Requiem a Római-partért

2013. február 15. 18:33

De gyakorolhat-e ekkora nyomást a magántőke az államra, önkormányzatra?

2013. február 15. 18:33
Bardóczi Sándor
Építészfórum

„De gyakorolhat-e ekkora nyomást a magántőke az államra, önkormányzatra anélkül, hogy cserébe adna is valamit? Úgy tűnik, igen. A római parti mobilgát építésére 3 milliárd forint körvonalazódik, amelyet az állam, a fővárosi és a kerületi önkormányzat dobna össze. Uniós pénz nincs a láthatáron, a tervezett mobilgát ugyanis MÁSZ + 1 méteres védelmet fog biztosítani, azaz 30 cm hiányzik abból, hogy teljesítse a fővédvonal kritériumait. Egyesek szerint nem is fűződik hozzá komoly fővárosi érdek, hogy e kritérium teljesüljön, mert ebben az esetben a városnak szavatolnia kellene a magántulajdonban keletkezett esetleges árvízvédelmi károk miatt. Az EU az önkormányzatoknak pedig csakis közcélokra biztosít forrást – egy fővédvonali paramétereknek nem megfelelő mobilgát egy ártéren pedig nem közcél. Ami viszont még jobban elgondolkodtató: nem csak az EU nem száll be a finanszírozásába, de azok a parti ingatlantulajdonosok sem, akiknek gazdasági érdeke fűződik hozzá, hogy az ártérből egy csapásra komoly part menti fejlesztési területet varázsoljanak.

Hozzá kell ehhez azt is tenni, hogy a mobilgát-technológia fiatal, nincs üzemelési tapasztalat mögötte Duna méretű folyók esetén. Szentendre történelmi belvárosának parti sávján éppen most zajlik az első komolyabb mobilgát-projekt kivitele a folyó látványától eddig hermetikusan elzáró töltés elbontásával. A lakosok részéről ezt nem kíséri kitörő lelkesedés: még el sem készült, sokan máris »berlini fal«-nak csúfolják a beton panelekből álló építményt, amely miatt a töltés már megszokott öreg fáit és a kövezett partvonal spontán növényzetét egyaránt »legyilkolták«. A hazai vízügy már a ’70-es évek óta vizsgálta egyes helyeken a földművekkel létesülő gátak mobilgátas kiváltásának lehetőségét, de minden esetben magas kockázatú, költséges és nagy fenntartási igényű technológiának minősítették őket és rendre elvetették a széles körű alkalmazást. A szentendrei az első olyan projekt, ahol a mobilgát »élőben« vizsgázni fog – majd egyszer.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 11 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
varosoko
2013. február 18. 09:24
Az ország nagy része, olyan 25000 négyzetkilométer ártér. Ebből 5000 csak a hullámtér. Akkor bontsák el a gát ellenzői a sok száz települést, amelyek a 20000 négyzetkilométer mentesített ártérre épültek, mert az attól még ártér, hogy gátak védik! Hogy képzelik a népek, hogy az Alföldön laknak, termelnek, élnek évszázados, évezredes ártéren! Dózert a gátaknak, milyen alapon védünk magánházakat, magánföldeket az alföldi térségben??!!
Zokni
2013. február 16. 09:20
Már késő. Szerző cikke hozzászólásában aktualizálta a helyzetet: Várhatóan februárban a Főváros (Tarlóssal) eldönti, hogy "...létrejön egy mobilgát rendszer, amely nem felel meg az I. rendű árvízvédelmi vonallal szemben támasztott követelményeknek, kétséges a működőképessége, "magyaros" lesz majd a fenntartása és csak magánérdekeket elégít ki - közpénzből, hosszú-hosszú időre ellehetetlenítve egy közérdeket (is) szolgáló megoldás lehetőségét..." Szépségtapaszként: az a helyzet, ami mindezt eredményezte, még Tarlós Főpolgármester úr, Kerületi Polgármester úr korában eszkalálódott a gyakorlatilag illegális beépítések fölötti elegáns kerületi jóindulat hatékony "működésével". Nagyon nem csodálkoznék, ha egyszer fény derülne ott az ő személyes üzleti érdekeltségére is...
Grüezi
2013. február 16. 00:24
Na majd el kell szólni magunkat a 8kerben és este már ki is lopják belőle a vasat.
abcd
2013. február 15. 19:34
A víz az ugye szeret vízszintes lenni, ha az egyik oldalon korlátozom, akkor amásik oldalra akar terjeszkedni. Amennyiben mindkét oldalon lekorlátozom, akkor valahol a korlátok alatt akar majd szétterülni. Meddig is kellene építeni azt a gátat, Romániáig?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!