„Ketyegő bomba” a cseppfolyósított gáz (LNG) hajókon keresztüli szállítása Európa számára – véli az Analyst nevű görög kutatóközpont. Az intézet elemzése szerint azon kívül, hogy a vezetékes szállításhoz képest egy kiszámíthatatlan és megbízhatatlan módszerről van szó, a szállítmányok időzítése is az iparág spekulánsaitól függ.
Az Analyst állásfoglalásában az áll, hogy míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható és mindkét fél által komolyan megállapodott árak jellemezték, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem inkább számít megbízhatatlannak, amit tovább nehezít, hogy olyan árturbulenciák jellemzik, amelyeket spekulánsok alakítanak.
Múlt hétfő délután a földgáz ára a holland „ICE-Endex” energiatőzsdén a történelemben először negatívban állt – vagyis, ha valaki földgázt akart volna eladni, akkor fizetnie kellett a vásárlóknak, ahelyett, hogy neki fizetnének, kezdi elemzését az Analyst nevű kutatóközpont. A görög intézet szerint ez nem okozhat nagy meglepetést, mivel a bolygón lévő 641 cseppfolyósított gázszállító tanker közül legalább hatvan Európában horgonyoz, ahol nem tudják vagy nem akarják kirakni rakományukat, annak ellenére, hogy tehetetlenségük napi 500 000 dollárba kerül.
Az Analyst úgy véli, hogy a jelenséget megmagyarázza az a tény, hogy
Ezért csak annyi gázt lehet a hálózatba betáplálni, amennyi elfogy, vagyis jelenleg elég alacsony mértékben, hiszen az európai átlaghőmérséklet még mindig magas az időszakhoz képest, ráadásul Közép-Európában akár 8 fokkal is magasabb az átlagnál, jelenik meg az elemzésben.
Az intézet továbbá azt is kiemeli, hogy mindezzel párhuzamosan nőtt a cseppfolyósított gáz hajókon történő tárolása is, hiszen számos ország nem rendelkezik a megfelelő tároló létesítményekkel, ami 10 százalékkal csökkenti az LNG-flotta teljes kapacitását.
Az Analyst úgy véli, hogy mindez egyet jelent egy ketyegő bombával Európa számára, amely majd akkor robban fel, amikor elkezd csökkenni a hőmérséklet és az LNG-kereskedők tömeges csőd veszélyével néznek szemben.
Pontosabban, a csökkenő hőmérséklet a fogyasztás meredek emelkedéséhez vezet majd és az európai terminálokon, ahol a kirakodási és visszagázosítási képességek nem elegendőek ahhoz, hogy a tartályhajókból a gázt olyan gyorsan juttassák a hálózatba, ahogyan elfogy, nagy fennakadások láthatóak figyelmeztet előre a görög kutatóközpont.
Ezen túlmenően fennáll az a veszély is, hogy az iparág spekulánsai megvárják az árak emelkedését, hogy eladják rakományaikat, amelyek a késésen kívül torlódásokhoz is vezethet a kikötőkben – hangsúlyozza az intézet.
Az Analyst szerint egyszerűen fogalmazva, míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható és mindkét fél által komolyan megállapodott árak jellemezték, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem kaotikus és megbízhatatlan,
Az intézet szerint a tartályhajós gázellátáshoz kifinomult menetrendek, megfelelő terminálok és készletigények szükségesek, az Unióban pedig ezekből semmi nem létezik. Ezért is vihar várható a láthatáron az alacsony gázárak ellenére, amelyek sokak szerint az energiaválság mérsékléséhez vezetnek – emeli ki az Analyst.
A kutatóközpont végül hangsúlyozza, hogy szintén komikusan tragikus, hogy az EU második legnagyobb LNG-szállítója az Egyesült Államok után Oroszország, ráadásul a cseppfolyósított gáz szállítása erősen megterheli a környezetet. A következő anekdota valószínűleg pedig az lesz, hogy az orosz kikötők közelebb vannak Európához, ezért az Uniónak ismét szüksége lesz Oroszországra – zárja elemzését az Analyst.
(Fotó: 123RF)