Az 1986-ban rekordidő alatt megépített mogyoródi versenypálya létesítményei fölött eljárt az idő, elkerülhetetlen volt a felújítás – az eredményt már idén augusztusban élvezhetik a kilátogatók. Gyulay Zsolttal, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatójával tekintettük át a pálya helyzetét.
Gyulay Zsolt szerint ez most más. A Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója érzi, sőt tudja: a felújítási munkálatok után új időszak köszönt be Magyarország legjelentősebb autóverseny-pályáján. „Az biztos, hogy fel kell majd nőnünk a feladathoz. Ha eddig végigmentem a paddock mellett, egy egyszerű, 1985-ben szocialista nagyvállalatok által összetákolt épületet láttam. Rengeteget küzdöttünk azért, hogy a csapatok egyáltalán létezni tudjanak itt. Mindenki emlékezhet az áramkimaradásokra, a beázásokra, arra, amikor a Ferrarira ráfolyt a víz, sorolhatnám a problémákat. Most ezen a területen is nagy előrelépés lesz, más dimenzióba kerülünk. A világnak ezentúl is csak azt kell tudnia, hogy jó Formula 1-es verseny, kiváló hangulat és telt ház lesz Mogyoródon, más nem számít” – mondja.
A helyszín több szempontból kuriózum. Egyrészt itt rendezték az első viadalt a vasfüggöny mögött, másrészt az idők során rábiggyesztették a pályára a klasszikus jelzőt. Tehát a tradicionális pályák között emlegetik, és idén már a negyvenedik alkalommal vendégeskedik rajta az F1 mezőnye. Valljuk be, megdolgoztak érte a csapatok, a sportág elhivatott hazai szereplői, nekik köszönhetően a Hungaroring a monzai pálya után a második leghosszabb ideje szerepel a versenynaptárban megszakítás nélkül. Rekordidő, nyolc hónap alatt született meg a pálya, így indulhatott útjára hazánkban is a száguldó cirkusz 1986. augusztus 10-én.
„Készülünk a Hungaroring jövőre esedékes negyvenéves fennállására. Többek között megállapodtunk az állami pénzverdével egy jubileumi érmesorozatról. Persze addig még bőven van teendő – említi az elnök-vezérigazgató. – Sokan kérték, ezért a 4-es kanyar Nigel Mansell nevét viseli majd. Felvettük vele a kapcsolatot, el fogja küldeni a kézlenyomatát.”
A brit versenyző szeretett Magyarországra járni, mindig nálunk ünnepelte a születésnapját, csak hát ne lett volna az a fránya 1987-es futam… Történt, hogy öt körrel a vége előtt leesett az autójáról a jobb hátsó kerék főanyája, így kénytelen volt a szalagkorlát mögül végignézni, ahogy csapattársa, a Williams brazilja, Nelson Piquet megnyeri a versenyt, és ezzel 18 pontra növeli előnyét a tabella élén. Ez a viadal azért is emlékezetes, mert először volt magyar szponzor egy Formula 1-es autón: Piquet Williamse a Skála feliratát viselte. Skálát kapott Nigel Mansell is a szülinapjára, igaz, nem támogatói feliratot, hanem egy lovat, amelyet így hívtak.
Emlékezetes esemény Mogyoródról az is, hogy itt tűnt el Damon Hill. Michael Schumacher négy, a csúcstartó Lewis Hamilton pedig nyolc futamgyőzelmet aratott a pályán.
Első magyarként Kesjár Csaba száguldott a Hungaroringen Formula 1-es autóval, a tragikus balesete előtti évben, 1987-ben tesztelte a Zakspeed istálló kocsiját. Itt teljesítette első F1-es futamát Baumgartner Zsolt is 2003-ban egy Jordannel. Ralph Firman balesete után adódott a nagy lehetőség. A következő évben egész szezont futott a Minardinál.
Fotó: M4 Sport hivatalos Facebook-oldala
A létesítmény teljes 125 hektáros területén zajlanak a munkálatok. Megújul a közműhálózat, de a leglátványosabb rész az új főépület és a fedett főlelátó lesz, ahová nyolcezren férnek be. A kivitelezők lekörözték az ütemtervet, az előteljesítésnek köszönhetőn több száz további ülőhelyet is értékesíteni tudnak az idei nagydíjra. „Óriási lendülettel, heti hat napon, nyújtott műszakokban végzik a munkát, ennek eredményeként a paddocképület második emelete is közel kész állapotban lesz nyáron” – hangzik el. Jó hír, hogy nem kell újraaszfaltozni a pálya vonalát – amire legutóbb 2016-ban volt szükség –, mert geotextilt és zúzalékot terítettek rá, mielőtt a munkagépek dolgozni kezdtek volna.
Az eredetileg 4014 méteres pálya hossza néhány év elteltével 3975 méterre csökkent, majd egy újabb átépítés nyomán 2003-ban 4381 méterre nőtt, azóta változatlan. A pilóták szerint poros, ám rendkívül technikás a sok kanyar miatt. A modern, uniformizált pályák között a Hungaroring a hagyományt képviseli, most mégis új köntöst kap. Gyulay ezt a legkevésbé sem bánja, mert ahogy mondja, legutóbb még az ausztrál kollégákat is idehozták, hogy megmutassák nekik: ilyen minőségben is fel lehet újítani egy F1-es versenypályát. Szerinte annál is nagyobb ugrás lesz a létesítmény színvonalában, mint amikor az egykori Népstadionból Puskás Aréna lett.
Nigel Mansell, Ayrton Senna és Gerhard Berger az 1992-es futam végén Fotó: MTI/Honéczy Barnabás
„Magyarország legnagyobb rendezvényközpontja lehetünk; piaci alapon működő, versenyképes, a saját lábán álló cég szeretnénk maradni. Mi a Formula 1-es futamok szervezéséhez értünk, az autó-motor sportban vagyunk otthon. Van egy profi csapatunk, amely bármit el tud végezni költséghatékonyan. Az, hogy építkezni kellett, hatalmas változást hozott az életünkben” – teszi hozzá.
Nem titok, hogy az állam 80 milliárd forintot ad a felújításra, ám a verseny előkészítésére, lebonyolítására és utómunkálataira már a zrt.-nek kell előteremtenie a forrást. Az elnök-vezérigazgató szerint a magyar főváros még nem aknázta ki a mogyoródi pályában rejlő lehetőségeket, fejlődnie kell ezen a téren, más országban az F1-nek sokkal nagyobb a marketingértéke. „Bizonyítani tudjuk, hogy ez nem viszi, hanem hozza a pénzt. Mi eddig eltartottuk a létesítményt a jegyeladásokból, a befolyt összegekből szerveztük meg a versenyt, amely általában háromszázezer látogatót vonzott egy hétvégére” – magyarázza Gyulay Zsolt. Tisztában vannak vele, hogy a kiadások az új infrastruktúra miatt nőni fognak, ezért muszáj növelni a bevételeket.
Lewis Hamilton nyolc futamgyőzelemmel csúcstartó a magyar pályán Fotó: AFP/Greg Baker
A versenynaptárban évtizedek óta meghatározó szerepet betöltő magyar nagydíjnak 2032-ig van szerződése. A megméretést idén augusztus 1. és 3. között rendezik.
A Hungaroringről mondták
Max Verstappen négyszeres világbajnok: „Nemcsak a Formula 1-es hétvégéken, hanem máskor is igyekszem minél többször körözni rajta, például GT-versenyautóval, mert annyira technikás. Ha valaki fejlődni szeretne, annak tökéletes helyszín ez a pálya. Ha a középső szektorban elhibázol egy kanyart, a következő is ugrik, így remekül meg lehet tanulni az egymásba fűződő kanyarok technikáját. A vonalvezetése egyedi és nehéz.”
Stefano Domenicali, a Formula One Group vezérigazgatója: „A Hungaroringen végzett munka azt bizonyítja, hogy az F1 vibrálása által olyan helyszíneken is magasabbra kerül a léc, ahol az utóbbi években nem fejlődtek a létesítmények.”
Cunoda Júki, a Red Bull japán versenyzője: „Lehet, hogy ha ezen az aszfaltcsíkon nem teljesítek jól a kezdetek kezdetén, most nem lennék itt. Technikás, nagy kihívást jelentő pálya ez rövid egyenessel és sokféle kanyarral – itt fontos szerepet játszanak a képességek. A 4-es bal kanyar különösen trükkös, nehéz eltalálni a csúcspontot, rá kell találni a megfelelő ritmusra.”
Valtteri Bottas finn versenyző: „Mindig élveztem a futamokat a Hungaroringen, és már alig várom a visszatérést. Egy finn számára közel van egy hazai versenyhez, és szeretem a régi vágású közeget is.”
A szolgáltatások nagyot húztak a gazdaságon, de az ipar és a mezőgazdaság lefelé nyomta a számokat. Magyarország jövőre viszont már egyértelműen nagyobb emelkedési pályára léphet, beindulnak a nagy gyárak, amelyek már az idei évben is meglátszódnak majd.
REMÉLEM MOST UTOLJÁRA? AZ UTCAI PÁLYÁKAT HÁNYSZOR ÉPÍTIK ÁT? ÚGY GONDOLOM EZ MEGINT EGY TÚLLIHEGETT DOLOG ... AMI HASZNOT HOZNA AZT MINDIG ELBASSZÁK 3-4 ÉVENTE ELBONTANAK MINDENT ÉS ÚJJÁÉPÍTIK - ÉN MEGVAGYOK ANÉLKÜL IS, HOGY Mo.-N LEGYEN F1
Válasz erre
0
0
véna
2025. április 20. 16:13
Az elnök-vezérigazgató szerint a magyar főváros még nem aknázta ki a mogyoródi pályában rejlő lehetőségeket,
Na adjatok csak ötleteket kakigecinek, jövőre lesz rajta még biciklisáv is.
Válasz erre
2
0
neszteklipschik
2025. április 20. 15:47
"Ugyan! Mindenszar. Monnyonle!"
-lippsik
Válasz erre
1
0
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!