Itt a tél: de annyira, hogy már a légi közlekedésbe is kőkeményen bezavar
Jelentősek a késések.
A migráció valóban egy „lehetőség Franciaország számára”, ahogy a baloldal és néha Macron elnök is hirdeti, vagy éppen ellenkezőleg, hozzájárul az ország hanyatlásához, miként azt a jobboldal állítja? Ezek a nézetkülönbségek ma különösen aktuálisak Párizsban, ahol heteken belül megkezdődik az új migrációs törvény parlamenti vitája.
A Makronóm Intézet elemzőjének írása.
„Ma egyetlen elismert közgazdász sem mondja azt, politikai irányultságától függetlenül, hogy a bevándorlás többet hoz a konyhára, mint amennyibe kerül” – jelentette ki Jean-Paul Gourévitch migrációs szakértő a Le Figarónak adott interjújában. A közelmúltban a Contribuables associés számára készített tanulmányának jelentős érdeme, hogy új tényekkel, számadatokkal és minden eddiginél alaposabb elemzéssel egészíti ki az ötven éve zajló ideológiai vitát. A Contribuables Associés, a francia adófizetők egyesületének újságja hangsúlyozottan politikailag független kiadvány.
Gourévitch azt nem állította, hogy a jelenséget minden oldalról, különösen emberi szempontból átfogta, inkább objektív adatokat szolgáltat egy olyan területen, ahol ezek egyedülálló módon hiányoznak. A tanulmány fő témája a bevándorlással kapcsolatos kiadások és bevételek közötti kapcsolat.
A bal- és a jobboldalon egyaránt hiányzik a bevándorlás költség-haszon arányának tisztán tudományos megközelítése.
„A Contribuables Associés számára a bevándorlást ugyanúgy kell kezelni, mint az adósságot, a közkiadásokat, az adózást és a pazarlást” – fejtette ki Benoît Perrin, a több száz ezer főt tömörítő egyesület igazgatója.
Az adófizetőknek ugyanis ez rengeteg pénzébe kerül: a veszteség 53,9 milliárd euró évente, ami több mint négyszerese az Igazságügyi Minisztérium költségvetésének.
Igaz, hogy adóbevételeket, társadalombiztosítási járulékokat termel a bevándorlás jelensége, de ezek a bevételek elenyésznek a legális bevándorlás – szociális juttatások, kormányzati, szociális és oktatási költségek tekintetében – és az illegális bevándorlás – egészségügyi költségek, a törvénytelen migráció elleni küzdelem, szükségszállások – által okozott többszörös kiadások mellett.”
Az igazgató azt is közölte: céljuk az, hogy hozzájáruljanak a vitákhoz, először a szenátusban, ahol a bevándorlási törvény tervezetét szeptemberben vitatják meg, majd a nemzetgyűlésben, amikor a szöveg visszatér a parlamentbe. „Ezt a tanulmányt minden évben el kellene készíteniük a kormányhivataloknak, de a bátortalanságuk miatt ez soha nem történik meg” – fűzte hozzá az igazgató.
Gourévitch az általa feldolgozott számadatokról kifejtette, hogy rendkívül nehéz volt megszerezni azokat. Vagy azért, mert azok, akiknek ezek megvannak – minisztériumok, önkormányzatok vagy egyesületek – nem szívesen biztosítanak túl nagy nyilvánosságot ezen adatoknak, vagy egyszerűen azért, mert ezen a területen, mint sok helyen máshol, az állam nem vezet könyvelést.
A profitoszlopban – magyarázta a kutató –
szinte lehetetlen felmérni a befektetések megtérülését az oktatás és a várospolitika tekintetében, amelyek célja a bevándorlók és közvetlen leszármazottaik képzettségének és életkörülményeinek javítása. A költségoszlopban pedig az a lehetetlenség, hogy pontos számadatot kapjunk a közvetlenül a bevándorlókat segítő egyesületeknek szánt közpénzekről,
ezért itt becslést végeztek.
A kutató úgy vélte azonban, hogy tanulmánya – az általa szürkezónának nevezettek ellenére – munkaalapot képez, amely segíthet tudatosítani, hogy a bevándorlás pénzügyi szempontból mit jelent az ország számára.
A rendszeres bevándorlásból eredő kiadások önmagukban főként szociális juttatások formájában jelentkeznek: az aktív szolidaritási jövedelem (RSA), a társadalombiztosítási rendszer által fedezett kiadások (beleértve a betegséget, a munkahelyi baleseteket és az öregséget), valamint a munkanélküliség. A bevándorlás részesedése a 2022-ben 12,36 milliárd eurós RSA-kifizetésekből alig kevesebb mint 3 milliárd euró, ami logikus következménye annak, hogy a bevándorlók túlreprezentáltak a legkevésbé tehetős népességen belül.
A legális bevándorlók társadalombiztosítási rendszere által fedezett kiadások tekintetében a betegség jelenti a legnagyobb hiányt: 2022-ben ez 41,44 milliárd euró volt. Messze lemaradva, a nyugdíjköltségek bevándorlásnak tulajdonítható része 25,5 milliárd. Gourévitch számításai szerint a migránsok által elkövetettek az összes kisstílű bűncselekmény 71 százalékát teszik ki. A kábítószer elleni küzdelem mintegy 13 milliárd eurójába kerül az államnak, míg becslések szerint a bevándorláshoz köthető illegális drogkereskedelem 12,48 milliárdot termel a dílereknek.
A kutató most először próbálta felmérni a prostitúcióhoz kapcsolódó adócsalást. A statisztikák összevetésével úgy becsülte, hogy
a prostituáltak 90 százaléka külföldi származású, míg a stricik 80 százaléka is bevándorló.
Ez a tevékenység 2,7 milliárd eurós bevételkiesést jelent az államnak járulékok és adók formájában. Ebbe még nem számolták bele a kiskorú külföldi prostituáltakat és az alkalmi diákprostitúciót, amelyről nem állnak rendelkezésre megbízható adatok.
A humanitárius költségek, beleértve a szállásköltségeket is, jelentősen megnőttek a mostani és az előző, 2020-ban végzett felmérés között. Mindez az újonnan érkezők elhelyezésének nehézségeivel magyarázható, mivel az ukrán menekülteknek elsőbbséget biztosítanak.
Ehhez hozzá kell adni az állam által a külföldiek és az ő leszármazottaik oktatására szánt összegeket, az iskolától a felsőoktatásig. E téren csak viszonylagos a siker. A tanulmány leszögezte: a bevándorló hátterű fiatalok magasabb képesítésűek, és kevésbé érinti őket a munkanélküliség, mint a szüleiket, az eredményeik mégis gyengébbek, mint a honfitársaiké.
Ezt az alacsonyabb teljesítményt Gourévitch a csempészet és a bűnözés rájuk gyakorolt hatásával, a könnyű pénzzel magyarázta. Azonban azt is hozzáfűzte, hogy „az érdemi felemelkedés azért lassú és nehézkes, mert a gyakran ellenséges környezet hátráltatja azt”.
Nem vitatja azt, hogy a bevándorló diákok egy része hozzájárulhat a gazdaság növekedéséhez. Gourévitch ugyanakkor csalódott amiatt, hogy az illetékes külügy- és oktatási minisztérium nem adott választ ezekre a kérdésekre.
Egy másik átláthatatlan terület: mennyibe kerül az illegális bevándorlás elleni küzdelem, és mekkora támogatást kapnak az ellene küzdő vagy azt kezelő szervezetek. A menedékkérők számára rendelkezésre álló helyek számának a növekedése ellenére, amely ma már meghaladja a 100 ezret, Franciaország csak minden második menedékkérőt fogad be.
Franciaország az egyetlen Európában, amely törvényileg garantálja a „feltétel nélküli szállást”, ingyenesen és időkorlát nélkül.
Egyetlen más állam sem ilyen nagylelkű. Sőt, az állam fizeti a szállodákat az úgynevezett feltétel nélküli szállás keretében az illegális bevándorlóknak, ha az adott helyen nem áll rendelkezésre szabad lakás. A befogadás éves költségét a kutató egy korábban megjelent könyvében 3 milliárd euróra becsülte.
A szakértő megvizsgálta az állam külső beruházásainak, lényegében a leendő bevándorlók származási országainak nyújtott fejlesztési támogatások megtérülését is. A francia politikai vitában széles körben elfogadott gondolat, hogy a migrációs hullámok csökkentésére tett kísérletek kudarcra vannak ítélve, ha az európaiak nem segítik ezeket az országokat az infrastruktúrájuk és az iparuk kiépítésében.
Tavaly a francia hivatalos fejlesztési támogatás majdnem elérte a 16 milliárd eurót, ami minden idők rekordja. Ez 2018-ban még csak 10,3 milliárd volt. A szubszaharai Afrika ennek a segélynek csaknem az egyharmadát, azaz hatmilliárd eurót kapta. Ebből 2,4 milliárdot kifejezetten azért küldtek, hogy azok, akik Európába vágynak, a származási országukban maradjanak.
Jean-Paul Gourévitch szerint azonban ez a támogatás paradox módon inkább növeli a migráció iránti vágyat és lehetőségeket, mintsem megfékezi azokat. Egy példa: a képzés után a kedvezményezettek nem találnak a képességeiknek megfelelő munkát a saját országukban, és a pénz egy részét kivándorlásra fordítják.
Még a baloldali közgazdászok is évente 4 és 15 milliárd euró közé teszik a bevándorlás negatív egyenlegét, míg jobb- és szélsőjobboldali kollégáik 70 és 250 milliárd közé becsülik azt
– utalt rá az elemző. – Számításaim szerint évi 53,9 milliárd euró ez a veszteség az általam a bevándorlás szürkezónájának nevezett bizonytalansági tényező miatt.”
A média és a politikusok inkább akadályokat gördítenek azok elé, akik tisztán szeretnék látni a jelenlegi helyzetet. Jean-Paul Gourévitch szerint ma is vannak olyan közszereplők, akik azt mondják, hogy a bevándorlás többet hoz a konyhára, mint amennyibe kerül. A sajtó egy része pedig úgy döntött, hogy ezek a kérdések számukra nem elsődleges jelentőségűek, a bevándorlók egyéni vagy kollektív tragédiái sokkal fontosabbak ennél.
A Földközi-tenger középső részén egy év alatt 115 százalékkal megugrott az illegális határátlépések száma.
„A helyzet tarthatatlan. Jelentősen csökkenteni kell a bevándorlást, kezdve az illegális bevándorlással” – jelentette ki Macron köztársasági elnök a Le Point magazinban augusztus végén megjelent interjúban.
Gyakorlatilag az első francia lépés a migrációt szabályzó törvény elfogadása lesz. A migráció egy véget nem érő körforgás, amelyet az embercsempészek hálózatai tartanak fenn és használnak ki. A francia–olasz határon folyik az illegális bevándorlók beáramlása francia földre, ahonnan egy részük a La Manche csatornán Nagy-Britanniába akar eljutni.
Ahogy nőtt az emberáradat, úgy emelkedett az elmúlt hónapokban az ellenőrzések száma is. A helyi prefektusok több alkalmazottat kérnek. A Frontex európai határellenőrzési ügynökség által a januártól júliusig tartó időszakra vonatkozóan közzétett adatok önmagukért beszélnek: a Földközi-tenger középső része továbbra is az EU-ba irányuló migráció fő útvonala. Az illegális határátlépések száma itt több mint a duplájára nőtt, közel 90 ezer határátlépést észleltek.
Az átkelések veszélyesebbek, mint valaha. Az ENSZ adatai szerint január óta a Földközi-tenger középső részén, a világ leghalálosabb migrációs útvonalán már több mint 1800-as haltak meg hajótörésekben. Ez több mint a duplája a tavalyi számnak. Lampedusától Cataniáig, Ventimiglián és Mentonon keresztül a rendőrség fokozza a tevékenységét. Az idén nyáron a nemzetiségek közül az elefántcsontpartiak, az egyiptomiak és a guineaiak (a Földközi-tenger középső részén), a szírek, a palesztinok és az afgánok (a Földközi-tenger keleti részén) voltak a legtöbben, nem feledkezve meg a marokkóiakról és az algériaiakról (a Földközi-tenger nyugati részén, a spanyol oldalon).
Az északfrancia Hauts-de-France régió a brit Eldorádó küszöbe. Az átkelések továbbra is gyorsított ütemben folytatódnak, még ha csökkentek is 2022-hez képest, amely rekordév volt a La Manche csatornán, amikor több mint 45 ezer átkelést rögzítettek.
Eközben újabb segélykiáltás érkezett a déli Alpes-Maritimes megyéből. Macron elnöknek és Elisabeth Borne kormányfőnek küldött levelében Charles-Angel Ginésy, a megyei tanács elnöke beszámolt arról, hogy a francia–olasz határon robbanásszerű a migrációs helyzet.
Az írás utal a kísérő nélküli kiskorúakkal kapcsolatos drámai eseményekre, akik ma már a nemzetközi migrációs áramlatok járulékos áldozatai.
A választott képviselő az érvelésének alátámasztására újabb frissített számadatokat közölt: augusztus 18-án 4333 külföldi kiskorút kellett a helyi hivatalnak gondozásba vennie, míg 2022-ben egész évben 4908-at. Ginésy így folytatta: Az állami szolgálatok túlterheltek a határon, és már nem tudnak többet tenni. Aggodalmát fejezte ki a kimerült személyzet és a munkába belefulladó egyesületek miatt.
„Megijedtek a tegnapi és a mai migrációs hullámoktól, de ez semmi az eljövendőkhöz képest! – figyelmeztetett Nicolas Sarkozy volt francia elnök a legutóbbi, a Le Figarónak adott interjújában. – Valószínűleg még semmit sem láttunk. 2050-re az afrikai kontinens lakossága 1,5 milliárdról 2,5 milliárdra nő, amelynek a fele 20 év alatti lesz.”
Címlapfotó: shutterstock
További cikkeinket, elemzéseinket megtalálja a makronom.hu oldalon.