Bújtatott járatritkítás a szovjet trolik kivonása ürügyén

2012. december 31. 20:16

Egyesületünk a bevezetés előtt javaslatait írásban is eljuttatta a BKK részére, ám azok közül érdemben egy sem lett figyelembe véve.

2012. december 31. 20:16
VEKE
Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület
„2013. január 1-jétől jogszabályi változás és az ebből eredő többletköltség miatt a ZIU trolibuszok már nem közlekedhetnek Budapest utcáin rendszeres utasforgalomban. A jó ideje ismert határidő jelentős átszervezéseket igényel a trolibusz-közlekedésben. Az átszervezések szükségessége nem kérdéses, a módszer tekintetében azonban jelentős különbség van a BKK és a VEKE álláspontja között.

Egyesületünk a bevezetés előtt egy hónappal véleményezte a terveket, javaslatait írásban is eljuttatta a BKK részére, ám azok közül érdemben egy sem lett figyelembe véve a trolibuszok végleges 2013-as paramétersorainak kialakítása során. A január 1-jétől bevezetendő változtatások módosítására már nem volt fogadókészség a BKK részéről. Azonban az alább olvasható koncepcionális különbségek és a VEKE javaslatának szakmai és utasoldali előnyei miatt mindenképpen szükség lesz a most életbe lépő változások heteken belüli újragondolására.

Január 1-jétől a mintegy tizenhat, jelenleg még forgalomban lévő ZIU trolibusz helyett más járműveknek kell közlekedniük. Mivel a szóló ZIU trolibuszok helyett csuklós járműveket tud csak a BKK megrendelésére a BKV forgalomba adni, így két lehetőség adódott a járművek elosztásakor:

A BKK szerint külön szóló és csuklós troli vonalak kellenek. Mivel alig van szóló jármű, azok viszont mind alacsonypadlósak, a tervezet szerint 100%-os alacsonypadlós kínálat lenne a 74-74A és 76-os vonalakon az eddigi 40-60% helyett. Ez a tendencia elvileg támogatható, de nem azon az áron, hogy így a 70-es és 78-as járaton kizárólag csuklós járművek jelennek meg akár 25%-kal ritkább követéssel és jóval gyengébb alacsonypadlós kínálattal, mint a jelenlegi. A BKK megoldásával a 100%-os alacsonypadlós vonalakon (74-74A, 76) közlekedő, csúcsidei sűrítő kocsik munkanapokon napközben nem közlekednek, tehát ez a közel tíz alacsonypadlós jármű a két csúcsidő között állni fog, miközben szükség lenne az alacsonypadlós kiszolgálásra más vonalakon. Ez a modell akkor lenne reális, ha a szóló és csuklós járművek aránya egyenletesebb, valamint a csuklós alacsonypadlós kocsik száma megfelelő lenne ahhoz, hogy a csuklós vonalakon is magas arányú alacsonypadlós szolgáltatás legyen biztosítható.

A VEKE által képviselt javaslat alapján a 70-es, 74-es, 76-os és 78-as vonalakon szóló-csuklós vegyesüzem lenne célszerű, (mint ahogy a 70-es és 76-os közlekedik évek óta). A javaslat előnye, hogy a jelenleg alacsonypadlós kiszolgálásban is részesülő, szóló vonalakon sem a követés nem változna, sem az alacsonypadlós kínálat nem romlana. Ugyanakkor, a jellemzően csak csúcsidőben közlekedő, sűrítő járművek csuklós kocsik lennének, ezzel a terhelt belvárosi szakaszokon (pl. a 74-esen) a követési idő megtartása mellett több férőhely állna rendelkezésre, csúcsidőn kívül pedig jellemzően csak az alacsonypadlós járművek közlekednének, de azok egyenletesen szétosztva az említett vonalakon. Továbbá, mivel a VEKE javaslatában jellemzően alacsonypadlós szóló trolik közlekednének a 70-esen és 78-ason is, a BKK által oda tervezett 2+2 használt, alacsonypadlós csuklós MAN troli átkerülhetne más vonalakra (pl. 72, 75, 77, 82), megduplázva ott az alacsonypadlós kínálatot. A VEKE javaslata alapján nincs szükség a műszaki szempontokon alapuló járatritkításra, mivel van olyan megoldás, amely optimálisan gazdálkodik az alacsonypadlós járművekkel mind a szóló, mind a csuklós vonalakon, a jelenleginél és a BKK javaslatánál jóval kedvezőbb kínálatot biztosítva.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
narmer
2013. január 02. 01:30
nyaf,nyaf, nyaf...
huttinger
2013. január 01. 20:44
Ez BKK egy igazi idióta társaság! Azt mondják, hogy nem értik mi a probléma a járat ritkítással.Csuklós, nagyobb kapacitású trolik lesznek a szimpla trolik helyett beállítva, így kevesebb szállíthat el ugyan annyi embert. Békemenetet nekik!
BőröndÖdön
2013. január 01. 09:42
Ugye,mennyire hiányzik a Vekénél is a vitézy-klán?A Dávidka már állami pénzből gyarapítja a vagyonkáját.
vizipipa
2012. december 31. 21:21
A VEKE javaslata teljesen ésszerű az utasok szempontjából. És gondolom kivitelezhetetlen a BKV/BKK szempontjából. Ehhez persze a trolivezetőknek felváltva kellene csuklós/szóló járműveket vezetnie. Enélkül ugyanis baromi érdekes munkaidő beosztások lennének. A BKV szakszervezeteknek pedig biztos millió érvük van ez ellen. Igaz, az utasok ezek között nem szerepelnek.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!