Az álhírek terjesztésével a vesztünkbe rohanunk: ijesztő gyakorlat terjed a közösségi oldalakon
Négyből három hírt anélkül osztanak meg a felhasználók, hogy elolvasnák. Íme, az álhírek terjedésének pszichológiája.
Egyesek a médiaszabadságért folytatott küzdelemként értelmezik ezt; mások a Fidesz „maffiaállamának” leleplezését és egyúttal a Fidesz meggyengülését várják.
„Ezzel elérkeztünk írásunk utolsó és talán legfontosabb mondanivalójához. Médiaszakmai közhely, hogy a tényfeltáró újságírás nem megy hitelesség nélkül, legyen szó írott sajtóról vagy kereskedelmi televízióról. A hitelesség szempontjából viszont káros és médiaetikailag problémás, ha egy újságíró vagy egy médium küldetését egy politikai szereplő lejáratásában látja. Hiszen az újságíró hivatása vagy küldetése „az igazság” kiderítése; ennek csak következménye lehet egy-egy politikus megbuktatása, célja viszont nem. Ez utóbbi esetben ugyanis az újságíró nem újságíró, hanem maga is (párt)politikus.
De ha történetesen az RTL »új« híradói nem is esnének ebbe a nálunk gyakori, hitelesség szempontjából káros, médiaetikailag kifogásolható hibába, a csatorna akkor is egy megoldhatatlan feladat, mégpedig a hitelesség egyik pillanatról a másikra való megteremtésének feladata előtt állna. Ezért még ha a közeljövőben a legmagasabb színvonalú tényfeltáró riporttal látják is el az RTL-híradók nézőiket, az utóbbiak nem csak azt fogják kérdezni, hogy eddig miért nem tette ezt, hanem azt is mondogatják majd, hogy mindez elfogult, torzító, igaztalan, sőt azt is, hogy ez egy rosszindulatú bosszúhadjárat.
A mindenkori kormányzat a vele szemben kritikus médiát mindig is elfogultsággal és politizálással szokta vádolni. Ezt tették pl. Nixonék a Watergate-botrányt kirobbantó Washigton Posttal. Ennek a lapnak épp ezért, vagyis azért kellett olyan óvatosnak lennie, hogy még megalapozottnak tűnő gyanújukról sem írhattak, hanem csak arról, amiben úgyszólván szászázalékig biztosak lehettek. Mert ha egyszer is tévedtek volna, a vád, hogy csak a politikai motiváció dolgozik bennük, semmi perc alatt igazzá válik, és ettől kezdve erre a hiteltelenné vált lapra pártlapként tekintenek, ami viszont beszűkíti vásárlóinak körét, és így ez a lap is, mint minden pártlap, hamarosan elsorvad a piacon.”