Elon Musk most éppen a Twitter 2.0-t hirdette meg azon munkavállalóknak, akiket még nem rúgott ki. Hozzátéve: ha nem tetszik, ki vannak rúgva.
Minden napra jut egy újabb meghökkentő Musk-kinyilatkoztatás a Twitter háza tájáról. A milliárdos még csak pár hete vette át a vállalatot, de ennyi idő is elég volt ahhoz, hogy a külső szemlélő (és a tőzsde) számára nyilvánvalóvá váljon: a pénz mellé jókora adag fogalmatlanság és koncepciózavar társult.
Először jött a „kék pipás” ötlet, amelynek segítségével Musk 8 dollárt próbált havonta lehúzni azokról a felhasználókról, akik hajlandóak fizetni azért, hogy a kis kék jel bizonyítsa: ellenőrzött és megerősített profilokról van szó. „A Twitter nem függhet csak a hirdetőktől” – nyilatkozta, ám a „kék pipa” botránya addigra annyira túllépett rajta, és
Helyette tűzzel-vassal irtani kezdte azoknak a fiókjait, akik valaki másnak adták ki magukat – akkor is, ha poénból tették ezt.
Ezt közvetlenül megelőzve Musk kirúgta gyakorlatilag a teljes felsővezetést, beleértve Vijaya Gadde jogi és politikai vezetőt, aki az új főnök szerint a legtöbbet ártott a Twitternek a cenzúra bevezetésével és a nem neki tetsző hangok elnémításával. Ha már fent elkezdte, alul is folytatta: a Twitter-alkalmazottak létszámát drasztikusan, több ezer fővel csökkentette, a maradéknak pedig küldött egy fenyegető levelet, amelyben figyelmeztette őket: vége a home office-nak, és aki nem jár be a munkahelyére dolgozni, az szintén ki van rúgva.
A zűrzavar és a politikai lobbi azonnali, borítékolható megjelenésének köszönhetően több nagy hirdető is felfüggesztette üzleti megállapodását a Twitterrel: a General Motors, a Ford és a Pfizer például várakozó álláspontra helyezkedtek, mondván,
Bár Musk éppen azzal próbálja nyugtatni a hirdetőket, hogy a Twittert az igazság platformjává változtatja, amelyen nem lesz helye hamis fiókoknak, a bizalom irányába egyelőre elég ingatag.
Hogy a milliárdos a szokásos játékai egyikét űzi, amikor a csőd rémével fenyegette meg a Twitter-munkavállalókat, vagy valóban ekkorának érzi a problémát, jelenleg homályos, mindenesetre ezzel a mondattal próbálta a jó munkásembereket további erőfeszítésre és túlórákra rábírni.
Most pedig itt a legújabb ötlet: szerdán a főnök e-mailben értesítette a beosztottakat, hogy elindul a Twitter 2.0 projekt. Hogy ez pontosan mit takar, egyelőre még nem tudni, de valószínűleg a szuperapp kidolgozását akarja elindítani, vagyis az eddigi ad hoc-jellegű ötletelés helyett valamilyen koncepció is felbukkan, amit Musk szeretne minél hamarabb megvalósítani. Mint írta, a Twitter 2.0 extrém munkavégzést és rengeteg túlórát fog követelni a dolgozóktól, ezért
Jelenleg a Twitternél a néhány hónappal ezelőtti létszámnak mindössze a fele dolgozik. Hogy Musk újabb zsarolása mennyire volt hatásos, az máris kiderült:
Mindenesetre az új tulajdonos nem vesztegeti az idejét. Mindent is akar, de azonnal, bármi áron.
Címlapkép: A cég emblémája a Twitter internetes közösségi portál székházán 2022. november 11-én.
MTI/AP/San Francisco Chronicle/Stephen Lam