Elemző: Molnár Dániel, a Makronóm Intézet senior makrogazdasági elemzője
Tovább csökkent a költségvetési hiány a második negyedévben, annak mértéke a GDP 2,3 százalékát tette ki, ami 0,8 százalékpontos mérséklődést jelent egy év alatt, de revízió keretében az első negyedéves hiányadatot is mérsékelte a KSH 0,3 százalékponttal, 5,1 százalékra, aminek köszönhetően az első féléves hiány 3,7 százalék lett.
A költségvetés bevételei az első fél évben 8,3 százalékkal bővültek, ezen belül is kiemelendőek a társadalombiztosítási hozzájárulások és a jövedelemadók 14,1, illetve 17,5 százalékos emelkedése, mindkét soron a gyors bérdinamika és a magas foglalkoztatási szint járult hozzá a növekedéshez. A termelési adók 7,4 százalékkal emelkedtek, elsősorban az áfabevételek 7,6 százalékos bővülése révén, itt a fogyasztás fokozatos felfutását érdemes kiemelni. Ezzel szemben az egyéb bevételek 5,2 százalékkal visszaestek, ebben a különadókat érintő átalakítások (telekommunikáció, biztosítási adó, bányajáradék) játszottak szerepet.
Mi van a hiány csökkenésének hátterében?
A hiány jelentős csökkenésének oka, hogy a kiadások az első fél évben a bevételeknél lassabb ütemben, 3,5 százalékkal növekedtek. Kiadási oldalon egyrészről a 15,4 százalékkal növekvő munkavállalói jövedelem-kifizetés, amely a közszféra béremeléseit (például pedagógusok, egészségügyi szakdolgozók) fedezte, másrészről a pénzbeni társadalmi juttatások, mint a nyugdíjkiadások járultak hozzá leginkább az emelkedéshez.
Takarékosság versus kamatkiadások
Ezzel szemben a többi tétel esetében visszaköszön a kormányzati takarékosság: folyó termelő felhasználásra, beruházásokra, illetve egyéb kiadásokra is kevesebbet költött az állam az idei első fél évben, mint tavaly. Kiemelendőek még a kamatkiadások, itt az első féléves növekedési ütem 11,8 százalékot tett ki, azonban fontos látni, hogy
a második negyedévben már csökkentek a kamatkiadások, mégpedig 5,1 százalékkal.
Ennek hátterében egyrészről a csökkenő kamatkörnyezet áll, amely lassítja azt átárazódást és a kamatteher növekedését, másrészről a kamatkiadások éven belüli eltérő lefutása, mivel a magas hozamot fizető lakossági állampapírok lejárati ideje és kamatfordulója jellemzően az idei első negyedévre esett.