„Az oktatásban sok változás felmenő rendszerben történik. Az elmúlt 20-30 év eredményeit sem lehet egyik napról a másikra kidobni. Valamennyire a pedagógusok is ellentartanak. A választói magatartást nem befolyásolhatja az, hogy az átalakítás tényleges következményeit még nem mindenki érzékeli?
A károk már érzékelhetők. Az oktatás eredményességéről szóló mutatók 2009-2010 óta folyamatosan romlanak. Romlanak a gyerekek alapkészségei, drámai mértékben növekszik a lemorzsolódók és korai iskolaelhagyók aránya. Bármilyen fontos eredményességi mutatót nézünk, aszerint azonnali romlással reagált az oktatási rendszer az összes változtatásra, amit az Orbán-kormány megvalósított. Erről a szakmát nem kell meggyőzni. Mi pedig egy szakmai blogot működtetünk. Ma már nincs a szakmában olyan ember, aki komolyan gondolná, hogy ez az átalakítás jó irányba viszi a magyar oktatási rendszert.
Ez a konzervatív értékrendű szakértőkre is igaz? Ők ugyanis nem szólalnak meg.
Ők olyasmit érezhetnek, mint amit a baloldali értelmiségiek érezhettek az államszocializmus idején. Azt érezhetik, hogy azokat az értékeket, amelyekben hittek, a létező rendszer diszkreditálja. Ugyanakkor működik a törzsi szolidaritás is, mert a magyar értelmiségiek jelentős része nem értékkategóriákban gondolkodik politikáról, hanem törzsi elkötelezettségek alapján mindkét oldalon.
Van-e olyan pont a leromlásban, amely már az erős érdekérvényesítési erővel rendelkező középosztálybeli szülők számára is elviselhetetlenné teszi a rendszert, függetlenül a politikai szimpátiájuktól?
Szerintem a rendszer nem elsősorban a középosztályi szülők számára lesz elviselhetetlen, mert arra azért vigyáz a kormány, hogy ne lehetetlenítse el azokat a szülői stratégiákat, amelyek segítségével ki tudják menteni a gyerekeiket a rossz állami iskolákból. A jelenlegi oktatáspolitika piacot nyit a középosztály igényeit kiszolgáló magánszektor számára. Azt prognosztizálom, hogy azok, akik nem mennek el Magyarországról, megcsinálják a saját magániskoláikat, és persze ott vannak az egyházi iskolák is, bár a kompetenciamérések nem igazolják vissza teljesen azt az pozitív képet, amely az egyházi oktatás minőségéről kialakult. Akiknek igazán rossz lesz, az az alsó középosztály és a szegények. A családok 70-75 százaléka egyértelműen vesztese lesz ennek az oktatáspolitikának, mert az szegregál, szelektál és lerontja a minőséget. A 2012-es Pisa-vizsgálat szerint a gyerekek majdnem harmada elemi olvasási, matematikai és természettudományi készségekkel sem rendelkezik. Az alulteljesítők aránya várhatóan nőni fog, ami azt jelenti, hogy az iskolai kudarc lassan eléri az alsó középosztálybeli családokat is.
Mi az, amit még nem csináltak meg az elmúlt négy évben?
Gyakorlatilag mindent megcsináltak, ami tönkreteszi az iskolákat. A rombolás megtörtént.”