Riadót fújtak Brüsszelben: rádöbbentek, hogy nagy a baj, és a magyar ötletbe kezdtek el kapaszkodni
Ráébredtek arra, hogy Európa nehezen tart lépést az Egyesült Államokkal és Kínával.
Az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsának csökkentésével az állam a termelők és a fogyasztók mellett a kereskedőkön is segíthet – a szereplők közötti pontos megoszlás azonban nem látható előre.
„Ceteris paribus vizsgálva amennyiben az állam ÁFA csökkentés révén pénzt juttat a gazdaságba, akkor a különböző érintett gazdasági szereplők elkezdenek »osztozkodni« azon az erőviszonyaik függvényében.
1. A termelő megpróbálja emelni a nettó árait növelve jövedelmét, melynek sikere nagyban függ a kis- és nagykereskedelmi szegmenssel szembeni alkupozíciójától. Siker esetén az ágazat gazdaságpolitikai céljai teljesülnek: a szektor pénzügyi helyzete és fejlődési potenciálja erősödik.
2. A kis- és nagykereskedelmi szektor egyrészt megpróbál ellenállni a beszállítók nettó árat emelő törekvéseinek, másrészt pedig a lehető legkevesebbet próbál továbbadni a kisebb adótartalomból a fogyasztók felé. A kereskedők profitlehetőségei is javulnak, mely azonban nem tekinthető gazdaságpolitikai célnak.
3. A fogyasztók az olcsóbb áruk keresésével részben rákényszerítik az egymással versenyző kiskereskedőket, hogy a többlet hasznuk egy részét adják tovább nekik növelve reáljövedelműket. A szegényebb néprétegek ilyen jellegű támogatása társadalompolitikai cél lehet. Megjegyezendő, hogy az élelmiszerek, főleg az alapvető élelmiszerek tipikusan nagyon alacsony árrugalmasságú termékek, ezáltal a keresletük csak kis mértékben növekszik árcsökkenés esetén. A lakosság legrosszabb helyzetű részének az élelmiszer iránti keresletnövekedést kiegészítheti, más rétegek minőségi élelmiszerek felé történő elmozdulása, illetve egyéb javak fogyasztásának a növelése.
Az alapvető élelmiszerek ÁFA-kulcsának csökkentésével az állam a termelők és a fogyasztók mellett a kereskedőkön is segíthet - a szereplők közötti pontos megoszlás azonban nem látható előre. A probléma az, hogy a három szereplő közül a legerősebb pozícióban a nagy kiskereskedelmi láncok vannak, így ezek lehetnek az ÁFA csökkentés igazi nyertesei, mely mint már említettük, nem gazdaságpolitikai cél. A válság előtti tapasztalatok (2006-os ÁFA csökkentés) azt jelzik, hogy a fogyasztók az ÁFA csökkentésből alig profitálnak (5). Azóta a kínálati verseny jó eséllyel a fogyasztók erőpozícióját valamelyest javíthatta, a kiskereskedelmi beszállítók pozíciója viszont aligha változott, főleg nem pozitív irányban.”