Visszatér a MotoGP Magyarországra, és több tízmilliót is hozhat magával
A világ legnézettebb motorverseny-sorozata 33 év után, a 2025. augusztus 22–24-i hétvégén tér vissza hazánkba, nem is akárhogyan!
Negyedszázados karrier ért véget 2021-ben, amikor a MotoGP legendája, Valentino Rossi visszavonult. De vajon ki lehet 2022-től az utódja?
Varga Ákos – a Racingline.hu szerzőjének írása a Mandiner Sporton
1996-ban, amikor Valentino Rossi bemutatkozott a gyorsaságimotoros-világbajnokság 125 köbcentiméteres kategóriájában, talán még maga sem reménykedett hasonlóban, mint ahová végül kifutott a karrierje. Pedig rögtön első évében futamot tudott nyerni, erre ráadásul mindössze tizenegy versenyt kellett várnia.
1997-ben már futószalagon szállította a 125-ben a futamgyőzelmeket, jött a világbajnoki cím is mellé, innentől pedig nem volt megállás.
A futamgyőzelmek számában ezzel az örökranglista második helyén van, és csak Giacomo Agostini jobb nála, míg kilenc világbajnoki címénél szintén mindösszesen ketten szereztek többet, Agostinin még kívül a kisebb kategóriákat a hetvenes-nyolcvanas években uraló Ángel Nieto.
Valentino Rossi esetében már csak a konkrét versenyeredményeket nézve is egy legendáról beszélhetnénk, de ez még mindig csak a fele lenne a Rossi-jelenségnek.
Még Olaszországtól nagyon messze is sárga füstfelhő kísérte az útját gyakorlatilag minden egyes versenypályán a szurkolók részéről, emellett pedig a márkanevet, amit felépített maga köré (The Doctor) mindenhol ismerték, olyanok is, akik nem feltétlenül voltak megszállottjai a világbajnokságnak.
Uralkodása tulajdonképpen egybeesett a Forma-1-ben Michael Schumacherével, mindösszesen néhány év csúszásban voltak egymáshoz képest. Nem véletlenül született annyi meg annyi összehasonlítás a két sorozat egyeduralkodója között.
Bár Rossi karrierje sem volt mentes kétes esetektől, tagadhatatlanul az elmúlt bő két évtized legnépszerűbb versenyzője volt. Utolsó világbajnoki címét még 2009-ben szerezte, és bár voltak még szép szezonjai (háromszor volt például ezt követően vb-második, ráadásul egymás utáni években), az utolsó évek már egyre inkább csak a vergődésről szóltak.
Valentino Rossi utódlásának kérdésére a világ legkézenfekvőbb válasza lehetne a spanyol Repsol Honda-versenyző, Marc Márquez. Márquez még bőven Rossi idejében ért fel a csúcsra és lett 85-szörös futamgyőztes, valamint nyolcszoros világbajnok. Emellett ráadásul főszereplője lett egy olyan csatának, amelyben még csak érdekelt sem volt. A 2015-ös szezonhajrát a Rossi-tábor minden valószínűség szerint soha nem fogja neki megbocsátani, ugyanis abban az évben úgy avatkozott bele a versenyekbe, hogy az ő ítéletük szerint Jorge Lorenzót segítette világbajnoki címhez, Rossi kárára.
A folyamatosan hajszálon függő versenyzési stílusa nagyon sokáig nagyon szép eredményeket hozott neki, viszont folyamatosan ott motoszkált az ember fejében a kérdés: vajon meddig teheti ezt a teste büntetése és komoly sérülése nélkül?
Ez a pillanat 2020-ra jött el, amikor rögtön a szezonnyitón karját törte. Austinban pedig bár megpróbált rajthoz állni, ez egy hamvába holt ötlet volt. 2021-ben legalább odáig eljutott, hogy az első két futamot leszámítva az idényt végig tudta teljesíteni. Ez olyan jól sikerült, hogy három futamot is nyert a szezon során, ebből kettőt például az utolsó két olyan futamon, ahol rajthoz állt. A látható fizikai tüneteket tekintve tehát Marc Márquez úgy tűnik, rendben van.
Viszont miután nem maradt esélye a világbajnoki címre az évad végén, nem véletlenül hagyta ki a győztes forma ellenére is a szezon utolsó két futamát. A spanyol gyakorlatilag minden egyes bukásánál látásproblémáról szólnak a hírek, amik igencsak aggasztóak lehetnek a 29 éves motoros számára. Az esetleges még nagyobb bajt megelőzendő tehát Márquez a rehabilitációra koncentrált, hogy 2022-nek immáron tényleg olyan esélyesként vághasson neki, amilyen volt még 2019-ig.
Ha viszont bukik, arra adott esetben megint akár egy szezonja rámehet. Vagy akár a karrierje is.
Az évek során Marc Márquez és a Honda egyfajta szimbiózisba került. Márquez kellett a Hondának, a Honda pedig kellett Márqueznek. Amikor a sztárjuk megsérült, a Repsol a többi versenyzővel, illetve Márquez éppen aktuális helyettesével tulajdonképpen sehol nem volt. Érdekes gondolat így az, hogy mi van, ha mondjuk Marc Márquez hosszabb távon sem lesz világbajnoki formában. Ne adj’ Isten, soha többé nem lesz már ugyanaz a versenyző, mint sérülései előtt volt.
Ennek során Joan Mir úgy lett világbajnok – két évtized után csúcsra juttatva a Suzukit –, hogy abban az évben mindössze egyetlen futamot nyert meg. Rajta kívül még nyolcan értek célba legalább egyszer elsőként, így a világbajnoki tabellán sokáig nem nagyon akart kikristályosodni, ki is érhet fel a csúcsra.
2021-ben már kialakult egyfajta hierarchia a néhány gyengébb év után erőre kapó Yamaha jóvoltából. Ezt a hullámot végül Fabio Quartararo meg is tudta lovagolni, és bár a szezon második felére némileg alábbhagyott a lendület, volt annyi előnye az év elejéről, amit ősszel be tudott osztani a világbajnoki cím felé vezető úton, maga mögött tartva a ducatisokat, valamint a vb-címvédő Mirt.
Bár futamokat már nyerni tudott, Márquez még mindig messze volt a domináns formájától tavaly. Ha esetleg jövőre sem sikerül visszatérnie erre a szintre, jöhet a fentebb taglalt anarchia harmadik felvonása. Az interregnum.
Nyitókép: Valentino Rossi. Monster Energy