E civilek kritikai felszólalásait illető uralkodó jelző ebben az esetben az „alaptalan”, a személyi minősítésként a „terrorista”, a szóban forgó kisebbségi területre értve, hogy „ősi és elidegeníthetetlen”, a Fórum legitimitására gyakorolt hatása e témák felemlegetésének pedig a „veszélyeztetés”. A kínai delegációéhoz hasonló sürgősséggel kért többször szót Szíria diplomatája, hogy helyesbítse a kurd honfitársát, egy átfogóan gyakori sérelmi pont, az egyes térségek elnevezésének kérdése miatt
A kurd állítással ellentétben ugyanis nincs olyan, hogy Rojava, csak olyan, hogy a Szíriai Arab Köztársaság északkeleti része.
A Fórum emellett lehetőséget biztosítot arra idén is, hogy a nemzetközi kisebbségvédelmi rendszer vérkeringésébe konkrét javaslatokat vigyenek be az érintettek. Továbbá az érdekvédő szervezeteknek ez kiemelten fontos lehetőség a halózatépítésre és a lobbizásra.
Ez utóbbi esetében saját tapasztalat, hogy az ENSZ kisebbségügyi különmegbízottja és hivatala a nemzetközi tisztségviselőkkel összehasonlításban is az elérhető, nyitott és segítőkész intézmények közé tartozik, míg e képzeletbeli pólus átellenes oldalán az Európai Bizottság tisztségviselői állnak a maguk bizalmatlanságával és ódzkodásával a kisebbségi ügyeket illetően.
A nemzetközi érdekképviselet nem csodaszer
A nemzetközi szervezetekkel szemben nem érdemes túlzó elvárásokat támasztani, sem indokolatlanul elmarasztalónak lenni. Önmagukban egyetlen nemzeti kisebbség sorsát sem fogják ezek közvetlenül megváltoztatni.
E grémiumok kisebbségvédelmi súlyát végül is az adja, hogy adott kisebbség tagjai, civil jogvédő szervezetei mennyiben képesek oda ügyeket kivinni, és a rendelkezésükre álló mechanizmusok segítségével nemzetköziesíteni a problémáikat.
A kisebbségvédelem komplexitását mutatja, hogy még, ha ez utóbbi sikerül is, az igazi kihívás, hogy ezt követően
hogyan lehet a működésbe hozott mechanizmust megfelelően kihasználni arra, hogy azon keresztül tényleges változást generáljanak az adott állam joggyakorlatában vagy jogszabályi környezetében.
E törekvés, ha olykor sikerül is, a végeredmény minőségében és tartósságában nem mindig haladja meg a “vigyázó nemzetközi tekintet” figyelmének hosszát és intenzitását, hacsak nem találkozik olyan helyi, kisebbségi érdekérvényesítéssel, ami a jogvédelmet egyben közösségépítéssel, illetve e közösségek megerősítésével köti össze. Ez tudja ugyanis szavatolni a hosszú távú eredményeket.