobb kihasználásával, iparfejlesztéssel és közigazgatás fejlesztésével, vagy hódító és rabló háborúval, vámháborúval, gazdasági blokáddal. Vagy atomcsapással, villámháborúval. Ez a helyzet változik meg akkor, amikor az államok is próbálnak saját szabályokkal bíró közösségbe tömörülni, ahol az országok egymás közötti „versenyében” a kooperatív reflexeknek és az építő jellegnek van előnye, és a konfrontatív, pusztító jelleget pedig korlátozások és szankciók fojtják vissza.
Úgy is lehet tehát mondhatni, hogy az országok önkéntes tagsággal alakuló közössége egy komoly civilizációs vívmány. Ilyen szellemiségből nőtt ki az ENSZ, az EU és a NATO is, azaz az a bizonyos „euroatlanti” világ. Az államok közössége az ilyen hosszú távú érdekeiket – mint a kiszámítható működési környezetre való törekvést – értékként fogalmazza meg.
Azért lényeges ez, mert az értékelvű magatartásra Magyarország nemzetközi kapcsolatai során ma már sokszor úgy szokás hivatkozni, mint nyűgre, mintha az a bizonyos „érték” csak gátja lenne az érdekek szabad érvényesítését. Pedig az érték végső soron tehát nem más, mint a hosszú távú érdek – azaz nem feszül óriási ellentmondás az érték és az érdek között.
Az euroatlanti közösség pedig nem amiatt jó választás Magyarországnak, mert „euroatlanti”, hanem mert közösség: azaz független és önmaguk sorsáról dönteni jogosult államok önkéntes szövetsége, abból a célból, hogy az államok közötti működés minél kiszámíthatóbb legyen, hogy az államok versenye összességében építő, és ne romboló folyamat legyen. Ha hasonló közösséget alkotnának a földközi-tenger térség országai, vagy Eurázsia térsége, akkor az is egy jó választás lenne Magyarországnak. De távolról sem tűnnek fel ilyen önkéntes államközösségek sem a Földközi-tenger déli és keleti partjain, sem Eurázsiában, ezért jelenleg az euroatlanti közösség Magyarországnak kifejezetten jó választás.
Önkorlátozás = kiszámíthatóság
Van-e tehát a politikai racionalitás alapján önkorlátozó hatalom? Véleményem szerint van, de lehet hogy érdemesebb „önszabályozást” mondani. Azaz az önkorlátozás nem csak átgondolatlan vagy egyoldalú gesztuspolitikát jelenthet, hanem inkább önszabályozást, az együttműködések építése révén az erőforrások tartalékolását hosszabb távon.