A Fideszt az elmúltnyolcévben sem sikerült visszadobni a kukába, amint azt a kilencvenes években ígérték nekik jószándékú balos médiabunkók a médiahajón. Sőt, inkább fordítva történt a dolog. Úgy tűnik, a fiatal demokraták lelkük mélyén megmaradtak fiatal demokratáknak, ott, a nyolcvanas évek végén. Alternatív, majd parlamenti ellenzéknek. 1998 óta egész pályás letámadást játszanak. Tömegdemokrácia van, itthon az ellenzékiség mindig is a „mindenre lövünk” elve alapján működött. A Fidesz ellenzékben is túljátszotta a szerepét: annyira csak kétbites jelszavakkal operált, hogy ezzel erőteljesen leszűkítette mostani mozgásterét. Vagy csak tisztában volt vele, hogy az újságírókon és a politikabuzikon kívül a fene sem fog emlékezni mindenre, amit ellenzékben mondtak, leszámítva talán a szociális népszavazást.
Tömegdemokrácia van: tetszik, nem tetszik, nem csupán a „véleményformáló elitnek”, a „közírók” csapatának játszanak a pártok, hanem mindenkinek. A polgári körök létrehozása zseniális ötlet volt. Alámerülés és kibekkelés. Permanens mozgósítás. Persze a körök nem éltek sokáig. Egy-két embernek talán elindult ezzel a helyi politikai pályája, de inkább a tűz pár évig való életben tartása volt a cél. A Fidesz az „egy a tábor, egy a zászló” jelszavát hangoztatva szorította ki a politikai térből jobboldali versenytársait. Lehet ezt elítélni, mindenesetre kényszer szülte okai voltak: 1990-ben az MSZP gyorsan lelökte a szakadékba a szociáldemokratákat, hogy hullarablással megtartsa magának a címkét. Attól kezdve pedig a baloldalon egy volt a tábor és egy a zászló. Egy nagy, egységes sereggel szemben pedig csak egy még nagyobb, egységes seregnek van esélye nyerni. Így aztán teljesen logikus és érthető volt az orbáni egy a tábor, egy a zászló meghirdetése. Bár azért remélem, hogy a politikán túl több a tábor.
Időnként sopánkodnak egyesek, hogy a Fidesznek nincs ideológiája. Persze hogy nincs, és nem azért, mert „a konzervatív, az nem egy ideológia” és hasonlók (különben is, lehet belőle azt csinálni; a Fidesz meg nem szokta konzervatívnak nevezni magát), hanem mert gyűjtőpártról, néppártról van szó. Ilyen szempontból a Fidesz illeszkedik a nyugati nagy jobbos pártok vonulatába, amelyek összességében mindig is pragmatikusabbak voltak balos társaiknál. Persze a pragmatikusság abszolutizálása, és az „ideológiamentesség”, ha világnézetmentességet értünk alatta, cinizmusba, nihilizmusba és köpönyegforgatásba torkollhat.
Sokaknak alapfeltevés, hogy Magyarországon a kulturális és gazdasági jobb- és baloldal keresztbe metszi egymást, azaz a gazdasági jobb-bal felcserélődött. A Fideszben erre időnként büszkék is néhányan. A létező magyar jobboldal etatistább és kommunitáriusabb, mint a „nyugati konzervatívok”. Eszerint a Fideszt szociáldemokrácia, az MSZP-t neoliberalizmus jellemzi. Azt hiszem, ez a megállapítás erőst inog.
A Fidesz tényleg nem a laissez-faire kapitalizmus fellegvára, de ezzel nincs egyedül Európában, éppenséggel a francia vagy akár a német jobboldal sem az. Némely intézkedés alapján a fenti felosztás persze él, de gazdasági elképzeléseket a teljes kép alapján érdemes megítélni. Nincsenek „neokon” lépések (segélyek megkurtítása, egykulcsos adó) és „kádárista-szocialista” lépések (bankadó és társai), hanem az intézkedések összességét lehet(ne) hasonlítani valamilyen irányvonalhoz. Minden országban léteznek sajátságos törésvonalak és identitás-meghatározó események, ügyek, amelyek mentén ketté válik a politikai paletta. Az íreknél például a két fő párt, a Fianna Fail és a Fianna Gael két jobbközép párt. Az egyik nacionalistább és korporatívabb, a másik kapitalistább és kevésbé nacionalista. Angolszász törésvonalakat számon kérni a magyar politikai életen balgaság. A Fidesz pedig a felmérések szerint beletalált a magyar lélek közepébe.
Üdvözlendő a Trianon-emléknap, a határozottabb politika a határon túliak érdekében, a családok és a-keresztény értékek támogatása. Számomra az egykulcsos szja is szimpatikus, ahogy a segélyek és járadékok rendszerének átalakítása is. Ezzel együtt 2010 óta számos probléma kirajzolódik: a Fidesz mintha sokszor az ellenzék ellenzékeként kormányozna. Egész pályás letámadás, pedig kétharmados többség van. Orbán pedig (mástól hallottam a hasonlatot) jó bozótharcosként oda is visz magával bokrot, ahol nincs bokor. Mintha a párt és elitje nem nőtt volna ki a dacos korszakból, túl sok konfliktust vállalnak fel, túl sok frontot nyitnak egy időben. A választáskor emlegetett alázatnak és nagyvonalúságnak nyoma veszett. A nemzeti retorika szintje pedig már-már a kolozsvári román nemzetiszín kukákat idézi. A Fidesz törvénygyára sem túl biztató, még ha értjük is az idővel esetleg elillanó kétharmad miatti igyekezetet. De a gyors munkának ára van, ez pedig a minőség. Ahogy az államapparátus megkerülésének is.
Mi a jobb?
Ahogy a magyar baloldalt a posztkommunista és a Jászi Oszkár-i örökség (kivéve LMP), úgy a jobbot a nép hagyomány határozza meg, túlságosan is. A Mandineren és a szomszédos blogokon (Konzervatórium, Jobbklikk) sokszor hangot adtak már az „ifjúkonzervatívok” azon véleményüknek, hogy kevésbé siránkozó, nyugatiasabb, atlantistább, nem Amerika-ellenes, hanem Amerika-barát, kevésbé etatista és kapitalistább jobboldalt szeretnének. Ezt a kritikát részletesebben felmelegíteni most nem látom értelmét, elég ha leszögezünk annyit: a kritika nem vesztett érvényéből.
A Fideszre és az egész jobboldalra túlságosan rányomja bélyegét a népi hagyomány gondolkodása. A sértődés, a túlságos önérzet, az ostromlott vár elképzelése, hogy a magyar nemzetnek kiemelkedő történelmi küldetése van. Hogy a világ ellenünk van, és hogy a baloldal még mindig médiafölényt élvez. Azt nem tudom, hogy a tévét, a diszkót és a Szigetet mennyire utáljuk még hivatalból, talán már leszoktunk róla.
Az előző tíz évnek mindenképp érdeme, hogy kialakult a médiaegyensúly, így a baloldali médiafölény a múlté. Először a Hír tévé, az InfoRádió (a legjobb rádió), a Heti Válasz indult el, majd később a Magyar Hírlapot szerezte meg Széles Gábor, aki létrehozta az Echo tévét is. Kár, hogy a Magyar Nemzet időnként akár a görög radikális baloldal lapjának is elmenne, az Echo tévében és a Magyar Hírlapban pedig erőst felül van reprezentálva a tulajdonos.
Sajnálatos viszont, hogy Antall József neve – ahelyett, hogy követendő példaként emlegetnék – leginkább valamiféle neoliberális megalkuvást jelent a jobbos tábor egy jelentős részének, holott Antallra bajosan fogható rá, hogy neoliberális lett volna (a számára példakép német jobboldaltól távol állt mindig is a neoliberalizmus). Álságos viszont a kárörvendő kérdés, hogy milyen hagyományhoz akar visszanyúlni a magyar jobboldal a komcsi rombolás után. A hagyomány nem egyenlő a status quóval, értékeink pedig nem függnek politikai folytonosságtól és berendezkedéstől.
A jobboldalnak is van néhány, a fasizálódástól való baloldali félelemhez hasonló toposza, amivel állandó pszichológiai nyomás alatt tartja magát, és amelyekkel túlzott, forradalmi hevületű aggódásra biztatja önmagát. Ilyen a közelgő nemzethalál víziója; a mitizált Erdély egekbe emelése (a valódi Erdélyt ettől még szeretjük, mi az hogy, nagyon is!); a Mónika show-k és a nép kulturális színvonalának esése miatti aggódás (lehet, ebben van igazság, de én nem hiszem, hogy lett volna idő, amikor mindenki magas irodalmat és mély gondolkodókat olvasott volna vasárnap délután); a tarsolylemezes oldaltáska hagyományőrzésnek és elegáns viseletnek való beállítása; az egyedül vagyunk sóhajtásai, az amerikai hamburgerkultúra húsz éve folyamatos, lapos ócsárolása (miközben mi sem rajongunk az uniformizálódó kultúráért), és még sorolhatnánk.
Végképp unalmas, amikor a jobboldaliak azt hangoztatják, hogy a jobboldal a hiteles baloldal letéteményese is, és ehhez olyan dezertőröket mutatnak fel, mint Szűrös Mátyás és Pozsgai Imre, akik a baloldal debreczeni józsefei, és pontosan ugyanannyira is hitelesek a baloldali szavazók számára, mint amennyire az egykori MDF-es publicista a fideszesek számára. És éppen annyi szavazót is hoznak ide, mint amennyit ő visz jobbról a DK-nak.
A nyugat és mi
Miközben azonban kritizáljuk a Fidesz és a jobboldal küldetéstudatos, sokfrontos harcát, be kell vallanunk, van miért aggódnunk Európa miatt is. A technológiai és kultúrpesszimizmus, valamint –optimizmus között elveszünk félúton. Nem értünk egyet a jajveszékelő szólamokkal, amelyek világvégét vagy új világrendet sejtetnek és temetik a nyugatot, mivel tudjuk, hogy a válság időnként jön, aztán megy. Kritizáljuk az EU-ekéző lépéseket, s reméljük, hogy elkaszálják a telefonadó-típusú, morális, népnevelési köpenybe burkolt kormányzati piszkálódásokat. Praktikusan semmi baj nincs azzal, ha a kínaiakkal meg az oroszokkal üzletelünk, de amikor ez a meghatározó irány, valamint másolandó példák válnak belőlük, akkor joggal fordítanánk a vitorlákat vissza, az Atlanti-óceán felé. Mégiscsak inkább a nyugati civilizációt választanánk, s időnként reméljük, hogy a nyugat megment minket magunktól.
Igen ám, csakhogy miközben nem tetszik nekünk (nekem sem) a hanyatláselmélet fejcsóválós-sóhajtozós-modoros mantrázása, a nyugat szellemileg mégiscsak épp lehúzza magát a klotyón, legalábbis ami az EU és számos ország politikai vezetését illeti. Miközben vitatjuk azt, hogy a magyar jobboldal magát és a (kultúr)keresztény Magyarországot tartja az értékek letéteményesének és őrzőjének a romlott nyugattal szemben (ezzel párhuzamosan pedig még jó darabig eltart, míg elszublimál innen a kádári mentalitás maradéka is); riadva lessük, hogy mintha az európai elit identitásvesztésben lenne, és ezt megpróbálná ráerőltetni az európaiakra (feltéve, hogy erőltetni kell).
A mi nyugatunk is mintha úgy tűnne el, ahogy Scruton Angliája (ahol szisztematikusan hozzák létre a diszkriminatív egyenlőségi törvényeket, amelyek erőst korlátozzák az egyházak meg mások szólás- és cselekvési szabadságát). Az EU is egy egyre magasabb gátakat emelő vízügyi hatóságnak tetszik. Na most ilyenkor csak feltámad az áramvonalas, szexi (egyébiránt nem épp EU-párti) angolszász konzervativizmus mellett az emberben a benne rejtőző, robosztus, kontinentális, reakcionárius ellenforradalmár is, aki José María Aznar, de legalábbis a spanyol Néppárt klónozásával oldaná meg Európa bajait. '68 és a technokraták nyugatja és Európája ugyanis nem hoz lázba.
Ha valamit, akkor egy kis optimizmust lehetne tanulni az egykori amerikai neokonoktól. Szenvelgés helyett hatékonyan szerveződni és cselekedni, horribile dictu restaurálni, a hivatalból rettegő balosokra kajánul rávigyorogni. A világot már úgyis megváltották, a civitas Dei pedig elég munícióval szolgál ahhoz, hogy alapvetően derűsen tekintsünk a civitas terrena dolgai felé is.
Az élet meg a politikán kívül kezdődik igazán. Érdekes, hogy a konzervatív kisközösség-hangsúlyozás miként találkozik a zöldek más balos alternatívok, valamint a libertáriusok elképzelésével. Mindenki kisközösségekben gondolkodik, a kisközösségekre esküszik. Legalább van egy ilyen közös pontunk, ha más nem. Amikor pedig a huszonévesek számos templomot megtöltenek vasárnap este Budapesten, virul a táncházmozgalom, amikor belefeledkezünk a vajdaszentiványiba, valami elcseszett metálra bólogatunk az egykori Foxi-maxi tanszéken, belemerészkedünk a balatoni vízbe, egy régi kisbusszal repesztünk a horvát tengerpart felé a júliusi sok fokban, kényelmesen sörözünk az ötszázadik, eddig ismeretlen, most felfedezett romkocsmában, biliárdozunk vagy épp csak a kertben pipázunk, olyankor a civitas terrenával is felettébb meg vagyunk elégedve, és kifejezetten élvezzük múló, tökéletlen világunkat. Elvégre a hanyatló, túlérett korok mindig izgalmasak.