Nem jó a bizonytalanság, nem jó a légkör

2013. január 22. 09:29

Tizenegyedik éve vezetem az iskolámat, mindig kínosan ügyeltem arra, hogy a politika a falakon kívül maradjon. Interjú.

2013. január 22. 09:29
Rósa Viktor
FN24

Ön szerint ezek csak átmeneti problémák? Beállhat ez a duális (fenntartói-működtetői) rendszer? Lesznek a kérdésekre válaszok?

Lehetséges, de egyelőre nem látom a végét. Most itt ülök, és írogatok alá mindenféle papírokat, és elkészítem a kért kimutatásokat. Szeretném tudni, mi a dolgom, mik a lehetőségeim, mik a feladataim. Mit tudok tenni, ha egy kolléga nem jön be? (Nem volt ilyen az elmúlt tíz évben, de mi van, ha egyszer lesz?) Szólok, hogy indítsanak ellene fegyelmit? Nem én vagyok a munkáltatója. Ha el kell simítanom egy vitát, mondjuk a napközis kolléga és a konyhás néni között, mit teszek? Eddig, mint főnök odamehettem, és megoldottam. Most ehhez van jogosítványom? Rá tudok szólni a konyhás nénire? Ő az önkormányzat alkalmazottja, a tanító néni pedig a KLIK alkalmazottja. Én egyiknek sem vagyok főnöke. Most még, a beidegződések miatt, sok mindenben kikérik a kollégák, iskolai dolgozók a véleményem, a döntésem. De bármelyik munkavállaló bármikor odabökheti, hogy hagyjam békén, nem vagyok a főnöke. Az első ilyen eset után megírom a lemondásom. Mert tényleg nem vagyok a főnöke. A legrosszabb, hogy terveznem kell. Egy iskola ugyanis nem egy évből, félévből áll, hanem évtizedekből. És nekem látnom kellene előre. Most hogyan tervezzek? Mikor mondja azt az önkormányzat, hogy nincs több pénz? Ezt most még nem érezzük, mert van tartalék. De félek attól, hogy egyszer ezt fogja mondani. Eddig a fenntartó rengeteg pluszforrással segített minket, ezekből futotta felújításokra, karbantartásra, pályázatokat írtak ki sporthoz, táborokhoz, finanszírozták a csoportbontást stb. A szülők, gyerekek majd szeptemberben hirtelen azzal szembesülhetnek esetleg, hogy ezen túl nem tudunk külön a fiúknak és a lányoknak technikaórát tartani. Vagy a gimnáziumban most a matematikát szintek szerint két csoportban tanítottuk, ha nem lesz pénz, ez is megszűnhet. Ezt megérzik a kollégák, mert megszűnik a munkahelyük, megérzik a szülők, mert csökken a színvonal. (...)

Miért mondta mindezt el?

Nem jó a bizonytalanság, nem jó a légkör. Tizenegyedik éve vezetem az iskolámat, mindig kínosan ügyeltem arra, hogy a politika a falakon kívül maradjon. Most, amikor a véleményemet nevemmel ellátva elmondom, szeretném hangsúlyozni, hogy semmilyen politikai szerveződésnek nem vagyok tagja, kizárólag az én iskolám érdekében nyilatkozom. Nem vagyok forradalmár, van mit féltenem – három gyerekem a közoktatásban tanul – de remélem, nincs mitől félnem. Számomra a pártfegyelem és a demokrácia ellentétes fogalmak. Olyan szellemiségű intézményekben tanultam, dolgoztam és dolgozom, ahol a mindenkori társaimmal, vezetőimmel véleményt cserélhettünk, és az ellentétes vélemények kulturált ütköztetése mindig a jobbító szándék által vezérelt továbbhaladás felé mutatott. A név nélküli vélemények számomra is értéktelenek, mint vezető, én sem foglalkozom velük. A lojalitás az egyik vezérlő normám, mindig lojális voltam egyszerre az iskolámhoz és a II. kerületi önkormányzathoz, mint »főnökhöz«, mert láttam, mi mindent tesz meg az oktatásért. A legkomolyabb erkölcsi dilemmám jó ideje, hogy kihez legyek lojális. Az iskolámhoz, a családomhoz, a »főnökömhöz«? Kár, hogy pillanatnyilag nem megy egyszerre…

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 30 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Terminátor
2013. január 22. 15:05
fidesz kormány 3 éve : káosz az oktatásban káosz az egészségügyben káosz a közszférában A fidesz kormány egy nagy csődtömeg ! Ennél pancserebb kormánya még nem volt az országnak .
slomovicz
2013. január 22. 12:07
Három rétegű ez a történet. Eygrészt ott van a háttérben az a balliberális bukott politikai réteg aki bármi áron, akár belpolitikai feszültség tudatos keltésével is visszakaparja magát a hatalomba. Ez az ország végét jelentené. Lásd az elmúlt húsz év "eredményei". Ott van naplopás , a tanulásra képtelenség, a "segély nekem jár" tipusú hozzáállás. Itt van velünk a Kádár rendszer nevelése amely SOHA nem kérdezi meg magától- én mit tegyek az országért? De ezzel együtt 2010- után van esélyünk egy új Magyarországra- csak "ezek" SOHA többé ne jöjjenek vissza!
Tyrker
2013. január 22. 11:24
"Sok helyen olvashatunk az ebből adódó hétköznapi problémákról, de általában nem merik névvel vállalni a megszólalók a véleményüket. Sőt, úgy tudjuk, a KLIK levélben tiltotta le egyes iskolák vezetőit a sajtóval való kommunikációról. Ön nem kapott ilyen levelet? Én nem kaptam ilyet, nem is tudom elképzelni, de ha mégis megtörtént, akkor mélységesen felháborít. Nem vagyok hajlandó befogni a számat. Hiszek a demokráciában, a szólásszabadságban." Karakán ember. Ilyenből kellene minél több szerte az országban. Mindegy, hogy épp vörös, kék vagy narancs a hatalom színe, az ilyen emberekre van a legnagyobb szükség.
gross
2013. január 22. 11:18
Várható volt, amikor nem terveztek be legalább másfél, de inkább két és fél évet az új rendszer bevezetésére, hogy sok bizonytalanság, sok stresszhelyzet, sok sürgős, de eldöntetlen kérdés lesz. Biztos vagyok benne, hogy ez a kapkodás Orbán gyorsaság-hatékonyság-mániájának köszönhető. Hiba. Ez a kapkodás óhatatlanul félelmeket, tüskéket, gyomorgörcsöt okozott, amiből viszont óhatatlanul ellenállás, ellenségeskedés lesz. Pedig nem feltétlenül kellett volna, hogy így legyen. A célok méltányolhatók lehetnek, de a megvalósításhoz való hozzáállás felelőtlen.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!