Melyik a keresztényibb: a realizmus vagy a fantasy?

2010. november 13. 12:30

A fantasy nem véletlenül örvend nagy népszerűségnek keresztények között.

2010. november 13. 12:30

„A fantasy hívei másképpen gondolkoznak. Ami a realisták szerint menekülés a valóság elől, az szerintük sokkal inkább menekülés a valóságba. Flannery O’Connor hevesen tiltakozott az ellen a megállapítás ellen, hogy a fikció menekülés lenne, és hangsúlyozta: éppen ellenkezőleg, a fikció által fejest ugrunk a valóságba! A fantasy hívei ezt fokozottan érvényesnek gondolják a mesékre, mítoszokra és fantázia-szülte világokra. Jancsi és Juliska, Zeusz és Achillész, Frodó és Samu: ezek mi vagyunk. A fantasy előnye a többi műfajjal szemben ráadásul az – mondja Tolkien –, hogy van benne valami „lebilincselő idegenség”. Az elképzelt világok azonnal megfelelő távolságra röpítik az olvasót önmagától és környezetétől, hogy aztán visszanézve szembesülhessen saját világával.

Az idegenség irodalmi hatása felbecsülhetetlen. Ráadásul az olvasó az idegenben töltött idő után másképpen néz már ismert környezetére is. „Nem veti meg a valódi erdőt attól, hogy elvarázsolt erdőről olvasott” – mondja C. S. Lewis – „az olvasás inkább minden valódi erdőt kissé elvarázsol.” A fantasy irodalom nem a hétköznapi valóságtól való menekülés, éppen ellenkezőleg: abban segít, hogy meglássuk a hétköznapi valóság rendkívüliségét.

A kitalált világok alkalmasak ezen kívül arra is, hogy az igazságot az olvasó számára saját kontextusuktól függetlenné, univerzálissá tegyék. Andersenről írt esszéjében Erik Christian Haugaard rámutat: „az egyszer volt, hol nem volt” a valóságban bármely idő és hely lehet, vagyis azt hirdeti, hogy az olvasó az igazságot fogja hallani. Az Állatfarm allegóriája nyilvánvalóan időtállóbb, mint az 1984 – vallja C. S. Lewis.

Mondhatjuk-e azt, hogy akár a realizmus, akár a fantasy közelebb áll a keresztény világnézethez?

Gondolom, mindenki sejti, hogy áldilemmáról van szó, de hadd élezzem még egy kicsit a vitát. Mindkét forma keresztény hasznossága mellett szólnak érvek. A fantasy nem véletlenül örvend nagy népszerűségnek keresztények között, hiszen a keresztények traszcendensbe vetett hitével könnyen összekapcsolódik a más világok felé való érdeklődés. Madeleine L’Engle írónő mondja: „Soha nem lepődöm meg, amikor megtudom valamelyik kedvenc sci-fi írómról, hogy keresztény, hiszen a más galaxisok világáról és más létformákról való gondolkodás teológiai tevékenység.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 58 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Biomechanoid
2010. november 15. 07:41
A tisztelt szerző nem ismeri a keresztényeket, ez világos. A fantasy műfaj nemhogy kedvelt a keresztényeknél, de éppen fordítva vagyon. Persze, ha olvasott volna valaha bibliát ez a kretén Liberális Ádám, nem ír ilyen ökörséget.
elGabor
2010. november 14. 16:13
A cikk különös. Úgy ítéli meg a fantasyt, hogy annak csak egy speciálisan brit ágára hivatkozik, miközben nem foglalkozik amerikai ponyvamagazinokban kialakult, de értékes műveket is adó tradíciójával (Lovecraft Álomföld-ciklusa, Clark Ashton Smith novellaciklusai, Leigh Brackett és C. L. Moore "planetáris románca", Jack Vance és Fritz Leiber pikareszk történetei), amelyekben a kereszténység kérdései helyett más konfliktusok állnak a középpontban; nem ír arról a hatvanas-hetvenes években népszerű új hullámról, amelyről valószínűleg igen rossz véleménye lenne (Michael Moorcock, Ursula K. LeGuin és Maria Zimmeron Bradley pl. bigott baloldali radikálisok voltak*); modern válfajairól (Steven King Sötét Torony-ciklusától a már Magyarországon is kapható, tündérmesékig visszanyúló könyvekig) és így tovább. Így kimondhatja, hogy a keresztényi témákkal foglalkozó fantasy keresztényi, de ezzel semmi újat nem közöl - s nem teszi hozzá, hogy a fantasy igen terjedelmes fennmaradó része, egyéb erényei és hibái mellett nem az. _______________ * Google: "Epic Pooh", "Starship Stormtroopers" -- Moorcock a fantasy kritika TGM-je. :)
Pisti, az aragorn
2010. november 13. 18:02
Bocsánat a duplázásért, hülye oldalmotor.
Pisti, az aragorn
2010. november 13. 18:01
J. R. R. Tolkien olyan bigott katolikus volt, hogy neki még a II. Vatikáni Zsinat is túl liberális reformnak számított. A menyasszonyának át kellett keresztelkednie anglikánról római katolikusra, mielőtt elvette volna. És folyton visszasírta a latin nyelvű misézést. Igyekezett mitológiájával nem ellentmondani a legalapvetőbb keresztény igazságoknak, moralitásában pedig a művei 100%-osan keresztények. Ajánlott irodalom: Humphrey Carpenter: J. R. R. Tolkien élete – ember a mű mögött. Ciceró, 2001. Valamint az ELTE idevágó kurzusa. :0) C. S. Lewis a Narnia-történeteivel a Bibliát akarta elmagyarázni kisgyerekeknek, a könyvei ezért helyenként nagyon szájbarágósak és dogmatikusak.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!