Fekete Kíra és Mihálovics Zoltán politológus írása a Makronómon.
A mesterséges intelligenciával (MI) felvértezett ChatGPT mögötti algoritmus legújabb, 4.0-s verzióját március 14-én mutatták be, de már a korábbi változattal szemben is számos aggodalom merült fel – többek között a zenipar területén. Tavaly ugyanis a Beatles együttes 1966-os Revolver című albumának újrakeveréséhez mesterséges intelligenciát használtak: ennek segítségével választották szét az egyes hangszerek hangját azért, hogy visszafejthessék és felhasználhassák azokat.
Többen viszont ezt élesen kritizálják, és kifejezetten veszélyesnek tartják az MI-t az alkotó művészetekre nézve,
ahogyan tette ezt Nick Cave, az ismert ausztrál énekes, aki a ChatGPT-re rossz példaként hivatkozik. Szerinte ugyanis a ChatGPT tönkreteszi mindazt, amit az ember korábban megpróbált produkálni – azaz más kifejezéssel: egyszerűen megöli az emberi kreativitást.
Az érem másik oldala azonban az, hogy a ChatGPT és az általa megnyílt lehetőségek tárháza végső soron segítheti is magát az alkotói folyamatot. Igaz a veszélyek itt is fennállnak: az emberi alkotásokat a ChatGPT az „újrakeverés” során tönkre is teheti.
A helyzet kísértetiesen hasonlít a Napster nevű zenemegosztó tündöklésére és bukására. Maga a Napster az ezredfordulón volt a csúcson, amely a korszak zenék megosztására szolgáló platformja volt, mégpedig a zenei jogdíjakat megkerülve. A Napsternek végérvényesen a szerzői jogi törvény tett keresztbe, mivel megvádolták az üzemeltetőket, hogy a szolgáltatásuk sérti a szerzői jogokat és a szellemi tulajdont.
A fő probléma nem is azzal van, hogy a mesterséges intelligencia – a fenti példánál maradva – paródiákat vagy éppen hamis szonetteket gyárt. Sokkal inkább az jelent gondot, hogy
bizonyos tartalmakat szerzői jog véd, a chatbotok azonban nem veszik figyelembe ezeket.
Adatokat, információkat gyűjtenek a közösségi média hírcsatornáiból, internetes keresésekből, digitális könyvtárakból, televízióból, rádióból és még lehetne sorolni. Természetesen az eredeti szerzőknek nem tetszik, hogy a csevegőbotok engedély, vagy valamilyen ellenszolgáltatás nélkül teszik mindezt.
Tehát lényegében a mesterséges intelligencia azt teszi a médiával, amit a Napster a dalokkal: figyelmen kívül hagyja a szerzői jogokat. A pereskedések éppen ezért már folyamatban is vannak.