Van-e még értelme alkotmánybíráskodásról beszélni a jelen helyzetben?

2013. május 22. 10:56

Az Ab újra markánsan bizonyította, hogy tagjai közt immár többségben vannak a politikai feladatot teljesítő, pozíciójukhoz szakmai és emberi tisztességük megcsúfolása árán is ragaszkodó jogászok.

2013. május 22. 10:56
MoMa
Facebook

„Tegnapi döntésével az Alkotmánybíróság újra markánsan bizonyította, hogy tagjai közt immár többségben vannak a politikai feladatot teljesítő, pozíciójukhoz minden áron, még szakmai és emberi tisztességük megcsúfolása árán is ragaszkodó jogászok. Ezért egyre élesebben vetődik fel poszt címében megfogalmazott kérdés.

Mi is történt? Az Alkotmánybíróság - gyáván, nem először választva ezt az utat ahhoz, hogy elmeneküljön az érdemi feladat elől - formai okra hivatkozva elutasította az ombudsman beadványát és annak érdemi vizsgálatát. Az ombudsman eljárási szabálysértésre, valamint érdemi alkotmányellenességre hivatkozva kérte a negyedik Alaptörvény módosítása közjogi érvénytelenségének megállapítását. Az elutasító döntés pár órája ismert.

»Ennek következtében magyarázatot kell adnia majd a testületnek arra nézve, hogy az Alkotmánybíróság hatáskörének újólag történt szűkítése (az alaptörvény-módosító törvények felülvizsgálata esetében az „eljárási követelményekre” történő visszaszorítása) nem borítja-e már fel a kölcsönös fékek és egyensúlyok elve alapján működő hatalommegosztás rendszerét. Arra is magyarázatot kell adnia, miért nem jár a jogállami követelmények és az alkotmányos alapjogok eddig kialakított védelmi szintjének sérelmével az, ha az alaptörvény-módosító hatalom egy korábban az Alkotmánybíróság által tartalmi okból megsemmisített törvényszöveget beemel az Alaptörvénybe. Válaszra vár az a kérdés is, vajon az alaptörvény-módosító hatalom „túlhatalma” nem hozta-e vissza virtuálisan az Országgyűlés „legfelsőbb államhatalmi” jellegét az Alaptörvénybe. (Amely pedig onnan éppen, hogy kikerült.)« Az idézett szövegrész Kiss László alkotmánybírónak a hivatkozott AB határozathoz fűzött különvéleményéből származik.

A Modern Magyarország Mozgalom (MoMa) mélységesen egyetért az alkotmánybíró különvéleményének záró megjegyzésével is: »Kinyílt most egy zsilip, amelyen át napi-politikai elvárásokat kielégítő alaptörvény-módosítások – hatékony alkotmánybírósági kontroll nélkül – válhatnak az Alaptörvény részeivé.« Elkerülhetetlen hát a kérdés: ha hazánkban többé nem lehet hatékony alkotmánybírósági kontrollt gyakorolni, akkor mi értelme van a továbbiakban is fenntartani az alkotmánybíróság intézményét? Csak azért, hogy a demokrácia és a hatalommegosztás látszatát keltsék, és ezzel legitimálják a fékek és ellensúlyok rendszerét leromboló rezsimet? Ezt az árat – ezért a látszatért - nem lehet, nem szabad megfizetni!”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 87 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Peter8811
2013. május 22. 15:10
Tarackos X-le pedroamigó x fel.
Zokni
2013. május 22. 13:24
Nem tudom, nem tudom. Talán a választások előtt össze kéne beszélni a még bent lévő "elvi alapon" ítélkezőknek, és egyszerre ki kéne lépniük. Az ebből támadó kis sajtónyilvánossággal és a kissé nagyobb nemzetközi visszhanggal néhány szavazatot szerezhetnek. Más értelme lehet, hogy nincs az ott üldögélésnek.
Berecskereki
2013. május 22. 12:17
"Az indítvány elsõ részével összefüggésben az Alkotmánybíróság megállapította, hogy az országgyûlési képviselõk, illetve a frakciók kifejthették volna véleményüket a szóban forgó módosító javaslatokról, nem volt ugyanis akadálya annak, hogy a részletes vita újbóli megnyitását kezdeményezzék, vagy a módosításokhoz zárószavazás elõtti módosító javaslatot nyújtsanak be. Záróvitára épp azért nem került sor, mert ilyen indítvány nem érkezett. Az Alkotmánybíróság ezért az indítványt ebben a részében elutasította. Az indítvány második részével összefüggésben az Alkotmánybíróság megállapította: az indítvány arra irányult, hogy a testület az Atmód4. egyes rendelkezéseit tartalmilag vesse össze az Alaptörvény más rendelkezéseivel, illetõleg az ezekbõl levezetett, a korábbi alkotmánybírósági határozatokban kifejtett érvekkel és követelményekkel. Ehhez azonban az alaptörvény-módosítás tartalmi – nem pedig eljárási – vizsgálatára lenne szükség, melyre az Alkotmánybíróságnak nincs hatásköre. A testület ezért az indítványt ebben a részében érdemi vizsgálat nélkül visszautasította." - olvasható a http://www.jogiforum.hu/hirek/29645 linken. Az AB határozat pedig itt található: http://alkotmanybirosag.hu/download.php?h=492
Toportyán zsóti
2013. május 22. 12:09
Ez a jelenleg itt regnáló, kormánynak látszó képződmény viszont részben valószínűleg maga is elhiszi azt a koherensen hazug, de kétségkívül gondosan felépített belső logikával felszerelt világképet, amelyet sugároz, részben felül a saját reklámjainak. Hogy a világ csupán az akarat diadala. Hogy amit mondunk, valósággá válik. A sulykolásra építő reklámtechnika mögött az ősi, primitív mágikus hit áll, hogy a folyamatosan ismételt ráolvasások anyagi erővé válnak, és az Ige előbb-utóbb testté lesz. A kormány igazi posztmodern hevülettel veri szét a valóságot, dekonstruálja a világot apró, önmagukban már értelmezhetetlen téglácskákká, hogy azokból viszont már egy romantikusnak álmodott műromot, egy ízig-vérig premodern Drakula-kastélyt emeljen. A kormány valójában eszképista, pattanásos, szerepjátékokba menekülő gátlásos tinédzserként viselkedik, aki indokolt kisebbrendűségi komplexusát basáskodással, pofátlansággal és arroganciával leplezi,
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!