Kiborulás, összeborulás
Az adatok szerint az EU-ból származó gépkocsik Fehéroroszországba irányuló kereskedelmi mérlege tavaly 2,6 milliárd dollárra nőtt, ami több mint négyszerese a 2021-esnek. A legnagyobb ugrás a luxusautók szegmensében volt megfigyelhető, amely a teljes növekedés kétharmadát tette ki, 1,4 milliárd dollár értékben. Az ok nyilvánvalóan nem az, hogy Fehéroroszországban hirtelen ennyire megnőtt az étvágy a fuxos járgányok iránt, sokkal inkább az, hogy Minszk villámgyorsan reexportálja ezeket a kocsikat Oroszország felé.
Az üzlet rendkívül jövedelmező, így érthető a berlini és párizsi berzenkedés a Fehéroroszország ellen meghozott szankciók ellen.
A brüsszeli diplomaták egy része máris elkerekedett szemmel bámul német és francia kollégáira, amiért homokszem helyett egész sziklatömböket dobálnak az olajozottnak hitt fogaskerekek közé.
A kritikus hangok szerint, ha az EU túl gyenge intézkedéseket hoz Fehéroroszország ellen (kiskaput hagyva a luxuscikkek exporttilalma területén), miközben pontosan tisztában van vele, hogy az Moszkvát látja el nyugati, tiltott áruval, az nevetségessé teszi a szankciós politikát.