A forgalmi dugók nemcsak az azokban állók idegrendszerét és türelmét teszi próbára alaposan, de az időkiesés miatt komoly gondot okoznak a munkavégzésben, ezáltal a gazdasági termelékenységben is.
A forgalom monitorozása remek adalékkal szolgálhat egy adott ország vagy város gazdasági teljesítményéhez. Az emberek, az áruk és a szolgáltatások „mozgása” fellendíti a közutak használatát, információkat adva a mögöttük húzódó pozitív gazdasági tevékenység méréséhez. Ugyanez azonban fordítva is igaz: amikor az úthálózat már nem bírja el a forgalmat, a torlódások és a közlekedési dugók időveszteséghez és a gazdasági teljesítmény romlásához vezetnek.
A Visual Capitalist infografikája a tavalyi esztendő 15 legrosszabb közlekedésű városát mutatja be: ezeken a helyeken a leggyakoribbak és a legbénítóbbak a forgalmi dugók. Az ábra a torlódások miatt az egy főre jutó kiesett órák számát tünteti fel.
New Yorkban a legrosszabb a helyzet: 2023-ban egy autótulajdonos 101 órát ülhetett a dugóban. Az Egyesült Államokban a közlekedés miatti késések több mint 733 dollárjába kerültek egy átlagos sofőrnek, ami becslések szerint országosan 70 milliárd dollárba került a gazdaságnak.
Általánosságban jellemző, hogy a legnagyobb forgalmi dugókkal küzdő városok többsége országuk legnagyobb gazdasági csomópontjai közé sorolhatók. Ez alapján rosszul jártak a londoniak, valamint a párizsiak is – 99 és 97 óra átlagosan elvesztegetett idővel. Az angol fővárosban 2003-ban bevezették a torlódási díjat, amely napi 15 fontot számít fel azoknak az autóknak, amelyek London központjában meghatározott órákban a dugódíjzónában közlekednek. (A díj megfizetése hiányában 160 fontos büntetést kapnak a renitensek.) Meghökkentő módon a brit főváros még mindig a második a listán, pedig a dugódíj következtében 30 százalékkal csökkentek a torlódások, miközben nőtt a tömegközlekedést és kerékpárt használók száma.
A listán a dobogósok után Mexikóváros, Chicago, Isztambul, Los Angeles, Boston, Fokváros, és Houston következik, a tizenötös felsorolást pedig Brisbane, Dublin, Miami, Philadelphia és Róma zárja – vagyis az amerikai városok taroltak a legnagyobb forgalmi dugók versenyében.
***
Kapcsolódó:
Fotó:Pexels
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.
„Nem normális, hogy hétköznap este, néhány százan foglyul ejtsenek egy kétmilliós nagyvárost” – hangsúlyozta Németh Balázs, a Fidesz-frakció szóvivője.
Még mindig kevésbé rossz autóban dugózni, mint tömegben közlekedni.
Meg aztán ki találta ki, hogy 8-tól 16-ig tartson a rendes munkaidő, 6-tól 14-ig meg a délelőttös műszak?
Ha nem ugyanolyan munkarendben dolgozna az összes cég meg hivatal és iskola, akkor kisebbek lennének a dugók.
Amerikában pláne nincsen tömegközlekedés a rugalmas munkába járáshoz, Magyarországon sincsen.
Miért nem lehet fél tíztől fél tizennyolcig dolgozni?
Akkor nem lenne ekkora dugó.
Ráadásul, aki szokásos munkaidőben dolgozik neki szabadságot kell kivennie, ha az ügyeit akarja intézni, mert csak akkor van hivatal, orvos, bolt, posta sok helyen.