Hatótávolságon belül

2014. július 20. 17:35

Az Amszterdamból Kuala Lumpurba tartó malajziai utasszállító repülőgép elleni rakétatámadás drasztikusan átrendezheti az erőviszonyokat a kelet-ukrajnai háborúban és tovább ronthatja Európa és Oroszország viszonyát.

2014. július 20. 17:35
Ravasz Ábel
Új Szó

De nem jön jól ez a fejlemény azoknak az európai csúcspolitikusoknak sem, akik még a Krím után is visszafogottságra intették az EU-t Oroszországgal szemben. Emlékezetes, hogy miközben a kelet-európai államok egy része Lengyelország és Ukrajna vezetésével élesen oroszellenes (és Amerika-barát) álláspontot fogalmazott meg, mások (a nyugat-európai nagy államok vezetői, továbbá Fico és Orbán is gazdasági érdekekkel érvelve) minimalizálni próbálták a közvélemény nyomása miatt már elkerülhetetlenné váló gazdasági szankciókat Oroszországgal szemben. A gazdasági intézkedések ártottak is az oroszoknak (előzetes becslések szerint akár GDP-je 4%-át tehetik ki veszteségei), de sokan nem találták elég keménynek a szankciókat.

Most ugyanezek a politikusok ismét a közvéleménnyel találják szembe magukat: a közel kétszáz európai állampolgár halálát okozó harci cselekmény pellengérre állítja mindazokat, akik passzív, visszafogott EU-t szerettek volna látni keleten, és újabb lendületet ad a lengyelek által vezetett csoportnak. Szinte bizonyos, hogy ez az esemény tovább gyorsítja Ukrajna közeledését az EU felé, az oroszoknak újabb szankciókkal kell szembenézniük, és az sem kizárt, hogy Moszkvának a szakadárok támogatásával is fel kell hagynia, illetve jobban álcáznia ezt a tevékenységet. A repülőgép lelövése megkérdőjelezi azokat a terveket, amelyek a jövő Európáját nem az orosz energiától (legyen az gáz vagy atom) való függés radikális csökkentésében látják. A mai Oroszország olyan biztonsági kockázatot jelent, amely miatt nem lehet megbízható és releváns partnernek tekinteni a stratégiai ágazatokban sem. Ami egy éve képtelenségnek tűnt, a Krím után felsejlett és a csütörtöki nap után még jobban látszik: Oroszország expanzív külpolitikája fizikailag, a szó legszorosabb értelmében veszélyezteti az európai polgárok biztonságát, és ezt a felismerést a brüsszeli nagypolitika sem ignorálhatja tovább.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 62 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
ypszi
2014. július 21. 14:50
Tehát a fekete-doboz támpontot adhat, hogy föld-levegő, vagy levegő-levegő rakéta semmisítette meg a gépet. Ha elodázzák a tettes kilétét, akkor az ukránok a ludasak, ha a fekete-doboz alapján bebizonyosodik hogy szeparatisták vagy oroszok a rakéta tulajdonosai, akkor azt nagydobra verik. A szeparatisták csak az ENSZ-nek hajlandók átadni a fekete-dobozt, az EBESZ-nek nem!
ypszi
2014. július 21. 12:50
Érdekesség az alábbi linken lévő utolsó kép. Oka pedig az, hogy amint a képen látható, a halott utas a gép ülése mellett fekszik, ami arra utal, hogy az üléshez volt (van) kötve, de miért, ha még nem készült leszálláshoz a gép és már régen levegőben volt? Csak az lehet, hogy észlelték a gép megtámadását és volt idő felszólítani az utasokat, hogy csatolják be a biztonsági övet. Más magyarázata nem lehet. a link: http://lightbox.time.com/2014/07/18/malaysia-airline-ukraine-crash-jerome-sessini/#end
ypszi
2014. július 21. 11:57
Érdekesség: Egy vélemény: http://valasszunk.blog.hu/2014/07/17/ukrajnaban_lelottek_egy_gepet_varhato_volt
ypszi
2014. július 21. 10:49
nem beszélve arról, hogy miért pont egy olyan légitársaság gépét éri ezen szerencsétlenség, amelyiknek az idei évben már egy gépé szerencsétlenség érte. Mekkora az esélye az ilyen véletlennek? Vagy talán nem is véletlen? Kinek lehet az érdeke a Malajziai légitársaság csődbe vitele?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!