Nika! – A szórakoztatás hatalmáról

2013. május 23. 14:17

A szórakoztatás rendkívül fontos, hiszen ez a csőcselék féken-tartásának egyik legjobb eszköze, az uralom fenntartásának kényelmes és olcsó módja.

2013. május 23. 14:17
Aristo
Mandiner

A bizánci csőcselék kedvenc szórakozása – a teológiai viták és a színház mellett – a kocsiverseny volt. Ebben két nagy csapat, a zöldek és a kékek vitték a prímet, ezeknek volt a legnagyobb szurkolótábora. 532 januárjában aztán kirobbant az ún. Nika-felkelés. (Az elnevezés a kocsiversenyek szurkolóinak Nika! – Győzz! kiáltásából fakadt.) Ahogyan az lenni szokott, először a kék és a zöld csapatok szurkolói verekedtek össze, majd közös erővel a rendfenntartók ellen fordultak. A felkelők elfoglalták, majd annak rendje és módja szerint felgyújtották a várost. Iustinianus császár, maga a kékek lelkes szurkolója, először leváltotta a bűnösnek tartott Jóannész praefectus praetoriot és Tribonianust, majd – megrémülve a tömeg dühétől, akik a kor szokásainak megfelelően még egy ellencsászárt is megkoronáztak – az udvarral együtt el akart menekülni. Ezt a felesége, Theodora császárné – az egyetlen férfi az eunuchokból álló udvarban – hiúsította meg, mondván: „a császári bíbor halotti lepelnek is szép”. Mindenki mehet ahová akar, ő azonban nem lesz menekült; ha meg kell halnia, császárnőként fog meghalni. A némileg megszégyenített udvar tehát maradt: megvárták Belizár és a hadsereg beavatkozását, amely aztán 30-40 ezer halott árán helyre is állította a rendet. Így meséli nekünk Prokopios rétor a Titkos történet című munkájában. Úgy tűnik, a szórakozásban már akkor sem ismertek tréfát.

Onnan jutott eszembe ez a történet, hogy most, mikor ezeket a sorokat írom, javában tart Cannes-ban az újkori cirkuszi játékok egyik változata, a filmfesztivál. A kellően sznob média most még jobban tele van a vörös szőnyeg elé érkező limuzinokból kilibbenő korábbi, mostani és leendő sztárokkal; az ékszerek, estélyiruhák és a mellékelt leányzók jegyzett értéke pedig meghaladja némelyik közép-európai ország költségvetési deficitjét is, a tömeg pedig tombol a kordonok mögött. Nika!

Magukat is odaképzelik a vörös szőnyegre, egy pillanatra ők lehetnek az isteni kiválasztottak – lehetnek is, hiszen ugyanolyanok ők, csak a reklámozásukra fordított összeg kisebb, mint amazoké. Megszabadulhatnak a szabadság által gúzsba kötött életüktől, felszárnyalhatnak a magasba és elképzelhetik, hogy ők is – ugyanabban a töménységben – hódolhatnak az ivás, a drogozás és a promiszkuitás gyönyöreinek.

A kifutókon és hús-árveréseken pedig kavarog, habzik a mindig mindenre kész művészek és művésznők hada, akik egyébként többnyire csak abban különböznek a mi kis provinciális sztárunktól, Gáspár Győzőtől, hogy nincs salgótarjáni tájszólásuk. Az ő művészi hitelességük a befektetett pénz diadala: pontosan annyival hitelesebbek, amennyivel több pénzt költöttek rájuk. Látszatra persze roppant különbözőek. Van közöttük a gyermeklányokat megrontó aggastyántól pederaszta férfi-szépségideálon át Xenu lelkes hívéig mindenféle. A változatos külső mögött az alapvető egyformaságot az ijesztően alacsony szellemi színvonal adja: csoda, hogy nem botlanak meg a vörös szőnyegen lejtve. A tömeg akkor imád igazán, ha a képernyőről vagy a mozivászonról ugyanaz az üres arc néz vissza rá, mint az övé. A gondolattalanság szemléli így önmagát és örömét leli benne.

Valahol azután, a nagy csinnadrattától távol, attól nem zavart, zárt termekben persze ott beszélgetnek a kulturális ipar egyenöltönyös kijárói, lobbistái és finanszírozói, s közben felfoghatatlan összegek cserélnek gazdát. A keményen csengő pénzt verik itt és eldöntik a valódi kérdéseket. Itt dől el, hogy a kulturális üzemek futószalagjai milyen tervek alapján dolgoznak majd a következő iránymutatásig, és kiket vesznek be, kiket átkoznak ki az ipari kánonból.

Ez a lényeg ugyanis: az alapvető egyformaság, amely a legnagyobb látszólagos változatosság függönye mögé rejtőzik el. Minden új lázadó csak mint leendő megalkuvó kerül megítélésre, aki majd úgyis engedelmeskedni kénytelen a „realitásoknak”. Alkalmazkodni! Ez a kulturális termelés új jelszava, mert ahogyan Tocqueville megállapította: „a zsarnokság szabadon engedi testet, és közvetlenül a lélekre támad. Az uralkodó már nem azt mondja: gondolkodj úgy mint én, vagy meghalsz. Azt mondja: hatalmadban áll, hogy ne gondolkodj úgy mint én, életed, javaid, mindened megmaradhat, de e naptól fogva idegen vagy köztünk”. A humán tudományok kutatóműhelyei a megragadható absztrakt egyformaság jeleit és mértékeit keresik a termelés gazdaságos egységesítése érdekében, és mindezt tudományos kíváncsiságnak nevezik. A mélylélektan például láthatóan azért gyűjti és rendezi a különböző aberrációkat, hogy műalkotás születhessen belőlük, és a művészvilág lélegzetvisszafojtva várja az újabbakat. Az unalom legjobb ellenszere az újdonság, ám a művészeti túltermelési válság keretei között roppant nehéz bármi újat találni – csak az az egyetlen szerencse, hogy az emberek annyira változatos módon tudnak megbolondulni.

A magyar rádióban egy ájult hangú ember beszél arról, hogy miközben ő valami filmet nézett Cannes-ban, az egyik moziban egyszer csak bejött valaki – az életben nem hallottam az illető nevét, de a hanglejtésből kiderült, hogy valami nagyság –, és oldalt egyszerűen megállva maga is nézni kezdte a filmet. Hallatlan. Magam sem tudtam hova lenni a lelkesedéstől: tényleg, csak úgy nézte! Ő maga! Feljegyezték egykor, hogy valamelyik kis német fejedelem tett anno látogatást a Napkirály udvarában, amelyet követendő példának és kulturális csúcsteljesítménynek tartottak, és azt írta elragadtatottan az otthon maradottaknak: „ma láttam a királyt a kertben, saját maga sétált!” Valami ilyen élménye volt ennek a derék embernek is, aki amúgy brancsbeli, valami filmkritikus. Mert ilyenkor ájuldozni illik és dicsérni a másik nagyságát, hiszen csak így várható el, hogy ő is dicsérje a miénket. Az ipar, a fogyasztók és az uralkodók zárt rendezett egységet alkotnak, ahol mindenki megkapja a neki kimért kielégülést, és – ami a legfontosabb – busásan megtérül a befektetett pénz.

A szórakoztatás rendkívül fontos, hiszen ez a csőcselék féken-tartásának egyik legjobb eszköze, az uralom fenntartásának kényelmes és olcsó módja – hiszen még fizetnek is azért, hogy hazudjanak nekik. Néha persze – mint láttuk már Bizáncban is, vagy a Heysel-stadionban  – elszabadulnak az indulatok, és ilyenkor némileg le kell leplezni a hatalom igazi természetét: az erőszakot. De nem baj, már készül az új látványosság, még több pixellel a képernyőkön, ami majd mindent elfeledtet, és újra zúghat a kiáltás: Nika!

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 8 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
feketemacska
2013. május 27. 00:33
Kenyeret és cirkuszi játékokat!Vajon hol a kenyér? Testépítő szalonok sokasága!Vajon hol találsz léleképítő lehetőségeket? Nemcsak kenyérrel él az ember!Rendkívül zavaró.ha az ember zsebében turkálnak. De ha az agyunkat veszik célba,az már több,mint aljasság. Az istenadta nép számára mindkettő igen távoli: a média-infúzió életben tartja,mert kell a munkáskéz,és kifizetteti vele azt a sok szemetet,amit kultúra címen a nyakába zúdít.
Zokni
2013. május 24. 10:50
"Végre igaz szavak a NAGY MŰVÉSZETRŐL." - írja. Egy szó sem eset a művészetről. Akkor úgy látszik Ön szerint még mindig az a legjobb szórakozás, ha az ember jól berúg este a kocsmában, és aztán a saját tegnapi hányadéka vezeti haza a sötét falu utcáin.
Zokni
2013. május 24. 10:46
Azért nem szabad elfelejteni, hogy mindennek a mozgatórugója a pénz, ami nélkül viszont nem jönnének létre, illetve nem is ismerhetnénk meg számos remekművet, mely annak a bizonyos csőcseléknek - köztük Önnek, meg nekem is - igazán, életreszóló élményt okoztak. K. Szerző! Ha ezt az egyszerű tényt nem érzi még a zsigereiben, akkor jócskán az érettségi előtt állhat, amikor minden olyan egyszerűnek, és olyan borzalmasnak, és olyan elítélendőnek tűnik. "De nem baj, majd végre megtudják tőlem az igazságot"... Azért vallja be, a tanárő kicsit segített a fogalmazásban...
korona
2013. május 23. 21:19
A zsidók pedig árusítják a "szórakozásokat" a csőcseléknk, no meg az "elitnek" is. A PÉNZ SZÁMÍT nekik. Ja! Meg eközben a közvélemény kialakjítása. Csakhogy, egyre népszrűtlenebbek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!