A német gazdák véleménye egyébként nagyrészt egybecseng az uniós tagállamok általános (kivéve a realitástól már elszakadt balti országok) véleményével, amely szerint a KAP a jelenlegi formájában nem folytatódhat, hiszen a hektáralapú támogatás minden pénzét azonnal elszippantaná Kijev.
Ukrajna 42 millió hektár termőföldje több, mint az EU hasonló területeinek egyharmada. Más szavakkal: az ukrán agrárterületek akkorák, mint egész Olaszország.
A német agrártárca például a területalapú és feltétel nélküli agrártámogatás végérvényes eltörlését javasolja, és szintén reformokat követel, kiváltva ezzel Kijev haragját.
A méret a lényeg
Ukrajna azzal érvel, hogy csatlakozása megerősítené az EU agrárszektorát, az uniót pedig a mezőgazdaság globális szereplőjévé tenné. Ez az egyetlen érv, amit pozitívumként lehet elfogadni eddig a csatlakozással kapcsolatban. Ha megtörténne, az geopolitikai téren óriási előnyt biztosítana az EU-nak agrárfronton. A blokk a globális gabonaexport 30 százalékát birtokolná, ezzel pedig maga mögé utasítaná Oroszországot is. Az nem kérdés azonban, hogy a jelenlegi rendszerrel ezt csak a többi uniós tagállam mezőgazdaságának összeroppantásával lehetne megtenni.
Másfelől – állítják Kijevben – teljesen felesleges bármelyik tagállamnak ezen idegeskednie, ugyanis Ukrajna esetleges csatlakozása a ma ismert KAP törvényszerű végéhez vezet. Ez jogos felvetés lehet, északkeleti szomszédunk mezőgazdasági versenyképessége békeidőben ugyanis önmagában, EU-s támogatások nélkül is megállná a helyét, ám ne feledjük, mennyi uniós szabályt kell majd kötelezővé tennie a saját piacán ahhoz, hogy egyáltalán elérhesse hőn áhított célját.
Erre utalt Rukwied is, amikor arról beszélt, hogy Ukrajna olyan országként akar csatlakozni az EU-hoz, amelynek a mezőgazdasága egyáltalán nem tart be semmiféle EU-s előírást (például a tagállamokban betiltott növényvédő szerek esetében), ami már így is tisztességtelen versenyelőnyhöz juttatja.