Hüvelykujjszabály

2013. december 02. 09:10

Nemcsak a túlzott szerencsejáték ártalmas, de a történelmi tapasztalat szerint az is, ha a politika a jogot a szolgálóleányának tekinti.

2013. december 02. 09:10
D. Tóth Balázs
Szuverén

„A kockát a kétharmados parlamenti többség elvetette, és a napokban a köztársasági elnök is aláírta törvényt, nem emelt alkotmányossági vétót. Persze Caesar sem a Rubicon átlépésével halt politikai halált, hiszen ezt követően is számos diadalt ült meg a szenátus és a római nép által ünnepelve. Az új szabályozás a szerencsejáték-szervezésért felelős miniszter hatáskörébe olyan új jogosítványokat helyez, amelyek lehetővé teszik számára, hogy koncessziós szerződés, illetve pályázat kiírása nélkül biztosítson szerencsejáték-szervezési jogot »megbízható« magánszervezeteknek. Mivel a megbízhatóság – a trafikpályázatokkal szemben – ebben az esetben legalább tízéves korábbi működéshez kötött, az új szabályozás a régi piaci szereplőket betonozza be.

Az új szabályozás – ahogy fent említettem – azonban ennél sokkal több problémát vet fel. A jogtudomány képviselői között konszenzus van abban a kérdésben, hogy a meghívásos vagy pályázat kiírása nélkül megkötendő szerződések piacának megnyitása nem más, mint egy jelentős korrupciós kockázat. A szabad belátáson (diszkréción) alapuló döntések legitimitását – okkal – kérdőjelezik meg, hiszen nincsen olyan előre látható és nyilvános mérce, amellyel mérni lehetne egy közhatalmi döntés jogszerűségét, elméleti helyességét és jogállami alkotmányosságát.

Az Európai Bíróság gyakorlata alapján – a jogállami megfontolások mellett – azért kétséges a szabályozás európai jognak való megfelelése, mert a tízéves megbízhatósági szabály értelemszerűen elsősorban az uniós piacnyitást megelőző időkben már működő olyan magánfeleknek biztosít kedvezményszabályt egy állami monopóliumban, akik tulajdonosai elsősorban magyarok, nem pedig az unió egyéb országában honos szerencsejáték-szervezők.

A strasbourgi és az alkotmányossági kifogások szinte egymással feleltethetőek meg, és részben már említettem őket. A legalapvetőbb probléma az előre ki nem számítható – kamarillapolitikára jellemző – önkényes döntéshozatal, de felvethető a kizárt szervezetek tulajdonhoz való jogának, valamint a vállalkozáshoz való joguk sérelme is.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Zokni
2013. december 10. 22:19
Ez teljesen egyértelmű. NYILVÁNVALÓ a korrupció. BIZTOS, hogy Orbánék százalékot húznak. Megteheti, hogy a falusi háza végébe stadiont építtet? Meg. Megtette? Meg. Megteheti, hogy a stadionhoz, tehát a házához vasutat vezettet? Meg. Megtette? Meg. Akkor?
talán
2013. december 10. 22:16
Székely Gábor elnök /Szerencsejáték t rt/megtehette? Meg.
drkovax
2013. december 08. 20:18
"a tízéves megbízhatósági szabály értelemszerűen elsősorban az uniós piacnyitást megelőző időkben már működő olyan magánfeleknek biztosít kedvezményszabályt egy állami monopóliumban, akik tulajdonosai elsősorban magyarok, nem pedig az unió egyéb országában honos szerencsejáték-szervezők." Ebben van elrejtve, hogy mi a bajuk valójában a kritikusoknak. Igen, ott a végén "...akik tulajdonosai elsősorban magyarok, nem pedig az unió egyéb országában honos szerencsejáték-szervezők."
Akitlosz
2013. december 03. 02:28
Az benne van ebben a szabályban, hogy Magyarország kell produkálni azt a 10 éves megbízhatóságot? Szerintem nincsen, így külföldi, már régóta működő szerencsejáték cég is jöhet. Csak az újak vannak kizárva. Új, szerencsejátékkal foglalkozni akaró céget Magyarországon gyakorlatilag nem lehet alapítani, mert nem kapna koncessziót.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!