Iszlamistákat kaptak el Németországban
A férfiak karácsonyi vásáron akartak terrortámadást végrehajtani.
A Rolls-Royce Power Systems németországi leányvállalatánál, a Bodeni-tónál nagy a nyugtalanság: a nagy-britanniai konszern új vezetése miatt fontos beruházások kerültek veszélybe. Az üzemi tanács máris figyelmeztet, mindez kockázatokat jelent a német védelmi iparnak is.
A Rolls-Royce Power Systems a Bodeni-tónál tud egy-két dolgot az erőforrásokról. Hatalmas motorokat gyártanak hajókhoz, speciális járműveket a bányászathoz és nem utolsósorban olyan harckocsikhoz, mint a Leopard I, Leopard II, Puma vagy a Panzerhaubitze 2000.
Az üzem most egészen más miatt aggódik: a gyengélkedő Rolls-Royce anyavállalat új londoni főnökéről, Tufan Erginbilgicről van szó. Ugyanis az ő irányítása alatt fontos beruházások fenyegetnek bukással, és Erginbilgic a túlélésért megszorongathatja a német leányvállalatot. A január 1-jén történt vezetői váltás után a dolgozók féltik a telephely motorgyártásának jövőjét, és ezzel együtt a fontos német védelmi projekteket is.
A Rolls-Royce Power Systems – amelynek motorjai az MTU márkanév alatt váltak világhírűvé – német leányvállalatának több ezer alkalmazottját hívták össze, ahol Thomas Bittelmeyer, az üzemi tanács vezetője elmondta, hogy megszorító intézkedéseket és a munkaerő-felvétel befagyasztását fontolgatják annak érdekében, hogy minél többet tudjanak fizetni a brit anyavállalatnak. Hozzátette, hogy a transzfereket már betiltották.
„A katonai ágazatban kulcsfontosságú technológiával rendelkezünk, és most egy nem uniós országból származó vállalat döntéseitől függünk, amikor beruházásokról van szó” – mondta Bittelmeyer a SPIEGELnek, hozzátéve, hogy
„ha már nem tudunk szállítani, akkor nem lesz több tank sem”.
A munkásgyűlés hátterében az új főnök múlt heti, a dolgozókhoz intézett videóbeszéde áll. Ebben Erginbilgic „égő platformnak” nevezte a vállalatot, amely intézkedések nélkül lehetséges, hogy a vég felé tart – mondta Bittelmeyer, az üzemi tanács vezetője. A londoni központ szerint takarékossági és hatékonysági politikát kell folytatni. A vállalat ezt visszautasítja.
Friedrichshafenben félnek a spórolástól, bár a német Rolls-Royce leányvállalatnál jól megy az üzlet. Tavaly a Rolls-Royce Power Systemsnek csaknem 3,2 milliárd eurós forgalma volt.. Az úgynevezett kormányzati üzletág, amely a harckocsimotorok gyártását foglalja magában, 2021-ben a teljes értékesítés kilenc százalékát tette ki.
Bittelmeyer szerint, ha nem történnek fontos beruházások, fennáll a veszélye annak, hogy a megrendelések további elmaradásával kell számolni. A helyzet már most is feszült az ismételt megrendelések tekintetében, például a német fegyveres erők esetében. Az üzemi tanács vezetője szerint a megrendelőkönyvek tele vannak, 2024-ig le van kötve a kapacitásuk. Műszakilag pedig nem egykönnyen megvalósítható, hogy a hajómotorok helyett egyszerűen több tankmotort gyártsanak.
Mindenesetre maga a motorgyártó tagadja, hogy kemény költségcsökkentő intézkedések történtek volna a vállalatánál. „Nincs létszámstop” – mondta a vállalat szóvivője. Következetesen dolgozzák le a hatalmas megrendeléseket, és szilárd pénzügyi helyzetben vannak – tette hozzá. Hangsúlyozta: „Továbbra is a szövetségi kormány megbízható partnere maradunk, és a megrendeléseket teljesíteni fogjuk”.
A szóvivő azonban azt is elmondta: „Az, hogy nyereségesebbé kell válnunk, az üzletág jelenleg folyó felülvizsgálatának egyik első eredménye”. Hozzátette, hogy ezek teljesen normális folyamatok. „Ahol ez a nyereséges növekedést szolgálja, ott továbbra is felveszünk munkatársakat.”
A Rolls-Royce anyavállalat, amely a nagytestű repülőgépek meghajtására specializálódott, különösen a koronajárvány nyomán került pénzügyi nehézségekbe.
Megjegyeznénk:
Az események kínosan érhetik a Rheinmetall vállalatot, hiszen most, hogy az ukrán fronton kiszórják az elöregedett katonai eszközöket, várhatóan fokozott megrendelésekre számíthatnak Európa kormányaitól. Másrészt – cinikusan fogalmazva – az elkövetkező hónapokban az ukrán fronton komoly tankbemutatóra számíthatunk, ami egyben a megrendelők meggyőzésére is szolgál. A megrendelők pedig igyekezni fognak nem csak a legjobb tankhoz hozzájutni, hanem a legrövidebb idő alatt is.