Pusztuljon mindenki és minden? Ukrajna már a 17 éveseket is behívná meghalni
Mindent és mindenkit föláldozna az ukrán vezetés a kilátástalan harcban.
Íme a legfontosabb tudnivalók az e-matrica-vásárlásról.
2024. január 1-től jelentős változás történt a lakóautók, lakókocsik úthasználata után fizetendő díj tekintetében. A járművek egy része továbbra is tud e-matricával közlekedni, azonban egy másik részük átkerült a HU-GO e-útdíj-rendszerbe. De mit is jelent ez?
A lakóautók tekintetében, mint a többi jármű esetében is a megengedett legnagyobb össztömeg a döntő abban a kérdésben, hogy az e-matrica- vagy az e-útdíj-rendszerbe tartozik az adott jármű. Január 1-től a legfeljebb 3,5 tonnás lakóautók, lakókocsik továbbra is a használati díjas rendszerben, azaz e-matrica vásárlásával tudják rendezni az úthasználatuk díját. A 3,5 tonna feletti lakóautók viszont a megtett úttal arányos díjfizetést biztosító HU-GO elektronikus útdíjrendszerbe (e-útdíj-rendszer) tartoznak ettől az időponttól.
Mint minden gépjárműnél, a lakóautó esetében is a forgalmi engedélyben szereplő információk, adatok a mérvadók. A járműokmányban a „J” (járműkategória), az „F.1” (együttes tömeg) és az „S.1” (ülések száma vezetővel) mezőket kell együttesen nézni, valamint fontos még ezen járművek esetében a járműjelleg is.
A magyar forgalmi engedélyben ez az információ nem szerepel, azonban ügyfélkapus regisztrációval a Jármű Szolgáltatási Platform (járműéletút-adatszolgáltató alkalmazás) online felületen, vagy a műszaki vizsgán kapott jármű műszaki adatlapon könnyen ki lehet deríteni. Az online felületen ehhez meg kell adni a rendszámot és el kell fogadni az adatkezelési tájékoztatót, amelyet követően megjelennek a jármű adatai. A járműjelleg információ a Műszaki állapotra vonatkozó adatok menüpontban az Egyéb műszaki adatok résznél található meg.
A legfeljebb 3,5 tonnás lakóautók esetében egyszerű a helyzet, ugyanis a járműre D1 vagy D2 díjkategóriás e-matricát kell vásárolni.
Ha a forgalmi engedélyben a „J” mezőben M1 vagy M1G kód szerepel, és a szállítható személyek száma maximum 7 fő, akkor D1 kategóriába tartozik a lakóautó. Ha viszont az „S.1” mezőben 8-9 fő szerepel, akkor már D2 kategóriájú e-matricára lesz szükség. Szintén D2 díjkategóriába tartozik az olyan lakóautó, amelynél a forgalmi engedélyben a „J” mezőben N1 vagy N1G kód szerepel és az „S.1” mezőben az ülések száma vezetővel együtt maximum 9 fő.
Ez így elég bonyolultnak hangzik, nem kell megijedni, mert a hazai útdíjfizetési rendszert működtető Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. nemzetiutdij.hu honlapján egészen részletes és könnyen érthető információcsomag található a díjkategóriák meghatározásáról. Ugyanitt lehet olvasni arról is, hogy mi a helyzet olyankor, amikor vontatmányként húz egy lakókocsit egy másik jármű…
A 3,5 tonna feletti lakóautók esetében már bonyolultabb a helyzet. Az ilyen járművekre vagy viszonylati jegyet kell venni a hu-go.hu oldalon, vagy regisztrálni kell a járművet ugyanitt, szerződni kell egy ún. bevallási közreműködővel és ebben az esetben a járműben elhelyezett fedélzeti eszköz (OBU) segítségével történik meg az úthasználat bevallása, és az előre feltöltött HU-GO-folyószámláról az útdíj fizetése. Ez a lehetőség vélhetően kevesebb lakóautóst érint Magyarországon, mindenesetre, akit érint, annak érdemes jól körüljárnia ezt a témát, nehogy megbírságolja a rendőrség.
Az előbb említett nemzetiutdij.hu oldalon ebben a témában is megtalálható egy praktikus és részletes összefoglaló.
(X)
Fotók: NÚSZ