Céljaim

2012. december 06. 14:55

Fontosnak tartom azt, hogy egy egységes országos rendszert alakítsunk ki a kerékpáros turizmus területén.

2012. december 06. 14:55
Kessel Klaus-Martin
Magyar Kerékpárosklub

A kerékpáros turizmus a Kerékpárosklub zászlóshajója lehet, állt a pályázati kiírásban. De mi is az a kerékpáros turizmus? Mindenki, aki a szabadidejét a természetben kerékpározással tölti, az már kerékpáros turista?  A kerékpáros turizmus azonos-e a kerékpáros túrázással? 

A kerékpártúrák szervezése nagyon jó dolog, és mindenképpen hozzátartozik a kerékpáros 
turizmushoz, de szerintem csak egy részterületét képezi annak. 
Ráadásul több szervezet is foglalkozik kerékpártúrák szervezésével, sőt külföldi szervezetek is szerveznek kerékpártúrákat Magyarországon. Már láttam osztrák turistacsoportokat a Duna mentén Vác és Esztergom között, illetve Budapesti városnézésen. Ezen kívül vannak a külföldi utazási irodák által szervezett, több napos Bécs-Budapest kerékpártúrák.

Az alapkérdés tehát az, hogy kik tartoznak a célcsoportba: 
- A hazai kerékpáros turisták, akik egynapos túrát tesznek?
- Akik országjárásra használják a kerékpárt? 
- A külföldiek, akik saját maguk szervezik a kerékpár-túráikat? 
- Akik egy utazási iroda szervezésében kerékpároznak Magyarországon? 
- Vagy mind a négy csoport?

Az egyes csoportoknak különbözőek az igényeik, de persze vannak kapcsolódási pontok is. Ebből levezethetők a célkitűzések, a megvalósíthatóságuk nyílván függ az anyagi forrásoktól is. Van, amit egyszerűbb, kevesebb pénzből lehet megvalósítani, de olyan is van, ami csak hosszú távú cél lehet, mert sok forrás kell hozzá; bonyolult a tervezés és drága a kivitelezés. 

Fontosnak tartom azt, hogy egy egységes országos rendszert alakítsunk ki a kerékpáros 
turizmus területén, amely visszaköszön a térképeken és egyéb kiadványokban, az útjelző 
táblákon és az internetes térképeken is. Ez hasznos lehet a belföldi és a külföldi kerékpáros turisták számára egyaránt. 
Már most lehet látni, hogy minden térség, turisztikai hivatal vagy egyéb szervezet a saját jelzéseit, piktogramjait helyezi ki. Például szolgálhatnak olyan országok, amelyek egységes rendszert alakítottak ki, mint Svájc, Csehország, Dánia vagy Belgium. Németországban a kerékpáros úthálózat nem egységes, bár létezik egy országos főhálózat, de a sok regionális, helyi, hangzatos névvel ellátott túraútvonal rendszere áttekinthetetlen, következetlen, és sokszor a helyi érdekek szerint került kitáblázásra. Jelenleg Magyarországon még gyér a kerékpáros útvonalak rendszere, még lenne rá mód, hogy ezt egységesítsük.
Emellett persze még más intézkedésekkel is lehetne javítani a kerékpáros turizmus 
feltételrendszerét.

Közeli tervek, amelyek nagyobb anyagi ráfordítás nélkül megvalósíthatók:

1. összehívni a kerékpáros turizmus területén tevékenykedő szervezetek kerekasztalát,
ahhoz, hogy a fejlesztési irányokról, elképzelésekről konszenzus alakuljon ki, például:
 a. Kerékpárosklub
 b. Bringaút egyesület
 c. Gazdasági Minisztérium megfelelő képviselői
 d. Frigoria térképkiadó
 e. Magyar Természetbarát Szövetség kerékpáros tagozata
 f. Kenyi.hu üzemeltetője 
 g. Holkerekparozzak.hu üzemeltetője
 h. Kerékpáros túrázási vállalkozók (Vuelta, Popeye)
 i. Erdőgazdaságok képviselői

2. Pontos felmérést kellene készíteni a meglévő kerékpáros infrastruktúráról (hasonlóan ahhoz, ahogy ezt Sagan csinálta a budapesti kerékpárutakkal kapcsolatban), először a legfontosabb túraútvonalak mentén. Ez a felmérés tartalmazza a szálláslehetőségeket, gasztronómiai egységeket, vízvételezési lehetőségeket és a pihenőhelyeket is. Ebben a munkában helyi területi szervezetek tevékenyen vehetnének részt.

3. Kialakítani egy országos kerékpárturista hálózatot, amely a meglévő kerékpárutakat 
és kisforgalmú utakat is tartalmazza, és amely a turisztikai célpontokat összeköti. A 
kerékpárút-hálózat alapja a két, Magyarországon átvezető EuroVelo, (alapvetően a 
Bodrog-Tisza valamint a Duna mentiek) valamint a következő útvonalak lehetnek:
 a.Budapest-Balaton-(Letenye)
 b.Fertő tó/Sopron-Balatonc.Balaton-Pécs-Mohács
 d.Felső Tiszavidék-Tokaj-Budapest
 e.Budapest-Szeged(Arad)/Kőrösvidék 
Mivel nem számíthatunk arra, hogy különálló turisztikai jellegű kerékpárutak a 
közeljövőben nagyobb mértékben létrejönnek, a legalkalmasabb kisforgalmú 
közutakat kellene erre kijelölni, illetve meg kellene vizsgálni, hogy hol van mód a 
„bringatilos” megszüntetésére. Az optimális útvonal kiválasztásában a helyi 
szervezeteknek fontos szerepe lehet.
Ezekre az utakra fel lehetne fűzni a regionális túraútvonalat tájegységenként.

4. Ezekről egy Wiki jellegű kellene honlapot készíteni, illetve egy nyomatott verzió 
kiadása valamint párhuzamosan

5. A kerékpáros útvonalak egységes kitáblázása ennek megfelelően

6. Döntésre vinni a Balaton-Budapest konkrét útvonalat, hogy ez a projekt, amely már 
több vitát váltott ki, belátható időn belül megvalósulhasson

7. A meglévő kerékpárút-hálózat legszembetűnőbb hiányosságainak kijavítása (pl. 
EuroVelo R6 Budakalászi szakaszán)

Hosszabb távon a következő témákról kellene az illetéses szakmai szervekkel párbeszédet folytatni: 
- Megszűnt vasútvonalakon kerékpárutak létesítése, 
- Erdészeti tulajdonban lévő földutakon-ahol jelenleg tilos- a kerékpározás  engedélyezése
- Árvízvédelmi töltések bringázhatóvá tétele
- Turisztikai kerékpárutak építésének előkészítése, különösen ott, ahol forgalmas közút elkerülésére nincs lehetőség.
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!