Minket is érint a kínai nyersanyagoktól történő függetlenedés

2023. március 13. 15:35

Biden Washingtonban fogadta az Európai Bizottság elnökét, Ursula von der Leyent. Biden inflációcsökkentési törvénye komoly ellenállást váltott ki az EU vezetőiben, és az ehhez kapcsolódó nyersanyag-megállapodás az e-autók akkugyártására, így a magyar iparra is kihatással lehet.

2023. március 13. 15:35
null
Matus Tibor
Matus Tibor

Joe Biden és Ursula von der Leyen találkozójuk után kiadott közös nyilatkozatukban kijelentették, hogy

az Egyesült Államok és Európa azonnal megkezdené a tárgyalásokat bizonyos kritikus ásványi anyagokról szóló megállapodásról.

Erre azért is szükség volna, hogy az EU-ban bányászott vagy feldolgozott elektromos járművek akkumulátoraihoz nélkülözhetetlen ásványokra is vonatkozzon az Egyesült Államok inflációcsökkentési törvénye. Ez egy újabb lépést jelentene az USA-nak a zöld technológiához elengedhetetlen nyersanyagok Kínától való függőségének csökkentésére.

A megállapodás, ha véglegesítik, azzal a rövid távú előnnyel is jár, hogy enyhíti az USA és Európa közötti kereskedelmi vitát, mivel az uniós vállalatok számára hozzáférést biztosít Joe Biden elnök hatalmas éghajlat-politikai támogatási tervében szereplő előnyök egy részéhez.

Az EU engedményeket kért az IRA néven ismert törvényből, amely a következő évtizedben akár 369 milliárd dollárnyi segélyt és adókedvezményt is felajánl Észak-Amerika tiszta energiával kapcsolatos programjaira. Von der Leyen azt mondta, hogy a törvény egyes elemei igazságtalanul segítenék az amerikai cégeket, és mentességet kért az európai vállalatok számára.

„Új beruházásokat hajtunk végre a tiszta energiát hasznosító iparágak és munkahelyek létrehozása érdekében, és biztosítjuk, hogy mindkét kontinens számára rendelkezésre álljanak az ellátási láncok” mondta Biden pénteken korábban. Ez az elképzelés alapozza meg az inflációcsökkentő törvényünket. És ez áll a Green Deal ipari tervének középpontjában is.”

Az IRA-ban szereplő gépjármű-támogatások és az adójóváírások igénybevételéhez az elektromos járműmodellek végső összeszerelésének Észak-Amerikában kell történnie, az EV akkumulátor-alkatrészek értékének 50 százalékát Észak-Amerikában kell előállítani vagy gyártani, továbbá a felhasznált kritikus ásványi anyagok értékének 40 százalékát belföldön vagy olyan országban kell kitermelni, feldolgozni és/vagy újrahasznosítani, amellyel az Egyesült Államok szabadkereskedelmi megállapodást kötött. Mindkettő feltétel esetében a minimális százalékos arány évente növekszik.

 

A Fehér Ház prioritásként kezeli az olyan ásványi anyagokhoz való hozzáférést, mint a lítium, a nikkel és a kobalt, amelyek az elektromos járművek akkumulátoraihoz szükségesek, miközben szorgalmazza ambiciózus éghajlatvédelmi tervét, ami magában foglalja mind az elektromos autók használatának növelését, mind pedig az ilyen autók és ellátási láncuk amerikai gyártását.

Összefogás Kínával szemben

A terveik szerint átalakítanák a generációk óta fejlődő amerikai autógyártást, és egyben csökkentenék a Kínából származó erőteljes importot. Az USA az utóbbi években Kínára egyre inkább mint legfőbb versenytársára és megbízhatatlan kereskedelmi partnerére tekint.

„Az elkövetkező években óriási lesz a globális kereslet ezen ásványi anyagok iránt. Mi pedig nagymértékben függünk Kínától” mondta Janet Yellen pénzügyminiszter. Az IRA egyik célja, hogy széles körben megerősítse az ellátási láncokat ezen kritikus ásványi anyagok és feldolgozásuk tekintetében”.

Az EU-val kötött megállapodás, amelyről elmondása szerint Japánnal is tárgyalnak, „lehetővé tenné, hogy közeli szövetségeseink is hozzájáruljanak az akkumulátorgyártáshoz olyan ásványi anyagokkal és azok feldolgozásával, amelyek felhasználhatók lennének az Észak-Amerikában összeszerelt elektromos járművekben”.

Az Egyesült Államok és az EU abban is megállapodott, hogy új mechanizmust hoz létre a zöldtámogatásokkal kapcsolatos viták elkerülésére, Tiszta Energia Ösztönző Párbeszéd elnevezéssel áll a közleményükben. „Mindkét fél lépéseket tesz annak érdekében, hogy elkerülje a transzatlanti kereskedelmi és beruházási áramlásokban a vonatkozó ösztönzőkből eredő esetleges zavarokat” írták.

Azt is tervezik, hogy októberig megállapodásra jutnak egy másik kezdeményezésről, a fenntartható acél- és alumíniumellátásról, melynek célja Kína mindkét anyag domináns beszállítója elszigetelése.

A nyilatkozat kitért az USA és az EU egyéb erőfeszítéseire is, hogy korlátozzák a Kínába irányuló bizonyos technológiai exportot, amiben az utóbbi időben a félvezetők gyártásához szükséges berendezések és a know-how dominált.

Az inflációcsökkentő törvénynek az amerikai ipar fellendítésére való összpontosítása felbőszítette az ázsiai és európai kereskedelmi partnereket, akik úgy látták, hogy ez a törvény elvágja őket az amerikai piactól, különösen az autók esetében. A törvény egy 7500 dolláros fogyasztói adójóváírást tartalmaz a bizonyos követelményeknek megfelelő elektromos autókra, ami szintén enyhítette a szövetségesek közötti feszültséget.

, akik úgy látták, hogy ez a törvény elvágja őket az amerikai piactól, . A törvény egy 7500 dolláros fogyasztói adójóváírást tartalmaz a bizonyos követelményeknek megfelelő elektromos autókra, ami szintén enyhítette a szövetségesek közötti feszültséget.

A törvény végrehajtása és Európa megnyugtatása eközben kivívta a Kongresszus haragját, amely megkérdőjelezte a Fehér Ház hatáskörét, hogy az ásványi anyagokról szóló megállapodást kereskedelmi megállapodásként használja. A képviselők, köztük Joe Manchin szenátor is, elítéltek minden olyan törekvést, amely lehetővé tenné, hogy nem amerikai vállalatok is részesüljenek a törvény előnyeiből, gondolva például az elektromos járműipart uraló kínai cégekre, amelyek olyan amerikai székhelyű vegyesvállalatokban vesznek részt, mint például a Ford Motor tervezett akkumulátor-összeköttetése a michigani Contemporary Amperex Technology -val.

Bár az EU-ban mérséklődtek a vélemények az IRA európai vállalatokra gyakorolt hatásával kapcsolatban, egyes tisztviselők még mindig arra figyelmeztetnek, hogy a törvény egyes részei diszkriminatív jellegűek, és a tiszta technológiára irányuló befektetéseket elvonhatják a blokkból.

derül ki a Bloomberg által látott első értékelésből. A Bizottság azt is megállapította, hogy a vállalatok több mint 25 milliárd dollárnyi kiadása az Egyesült Államokba és Kínába irányul Európa helyett.

Von der Leyen az Egyesült Államokkal való versenyképesség érdekében terjesztette elő a Green Deal ipari tervet, amely a szabályozás egyszerűsítését és az új projektek engedélyezésének felgyorsítását tartalmazza.

 

Az EU-csúcs elé: lesz-e háború?

Február 9-10-én tartják az EU tagállamainak csúcstalálkozóját, amelyen a kormányfők az USA zöld támogatási protekcionista törvényére adandó iparpolitikai válaszlehetőségeket vitatják meg. A válaszcsapási terv készen áll, kérdés, hogy az annak egyes elemeit elutasító tagállamok képesek lesznek-e bármiféle kompromisszumra. Joe Biden zöld támogatási törvénye jelenleg mindennél nagyobb fenyegetést jelent az EU iparára.

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
h040183
2023. március 16. 23:03
A háttérhatalom amnéziás bábja fogadja a vazallusok inkompetens korrupt megmondóemberét. Meg vagyunk mentve!
gacsat
2023. március 16. 23:02
Bankcsőd: Végül arról is írt, hogy a bank egyik hivatalos dokumentuma részletesen összefoglalta, hogy milyen lépéseket tesznek a diverzitás érdekében, és felsorolták egyebek mellett, hogy a 12 igazgatósági tag közül 11-en függetlenek, 5-en nők, és van köztük 1 afroamerikai, 1 LMBTQ+ szexuális irányultságú tag, valamint két veterán is (vagyis az amerikai hadseregből leszerelt katona).
Rocktoberi
2023. március 16. 15:42
Európa az USA gyarmata lett. De állítólag Magyarország gyengíti az uniót azzal, hogy feltartóztatja az ingyenélő migráns csürhét és nem mehetnek be az óvodákba aberrált férgek felvilágosítást tartani. Az ilyen diktátumokra meg bólogat a kilóra megvett kontinensvesztő bagázs.
5m007h 0p3ra70r
2023. március 16. 15:42
"az elektromos járműmodellek végső összeszerelésének Észak-Amerikában kell történnie, az EV akkumulátor-alkatrészek értékének 50 százalékát Észak-Amerikában kell előállítani vagy gyártani" Hahaha! Jól leszopatták az EU-t! Ezután nem csak az akkugyártást viszik el Európából, hanem minden komponenst a hajtáson kívül. Az európai járműgyártás mintegy 13%-al esik majd be. Neszebaszdmeg gríndíl, egymillió munkanélküli.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!