A kisebbségvédelem komplexitását mutatja, hogy még, ha ez utóbbi sikerül is, az igazi kihívás, hogy ezt követően
hogyan lehet a működésbe hozott mechanizmust megfelelően kihasználni arra, hogy azon keresztül tényleges változást generáljanak az adott állam joggyakorlatában vagy jogszabályi környezetében.
E törekvés, ha olykor sikerül is, a végeredmény minőségében és tartósságában nem mindig haladja meg a “vigyázó nemzetközi tekintet” figyelmének hosszát és intenzitását, hacsak nem találkozik olyan helyi, kisebbségi érdekérvényesítéssel, ami a jogvédelmet egyben közösségépítéssel, illetve e közösségek megerősítésével köti össze. Ez tudja ugyanis szavatolni a hosszú távú eredményeket.
Akárcsak egy klímacsúcs: mi a sok és mi a kevés?
Az ENSZ Kisebbségi Fórumának dialektikája hasonlít az egy hónappal korábbi COP27 klímakonferenciához, amennyiben a sok eltérő érdek közt nehéz megtalálni a mindenkit kielégítő egyensúlyt, függetlenül attól, hogy mennyire elemi fontosságú a megvitatott téma. Ami túl kevés a kisebbségeknek, az államok jelentős részének elfogadhatatlanul sok. Így annak a gondolata is, hogy legyen egy átfogó, globális, jogi kötőerővel bíró, multilaterális szerződés, mely az ENSZ égisze alatt működik, és megfelelő monitoring eljárást, ad absurdum jogorvoslati lehetőséget biztosít a védeni kívánt nemzeti, etnikai, vallási és nyelvi kisebbséghez tartozó személyek számára.