Nem hiszi el, mire használták a köztársasági elnök dolgozóasztalát!
Egy ütős délelőtt a Sándor-palotában.
Áder egyáltalán nem messziről jött ember. Az elmúlt hónapok legsúlyosabb alkotmányromboló törvényeit dolgozta ki, amit egy valamire való köztársasági elnök biztosan nem írt volna alá.
„Az biztos, hogy Áder valóban jól ismeri a választási rendszerek politikai hatásait. Már a 89-ben elfogadott választási rendszer kidolgozásában is részt vett, a rendszer működésének politikai hatásairól szóló »Kinek az érdeke?« című 1991-es tanulmányát a mai napig sokan idézik a szakirodalomban. A baj csak az, hogy tavaly év végén elfogadott választási törvény kapcsán, nagyon könnyű válaszolni arra, hogy kinek az érdekét szolgálja: csak a Fideszét. Mások mellett én is sokat írtam arról, hogy ez a rendszer a Fidesz érdekinek megfelelően torzítja a választói akaratot. Röviden szólva egy sunyi csalás. Szóval Áder egyáltalán nem messziről jött ember. Az elmúlt hónapok legsúlyosabb alkotmányromboló törvényeit dolgozta ki, amit egy valamire való köztársasági elnök biztosan nem írt volna alá.
Két dolgot tudok elképzelni. Vagy az van, hogy Áder úgy készítette el ezeket a törvényeket, hogy tudatában volt annak, hogy ezek nem állják ki az alkotmányosság próbáját. És ez csak azért nem derül ki, mert az állampolgárok, sőt az ellenzéki pártok sem fordulhatnak az Alkotmánybírósághoz. Ha ez így van, akkor biztosan lehetünk abban, hogy Áder megválasztásával beteljesedik az alkotmányosság felszántásának folyamata. Vagy az van, hogy Áder szerint ezek a törvények alkotmányos értelemben valóban rendben vannak. Ebben az esetben »csak« arról van szó, hogy Áder pártpolitikusi minőségében óriási tévedésben van.
Én a magam részéről adnék egy esélyt Ádernek, hogy egy fokkal jobb elnök lesz, mint az elődje. Ám ehhez neki kell világos választóvonalat húznia a pártpolitikusi és az államfői tevékenysége közé. Például úgy, hogy – ha már az elődje nem kért ezekről előzetes normakontrollt, hanem olvasatlanul aláírta őket – akkor Áder utólag kérje ezt az Alkotmánybíróságtól. Ezt persze közvetlenül nem teheti meg, de szimbolikus értelemben igen, például azzal, hogy felkéri az ombudsmant, hogy az igazságszolgáltatási törvények és a választójogi törvény ügyében forduljon az Alkotmánybírósághoz. Ez lenne az egyetlen döntő bizonyíték arra, hogy nem csak Orbán embere.”