Megújult, úgy csillog-villog a Hungaroring, mint még soha: íme a részletek!
Számba vettük az idei változásokat és a terveket.
A nagydíj sorsát Lewis Hamilton is a szívén viseli.
Nyitókép: FATI MOALUSI / AFP
Az elmúlt években folyamatosan bővült a Forma–1-es versenynaptár. A száguldó cirkusz vezérigazgatója, Stefano Domenicali szerint ez elsősorban a szurkolók érdekeit szolgálja, hiszen épp az ő szórakoztatásuk miatt láthatják egyre több futamon megmérkőzni a legjobb autóversenyzőket.
Ezt többnyire a Formula–1-es versenyzők is elfogadják, ugyanakkor egyikük, Lando Norris rámutatott arra, hogy vannak olyan emberek, akik számára óriási megterhelést jelent a versenynaptár bővítése. „A legfontosabb, hogy ez milyen sokat megkövetel a szerelőktől és a mérnököktől. Nekünk, versenyzőknek azért nem annyira rossz a helyzet, őszintén szólva nem nekünk kellene panaszkodnunk. A szerelők és mérnökök százairól van szó, akik rengeteget utaznak. Számukra ez nem egészséges és nem is fenntartható” – árulta el még korábban a McLaren versenyzője.
A dél-afrikai nagydíj 1962 és 1993 között összesen 23 alkalommal került megrendezésre. Pusztán ezekből a számokból is lehet látni, a nagydíj komoly jelentőséggel rendelkezik a száguldó cirkusz történelmében.
Az elmúlt két évben egyre valószínűbbnek tűnt, hogy a Forma–1 újra visszatér Afrikába.
A hétszeres világbajnok Lewis Hamilton például számtalan alkalommal megjegyezte már, mennyire örülne, ha újra megrendeznék az afrikai futamot. „Úgy gondolom, hogy egy ottani nagydíj tényleg megmutatná, hogy milyen nagyszerű hely, ezzel együtt pedig rengeteget segítene a térség turizmusának fellendítésében. Legalább egy pálya készen áll” – mondta a hétszeres világbajnok, utalva az egykori dél-afrikai nagydíjra.
Hamilton persze nincs egyedül ezzel a véleménnyel. David Coulthard szerint „Afrikának szüksége van egy futamra, hogy az Formula–1 valódi világbajnokság legyen” – idézte az egykori skót F1-es pilótát a The Guardian.
Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a kontinensen egyre többen foglalkoznak ezzel a sportággal, így nem meglepő, ha ez azzal jár együtt, hogy még több szurkoló kíváncsi a száguldó cirkuszra – mutatott rá egyik szeptemberi cikkében a Deutsche Welle.
A dél-afrikai sportminiszter, Gayton McKenzie és Stefano Domenicali közelmúltbeli találkozója azonban ismét felcsillantotta a reményt, hogy Afrikában újra rendezhetnek majd Forma–1-es versenyt. A német lap által megszólított neves dél-afrikai szakemberek egyetértettek abban, hogy alapvetően két komoly probléma nehezíti meg az ország helyzetét.
Az egyik a Forma–1-es futamok hatalmas költsége.
Ez esetben elég csak arra gondolni, hogy például a magyar nagydíjnak helyet adó Hungaroring versenypályának a felújítása 2024-ben 78 milliárd forintba került. A másik nehézséget az jelenti, hogy ebben a sportágban – ahogy egyként a többiben is – a döntéshozók, a versenyzők, a csapatvezetők és a mérnökök többsége fehér férfi, ami, meglátásuk szerint teljes mértékben egyenlőtlen versenyfeltételeket teremt.
A The Guardian felvetette, hogy politikai oka is lehet annak, hogy a közelmúltban miért nem rendeztek a fekete kontinensen Forma–1-es futamot. A lap szerint sok amerikai jogtulajdonosnak szúrhatja a szemét az, hogy a Dél-afrikai Köztársaság szoros kapcsolatot ápol Oroszországgal.
Az amerikai tulajdonban lévő Forma–1 viszonylag hamar törölte programjából az orosz nagydíjat, azt követően, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát,
majd az orosz versenypályával megkötött szerződésüket is felbontották, jelezve, hogy a jövőben sem kívánnak visszatérni az országba. Ennek fényében egyáltalán nem lenne meglepő, ha ilyen megfontolás is gátolná a versenynaptár Dél-afrikai Köztársasággal való bővítését.
Egy új futam rengeteg előnnyel járna a sportág számára. Az afrikai futam pedig az azt megrendező ország számára is óriási hasznot hozna, arról nem is beszélve, hogy az adott térségben fellendülhetne a turizmus is. A nézőket leginkább az izgalmas futamok érdeklik, így amennyiben Afrika bármely országában biztosítani tudnának egy olyan versenypályát, amelyen a versenyzési feltételek megfelelőek a pilóták számára, annak minden szurkoló örülne.
Az pedig kifejezetten jó előjel, hogy már nem csak a Dél-afrikai Köztársaság kopogtatott be a Forma–1 ajtaján, hanem például Ruanda is.
A jövőt persze nem lehet előre kiszámítani, de az biztos, hogy száguldó cirkusz a közeljövőben mindenképp a terjeszkedésben érdekelt, ami bizakodásra adhat okot a fekete kontinens számára.
***
Ezt is ajánljuk a témában
Számba vettük az idei változásokat és a terveket.