Felemészti a válság a ciklust

2011. január 31. 19:41

A ciklusban az már nem reális cél, hogy megőrizzük a város működésének, szolgáltatásainak jelenlegi színvonalát. Interjú.

2011. január 31. 19:41
- Legalább 2014-ig szűk esztendőkkel számolnak. Hol a fellendülésbe és abba a magyar gazdasági csodába vetett bizalom, mellyel a kormány Brüsszelben dicsekszik?

- Aki csodában bízva, annak az álmodott mértékéig tényleges kiadási kötelezettségeket vállal, nos, az némileg felelőtlenül jár el.

- Ez lett volna az előző városvezetés hibája?

- Inkább az történt, hogy alig vette figyelembe a magyarországi folyamatokból - a világgazdaságban lezajló krízis nélkül is - óhatatlanul előálló válságot. Az ugyanis nem állt meg a főváros határainál. Számolunk gazdasági fellendüléssel, de olyan súlyos a helyzet, hogy ez a négy év mindössze a város fizetőképességének megőrzését tűzheti ki célul. A ciklusban az már nem reális cél, hogy megőrizzük a város működésének, szolgáltatásainak jelenlegi színvonalát. A kényszerű színvonalromlást egy kedvezőbb gazdasági környezet mérsékelheti ugyan, de rövid távon nem futhat fel ismét évi 200 milliárdra a felújítások, beruházások összege. Ennyi kellene a város élhetőségének megőrzéséhez: az utak, az egészségügyi vagy oktatási intézmények állapotának szinten tartásához. A következő években vészesen alacsony szintre fog esni ez az összeg. Ez azonban változhat, ha megnő az önkormányzat mozgástere. Akár a fővárostól való adóelvonások csökkentése révén, akár a többlet-adóterhelés jogának biztosításával. (...)

- Akármilyen színű is a városvezetés, a BKV megmentését mindig a kormánytól várja. Ezúttal milyen eséllyel?

- Hónapról hónapra vergődik a BKV, és kérdéses, hogy a következő negyedévet kihúzza-e. Bármilyen, ezt a helyzetet mentő konstrukció születik is, annak elsősorban arra kell választ találnia: miként tüntethető el a cég folyó hiánya, beleértve a jármű- és eszközállomány amortizációjának fedezetét is. A Demszky-Bajnai megállapodás, még ha az új városvezetés és az új kormány tartaná is magát hozzá, nem oldaná meg teljes körűen a problémát. Egyszerre van szó a csaknem 80 milliárdos külső adósságállomány szanálásának kényszeréről, a megrendelt szolgáltatás ellentételezéséről és a járműpark részben halaszthatatlan megújításáról. Az államnak most nagyot kell lépnie, ugyanakkor részéről teljesen jogos felvetés, hogy szeretné valamilyen módon a döntési jogot is megosztani a fővárossal. 

Tehát ne csak a számlát kelljen állnia, hanem egyszerre legyen rálátása és némi beavatkozási joga is a döntésekbe. A BKV, illetve a fővárosi közösségi közlekedés kérdését mielőbb rendezni kell, különben legjobb esetben is az állandó válságkezelés fogja lekötni a kormányzat energiáját. Ahhoz, hogy a fővárosét ez köti le, már hozzászoktunk, viszont az önkormányzat már tehetetlen, nincs mozgástere.”
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 20 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
slomovicz
2011. február 01. 09:20
Atkári úr! Ha- nem megy, ne vállalja. A BKV hulladék buszai,- az elbaltázott négyes metró, NEM maradhat így!
marós
2011. február 01. 07:10
Egyszerű a képlet, Demszkyvel, a szoc-lib rezsimmel az élen nagyon sokan loptak, csaltak, hazudtak, nemcsak azok akiknek már bilincs van a kezén, hanem annál sokkal többen. Sajnos azt, amit gy.f., alias fletó ráfogott Kövér Lászlóra, hogy kötelet igért a gazfickóknak, nem lehet megvalósítani. Inkább még enyhítik a büntetést, törlik a vagyonelkobzást, majdnam bocsánatot kértek a a szegedi fellebvitelin a 72 millíót ellopóktól. Az et.-k keze messzíre ér.
blogen
2011. január 31. 22:24
Hol a BKV reformja (a cég felső egytizede és a kiszervezések adják a költségek egyharmadát!)? Hol a budapesti SZJA bevétel (99%-a vidékre kerül!)? Hol a bürokrácia karcsúsítása (a kerületek 100%-a felesleges!)? Ja, hogy reform nuku, mert az a kifizetőhelyeket és a haverok pozícióit veszélyeztetné, így maradnak a megszorítások. Értem.
sensei
2011. január 31. 22:07
Atkári Úr! Legyünk már szívesek előszedni az előző fő/város vezetését.! Hátha össze lehetne gereblyézni pár milliárdot. Kezdjék mindjárt Demszkyvel. Bár ő nem "tudott" semmiről... És közel tízmillió Magyarral el akarják ezt hitetni.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!