A politikai költészetről

2012. január 12. 15:37

Nincs ugyanis politikai költészet a szövegirodalomról vallottak újragondolása nélkül!

2012. január 12. 15:37
Hörcher Ferenc
Kultúra és Kritika blog

„Tehát: abban a pillanatban, amint a politikai költészet jelentőségén kezdünk el gondolkodni, olvasóként és teoretikusként már nem tudjuk magunkat függetleníteni a szerző személyétől, s annak – nem csak irodalmi! – hitelességétől sem. Nem véletlen, hogy olyan példák körül forog a diskurzus (lásd Petri és Nagy Gáspár), akiknek irodalmi-esztétikai értékelése kapcsán megoszlanak a vélemények, de akiknek közéleti hitelessége nem megkérdőjelezhető. S még a vitatottak (Illyés egyfelől, Eörsi István másfelől) esetében is azt látjuk, hogy a személyes hitel is kockán forog – természetesen nem függetlenül az írói érdemektől. Ebben az értelemben a politikai költészet témájának felmelegítése „a szerző feltámadását” kell, hogy magával hozza! (kontra Barthes) És persze, járulékosan, megméri (erkölcsi-politikai örök mércével) a politikai költészet témájában megszólaló kritikust is.

S ez már át is vezet bennünket a másik kérdéshez. A vitában többek által is emlegetett Kosztolányi-modell kortárs képviselője nyilvánvalóan az az 1990 előtti Esterházy, aki a magyar irodalmi hagyomány figyelmének fókuszába a nép-nemzet helyére az alany-állítmány kettősét állította. S aki következetesen megpróbálta a politikai publicisztika világába száműzni a politikát. De akinek – mint szintén a vitában kiderült – saját családtörténete (s persze írói becsülete) miatt sem sikerült ezt következetesen végrehajtania. Tehát: állításom az, hogy amennyiben relevánsnak tartjuk a Kemény költészetében pozitív módon (és Térey Protokolljában hiánya révén) megjelenő politikai költészeti igénybejelentést, s elfogadjuk Radnótiék óhaját a magyar politikai költészet feltámasztására vonatkozólag, azzal bizony a posztmodern költészetesztétika egyik tabujának ledöntése is velejár. Nincs ugyanis politikai költészet a szövegirodalomról vallottak újragondolása nélkül! Ahogy arra Elek Tibor is utal, abban a pillanatban felülvizsgálatra szorul az az elvárásrend, »amely szembeállította az irodalom szövegszerűségét és világszerűségét, nyelviségét és referencialitását, szabadságelvűségét és közösségelvűségét stb.«. (Bár magam Elek harmadik fogalmi ellentétpárját nem érzem teljesen adekvátnak, hisz miért ne lehetne a referencialitás-központú irodalomszemlélet pl. közéletileg szabadságelvű, stb.) És ez most nem egy új kultúrháború hadüzeneteként olvasandó. Épp ellenkezőleg: azt remélném, hogy a politikai költészet kapcsán kibontakozó diskurzus újra rendezheti elméletileg is a magyar irodalmi palettát, a teljesen megmerevedett frontvonalakat esetleg fellazíthatná, és egy olyan új keretrendszer kialakításának esélyét teremthetné meg, amely nem állítaná egymással szembe, és nem szigetelné el egymástól olyan végletesen az eltérő szerzői intenciókat, olvasói előfeltevéseket. A radikális posztmodern kicsit kényelmesebbé, flexibilisebbé válhatna, elfogadóbbá az irodalmon kívüli szempontok integrálásával kapcsolatban, a közösségi étosz alapján magát meghatározó irodalomszemlélet pedig nem szükségszerűen merevedne bele a puszta oppozíció logikájába.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
vaskos111
2012. január 12. 20:19
Jól megaszonta a cikkíró! Kurzusoljunk hát disz / és legyen szép a csúnya is! Kedves Ferenc! Nem úgy verik a cigányt! Ne emlegessünk egy lapon pl. Nagy Gáspárt és Eörsi Istvánt, vagy Illyést és Esterházyt. Vannak kategóriák, melyek nem tűrik egymást jelenlétükben - mint a mágnes azonos nemű pólusai. Jó, jó, mágnes (irodalom) mind a négy, de 'mecsoda' különbség. Egyébként a témát (a politikai költészet kapcsán kibontakozó diskurzust) nem a technika (net, stb.) dobja fel, hanem a világ jelen ideje. Mint mindennek, ennek is (el)rendelt ideje van és - ezt én teszem hozzá - rendelt személye, embere is. Nem új dolog ez kérem. Ehhez itt van három link: http://magyar-irodalom.elte.hu/sulinet/igyjo/setup/portrek/petofi/foltam.htm http://jazsoli5.freeblog.hu/archives/2008/07/01/Radnoti_Miklos_Jarkalj_csak_halalraitelt/ http://jazsoli5.freeblog.hu/archives/2009/01/09/Fodor_Jozsef_Piros_fejfak/ Mátyás Ferenc írta: "Pusztáról jöttem, ami nem érdem, de meghatározza kilétem." Hát így! Nehéz az élet és a szükség nagy úr - mondta a sündisznó, miközben lecsusszant a súrolókeféről.
várúr
2012. január 12. 19:09
Továbbá ajánlom ugyancsak Döbrentei egyik versének utolsó két sorát: "Uram, csak pártatlan légy, ne kegyes! A felelősség egyetemes."
várúr
2012. január 12. 19:08
Horkay-Hörcher tekintetes úr szíves figyelmébe ajánlom Döbrentei Kornél "Átpingált március" c. versét (1989.), egyéb munkái mellett -, ha már politikai költészetről van szó.
Winston Smith
2012. január 12. 18:14
"azt remélném, hogy a politikai költészet kapcsán kibontakozó diskurzus újra rendezheti elméletileg is a magyar irodalmi palettát, a teljesen megmerevedett frontvonalakat esetleg fellazíthatná, és egy olyan új keretrendszer kialakításának esélyét teremthetné meg, amely nem állítaná egymással szembe, és nem szigetelné el egymástól olyan végletesen az eltérő szerzői intenciókat, olvasói előfeltevéseket." A szerző a nagyon helyesen, elkezdi boncolgatni a "zinternet":), közösségi média előnyeit és ennek kapcsán a közösségi fórumokról egy rokonszenves intergratív propagandát olvashatunk (a propagandának nálam semleges a konnotációja), amidőn a szerző a netes beszélgetéseit/vitáit részletezi. Ha jól értem, annak kapcsán beszél a politikai költészet "érvényességéről", hogy egy láthatóan másik politikai tábor lapjában publikáló szerző munkásságát idézi, mint egy közbeszédre/vitára alkalmas dolgot. Ez önmagában legitimálja a "politikai költészetet", hiszen amiről érdemes, arról kell is beszélni. Ez még rendben is van. Szerintem alapvető hibát követ el akkor, amikor az így létrejött "virtuális teret" elmulasztja aktívan birtokba venni, beéri azzal, hogy leszögezze: a politikai költészet érvényességének tagadása véglegesen idejétmúlttá vált. És mindezt a manapság divatos "posztmodern" látásmód nevében teszi, amely látásmód kimondatlan lényege, hogy mindenféle normát fölszámolni igyekszik, mely az irodalmat és költészetet jellemzi. A zinternet kapcsán persze jogosan fölvethető a technika szerepe, és hogy maga a technika hogy alakítja át az életünket: ez talán egy másik cikk gondolata lehet majd. Ja igen: háború helyett diskurzus. Mennyire szép közhely. Nem kell a háború (ott amúgy is annyi csúnya rossz dolog történik, ugye) mindent meg lehet beszélni. Hát ez az. Eddig nem rendeztek még elég semmitmondó és csakis a belterjes közönséget érdeklő konferenciát. Vagy kávéházi beszélgetést. Diskurzus, elvtársak. Diskurzus. Egy kissé módszertanira sikerült az elemzésem, Ami jelzi, hogy amíg akadályok vannak, a tartalom kifejtése szükségszerűen csonka, selejtes minőségében tud megjelenni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!