Trafikálnak

2013. május 18. 09:27

Mi az, amibe belebukhat az Orbán-kormány? Pár hónapja azt hittem, az azeri baltás gyilkos elengedése kivédhetetlenül kínos.

2013. május 18. 09:27
Rab László
NOL

„Mi az, amibe belebukhat az Orbán-kormány? Pár hónapja azt hittem, az azeri baltás gyilkos elengedése kivédhetetlenül kínos. De a közvéleményt nem mozdította meg a felháborító eset. Nem ártott annyit a Fidesznek a Schmitt-ügy sem,mint amennyit tisztességes demokráciában ártania kellett volna. Orbán régi harcostársa elinalt, s minden ment tovább, mintha mi sem történt volna. (...)

Ha a trafikok elosztásáról van szó, akkor sincs gond. Teljesen rendjén való, hogy fideszes párttitkárok minősítik a pályázatokat. A »barátoknak nem fordítanak hátat« – mint megtudhattuk tegnap reggel a miniszterelnöktől. Halk megjegyzés: akár a földügyekben, itt is kifizettetik az esélytelenekkel a pályázatírás, a nevezés és a kaució tetemes költségeit. Aztán a nyilvánosság előtt belehazudnak a képünkbe: ezek helyi ügyek, semmi ok az aggodalomra, a sajtó minek sikoltozik. És tovább folytatják a botrányos trafikálást. Kufárkodást, kupeckedést, fondorlatos üzérkedést. Az ármánykodás az orbáni Fidesz technológiájának vezérelve. Ha valaki rájuk pirít, s azt mondja, csalnak – »ne azt nézzék, amit mondok, hanem azt, amit teszek« –, arra az a válasz, hogy megint »Bajnaiék« verik a tamtamot. A közmédia lapít, Orbánék könnyen vannak. Jövőre azokkal tervezik a választási találkozást, akik élvezik ezt az őrült csapkodást. S még mindig nem mondják, hogy ez több az elviselhetőnél.”

 
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 178 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Obulus
2013. május 19. 00:51
Ez a trafik-mutyi önmagában még érdektelen is lenne, ha nem lenne ez az állatorvosi ló. Pontosan modellálja, hogy működik az " együttműködés rendszere". Ugyanígy működik a leosztás a kultúrában és minden másban.
Toportyán zsóti
2013. május 18. 23:41
A trafikmutyival már a bukása utáni évekre készül a narancsmaffia.Most azért nem bíznék abban,hogy poltpetike meg tudja majd védeni az ánuszukat,HAHA!
várúr
2013. május 18. 23:37
A reményhal túléli az összesa horgászt ugye kedves szerző? Trafikálj nyugodtan. Közben pecázz. Párszor még pofára esel. nem lessz össznépi felháborodás pár trafikból. Megy a duma a nagy semmiről.
Ipafai pap
2013. május 18. 22:32
A trafik-ügy érdemi megtárgyalásának szerintem az a legnagyobb akadálya, hogy - ahogy lenni szokott - a megszólalók mind más és más vetületét ragadják meg az eseményeknek, és ezért az érveik soha nem találkoznak. Az egyes érvekre soha nem az a válasz, hogy "nem, ebben tévedsz barátom!", hanem az, hogy "jó, de viszont ha meg azt nézed..." Ez pedig ellehetetleníti ennek a komplex, de módfelett érdekes eseménynek a (1) megértését, (2) átgondolását és (3) megtárgyalását. Ha mindenki venné a fáradságot az esemény teljes és tárgyilagos megértésére, érdemi vita is kibontakozhatna. A megértés szempontjainak legalább az alábbiakra kellene kiterjedniük: 1. Az intézkedés egyik célja a dohányzás visszaszorítása volt Ebben a kérdésben nyilvánvalóan csak a jelenlegi dohányosok foglalhatnak állást. Tegyék fel maguknak a kérdést, hogy ha messzebbre kell menni a cigiért és az drágább lesz, akkor kevesebbet fognak-e szívni? Készült erről érdemi hatásvizsgálat? 2. Az intézkedés másik célja a fiatalkorúak védelme Én személy szerint nem értem, hogy miért lesz nehezebb a fiataloknak cigit venni a nemzeti dohányboltban, mint most egy trafikban, de talán valaki majd elmagyarázza nekem. A koncesszió sokat emlegetett visszavonását ugyanis nem eredményezi automatikusan. Ha fiatalnak ad el cigit a nemzeti dohánybolt, akkor ugyanúgy fogyasztóvédelmi bírság szabható ki, mint most a trafikokra. 3. Cél a dohány-kiskereskedelem magyar kézbe adása Ez az újabban felmerülő és gyakran elhangzó érv méltányolható, de kicsitt avitt, és sérti az EU alapértékeit. Másfelől ez a szempont egyáltalán nem jelent meg a pályázati kiírásban. (Nagyon helyesen.) Gyakorlati oldalról pedig a koncesszió-nyertesek listáján vannak olyan, Mo-n viszonylag ritka nevek (pl. Vu Quy), amelyek viselőinek Mo-hoz való kötődése nem egyértelmű. Ezen érv képviselői nyilvánvalóan tudják, hogy a jelenlegi kereskedelmi struktúrában az elárusítóhelyek hány %-a magyar - vagy nem? 4. Cél a dohány-kiskereskedelem családi vállalkozások kezébe adása Ez egy szép cél, bár egyelőre úgy tűnik, hogy a nyertesek között szép számmal vannak jelen a nagyvállalkozók strómanjai. Így nézve pedig csak abban különbözik a jelenlegi struktúra a jövőbelitől, hogy most vannak kis- és nagyvállalatok a piacon, a jövőben pedig lesznek kisvállalatok és nagyvállalatok strómanjai. 5. Cél az elárusítóhelyek számának csökkentése Ezzel sokan kiszorulnak a piacról, és akik bent maradnak, azoknak jó lesz, mert a csökkenő versenynyomás kedvez. Másként fogalmazva, sokan munkanélküliek lesznek, néhányan pedig sokat fognak keresni. Ez miért jó egy kormánynak? 6. Számos koncessziót politkai kötődésű személy nyert el az eddigi híradások szerint Számomra ez a leggyomorfogatóbb, függetlenül attól, hogy melyik oldalon áll az illető. És itt nem az a probléma, hogy a nagyvállalati felügyelőbizottsági tag vagy az orvos trafikozásba kezd - mert miért ne tehetné, ha kedve van hozzá -, hanem az, hogy ezt monopolhelyzetben teszi. Versenyhelyzetben is trafikozna az illető? Nekem tök mindegy, hogy a koncesszió-nyertes melyik pártnak a puncsosa, de a pályáztatást a Fidesz-MPP-KDNP kormány szervei bonyolították le, tehát ha bármilyen visszaélés történt (pl egy ellenzéki kötődésű személy elnyert egy koncessziót), azt nehéz lenne az ellenzék nyakába varrni. 7. A pályáztatás és értékelés átláthatatlansága Egyrészt ugye sokszor módosultak a pályázati feltételek, gyakran éppen pár nappal a határidő lejárta előtt. Ez enyhén szólva nem vall egy átgondolt koncepcióra. Másfelől az értékelés mechanizmusa a korrupció legtipikusabb melegágya. Ennek egyetlen fékje a nyilvánosság lehet(ne). 8. "Tedd be a lábad...!" probléma Az új kereskedelmi struktúra megteremti annak a lehetőségét, hogy később majd más termékeket is csak a kiváltságosok forgalmazhassanak. Az alkoholtermékek és szerencsejátékok elég jól beleillenének ebbe a képbe. De akár az üzemanyag- vagy a gyógyszer-kiskereskedelem is. A csökkenő verseny pedig mindig áremelkedést eredményez. 9. State capture probléma és a jogalkotási folyamat kérdőjelei Ezt le se írom... Na ezek végiggondolása után ki mondja azt, hogy bölcs dolog volt a kormánytól a trafik-ügyet végigvinni?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!