Már 2019-ben bevezettek videójátékokra és közösségi hálókra vonatkozó szabályokat, a 18 éven aluliak hétköznaponként negyven percet, munkaszüneti napokon pedig egy órát tölthetnek ilyen tevékenységgel.
Erre azért volt szükség, mert növekedett a rövidlátással diagnosztizált gyermekek száma az országban, és ezt leginkább a túlzásba vitt videójátékozásnak tulajdonították. Nem mellesleg a videójáték-függőség ártalmas lehet a mentális egészségre is.
Vajon tényleg tilos tiltani a mobilozást?
Számosan vannak Nyugaton, akik azt a véleményt képviselik, hogy tilos tiltani. Miért nem jó megoldás a telefonok kitiltása az iskolából? – ezzel a témával foglalkozott két brit egyetemi szakpszichológus, Sarah Rose és Jennifer Taylor a The Conversation amerikai portálon. Tanulmányuk szerint sokkal hatékonyabb, ha megtanítjuk a diákokat a digitális eszközök észszerű használatára és a mobiltelefonok felelősségteljes alkalmazására. A tanulók már az általános iskolában is rendelkeznek a szükséges érettséggel ahhoz, hogy hozzájáruljanak az ilyen irányelvek végrehajtásához – vélték a szakértők.
Az egyes tanulmányok közötti ellentmondások azzal magyarázhatók, hogy különböző korcsoportokra összpontosítottak, és nem vették figyelembe a gyermekek érettségét és iskolai motivációját. Ez nem elhanyagolható, mivel az életkor előrehaladtával a gyermekek sokkal érettebben használhatják mobiltelefonjaikat. Fontos figyelembe venni a témában érintettek véleményét: a tanárokét, akik az iskolai irányelvek végrehajtásáért felelősek, a tanulókét, akiket elsődlegesen érint, és a szülőkét, akik valószínűleg befolyásolják, hogy gyermekeik betartják-e a szabályokat. Ám egyik vizsgált csoport sem támogatta a mobiltelefonok teljes betiltását.