A Google, az Amazon, a Meta és más technológiai cégek végső soron a saját határaikat feszegetik a téren, hogy mennyire tudják befolyásolni és manipulálni a felhasználókat. És ahelyett, hogy megpróbáltak volna érdemben innoválni és javítani az általuk nyújtott hasznos szolgáltatásokon, ezek a vállalatok megpróbálták teljesen átalakítani az üzleti tevékenységüket, hogy elnyerjék a Wall Street-i befektetők kegyeit. Ennek eredményeképpen a kollektív online élményünk egyre rosszabb – magyarán online módon is nehéz megtalálni azokat a dolgokat, amelyeket meg akarunk vásárolni, de az információkeresés is bonyolultabbá vált. Különösen, ha hiteles, például promóciók által kevésbé befolyásolt infókat keresünk.
A régit elrontják, az új nem túl vonzó
A 2000-es években és a 2010-es évek elején a technológiai vállalatok valóban új, érdekes termékeket, illetve szolgáltatásokat adtak a kezünkbe. Megkönnyítették az életünket például a modern telefonokkal, amelyekkel keresgélhetünk, tarthatjuk a kapcsolatot a barátainkkal és megörökíthetjük a fontos pillanatokat. Ez táplálta a Szilícium-völgy robbanásszerű növekedését: a cégek értéke az egekbe szökött, a részvényárakkal egyetemben, a bevételek exponenciálisan nőttek, az új felhasználók tömegesen csatlakoztak. Az elmúlt években azonban lelassult a növekedés, mivel ahogy egyre többen bekapcsolódnak az online világba, úgy egyre csökken az újonnan csatlakozók száma. Ez a lassulás válságot váltott ki a völgyben.
A technológiai cégek az elmúlt néhány évet azzal töltötték, hogy megpróbálták mindenféle ötletekkel megismételni a kezdeti évek robbanásszerű növekedését.
Eközben e vállalatok közül sokan teljesen feladták eredeti küldetésüket, és nem túl észszerű újításokkal rukkoltak elő, hogy megpróbáljanak végre bevételt kicsikarni az ingyenes szolgáltatásokhoz szokott vásárlókból, és persze továbbra is vonzani a befektetőket.