Törökország
18:002024. június 18.
Grúzia
Portugália
21:002024. június 18.
Cseh Köztársaság

Moszkva tömve van német luxusautóval – és ez így is marad

2024. június 07. 10:06

Mialatt az EU a tizennegyedik szankciós csomagot állítja össze, nem várt akadályba ütközött. Németország és Franciaország hallani sem akar arról, hogy leállítsa az autóexportot Fehéroroszországba, ahonnan aztán az oroszok – átlépve a szankciókon – kényelmesen megvásárolják a járműveket.

2024. június 07. 10:06
Révész Béla Ákos
Révész Béla Ákos

A szerző a Makronóm újságírója.

Berlin és Párizs is ellenzi az EU azon tervét, amely szerint az új, most formálódó szankciós csomag részeként megtiltanák a nyugati (elsősorban luxuskategóriás) autók exportját Oroszország barátjának, Fehéroroszországnak – számolt be a Politico egy meghökkentő fejleményről.  

Miközben Magyarországot folyamatosan azzal vádolják, hogy a saját érdekeit szeme előtt tartva megtöri az egységet és a szolidaritást az Európai Unióban, újra és újra felbukkannak olyan információk, amelyek szerint a nagyobb (és maximálisan háborúpárti) tagállamok pontosan ugyanazt a gondolkodást követik.  

A tizennegyedik szankciós csomag szerves részét képezi az a javaslat, amely megtiltaná az exportot Fehéroroszországba, megszüntetve ezzel azt a kiskaput, amelyen keresztül Moszkva továbbra is vidáman vásárolja a nyugati autókat. Oroszország ugyanis Minszk segítségével szerzi be a szankcionált árukat, a párhuzamos kereskedelem révén tehát ugyanúgy hozzájut a nyugati járművekhez és luxuscikkekhez, mint a háború és a tiltó rendelkezések előtt.  

Márpedig a luxusautók (főleg a németek) státuszszimbólumnak számítanak Oroszországban. Minden magára valamit adó milliomos azzal jár (maga Putyin is egy páncélozott Mercedes Pullmant használt, amíg le nem cserélte egy orosz gyártmányú elnöki limóra), a nyugati járművek vásárlásának ráadásul most extra, a dacot és a cseles észjárást szimbolizáló jelentéstartalma van.  

Kiborulás, összeborulás 

Az adatok szerint az EU-ból származó gépkocsik Fehéroroszországba irányuló kereskedelmi mérlege tavaly 2,6 milliárd dollárra nőtt, ami több mint négyszerese a 2021-esnek. A legnagyobb ugrás a luxusautók szegmensében volt megfigyelhető, amely a teljes növekedés kétharmadát tette ki, 1,4 milliárd dollár értékben. Az ok nyilvánvalóan nem az, hogy Fehéroroszországban hirtelen ennyire megnőtt az étvágy a fuxos járgányok iránt, sokkal inkább az, hogy Minszk villámgyorsan reexportálja ezeket a kocsikat Oroszország felé.  

Az üzlet rendkívül jövedelmező, így érthető a berlini és párizsi berzenkedés a Fehéroroszország ellen meghozott szankciók ellen.  

A brüsszeli diplomaták egy része máris elkerekedett szemmel bámul német és francia kollégáira, amiért homokszem helyett egész sziklatömböket dobálnak az olajozottnak hitt fogaskerekek közé.  

A kritikus hangok szerint, ha az EU túl gyenge intézkedéseket hoz Fehéroroszország ellen (kiskaput hagyva a luxuscikkek exporttilalma területén), miközben pontosan tisztában van vele, hogy az Moszkvát látja el nyugati, tiltott áruval, az nevetségessé teszi a szankciós politikát.  

Úgy tűnik azonban, hogy az aggódó és mérges vélemények cseppet sem hatják meg a két nagyot. Franciaország (mint luxuscikk-nagyhatalom) hivatalos álláspontja szerint Párizs támogatja a szigorított szankciókat egyes országokkal szemben, ha megpróbálják kicselezni a tiltó rendelkezéseket, de olyan exportáruk esetében, amelyek megvásárlásának semmi köze Moszkva háborús erőfeszítéseihez, ennek nem látja értelmét. 

Egy német diplomata hasonlóképpen nyilatkozott. Mint mondta, a szigorított intézkedések rendben vannak, de a tiltásokat kizárólag olyan áruk esetében kell és lehet alkalmazni, amelyek relevánsak az orosz háború szempontjából. 

*** 

Kapcsolódó:

Fotó: Emmanuel Macron francia elnök és Olaf Scholz német kancellár 
MTI/EPA/Clemens Bilan 

 

 


További cikkeinket, elemzéseinket megtalálják a makronom.hu oldalon.

Összesen 23 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Teréz Pitykéz
2024. június 09. 09:13
Azt a elborult szivarvégét neki! Ha már a saját érdekeik sérülnek akkor már nem is olyan fontos a háború … csak addig fontos amíg másnak a problémája a szankció … szarhazi tetvek
Beszélgető
2024. június 09. 05:10
Aljas farizeus görények! A magyar gyümölcsök mennyiben erősítik az orosz háborús gépezetet, hogy totális tiltást rendeltek el rájuk???!?
billysparks
2024. június 08. 19:04
A Made in germany már 10-15 éve nem a minőség szimbóluma. A franciákat meg hagyjuk.... jók a sajtjaik és a régen meghalt impresszionista festőik. Ha valaki jó autót akar, vegyen Toyotát vagy valami más japán márkát.
Akitlosz
2024. június 07. 12:51
Az európai autók jobbak, mint az amerikai, a japán és a kínai autók. A többiek kínálnak 2-3 féle felszereltségi szintet aztán nesze vásárló válasszál! Az európaiaknál viszont a varrócérna színét is kiválaszthatja a vásárló, beleőszül, amire végig ér az extralistán. :-) Így az autója gyakorlatilag egyedi lesz. Ezt a kiszolgálást csakis az európaiak tudják.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!