Az Analyst állásfoglalásában az áll, hogy míg a vezetéken keresztüli gázkereskedelem kiszámítható, megbízható és mindkét fél által komolyan megállapodott árak jellemezték, addig az „új”, hajókon keresztüli gázkereskedelem inkább számít megbízhatatlannak, amit tovább nehezít, hogy olyan árturbulenciák jellemzik, amelyeket spekulánsok alakítanak.
Európa kikötőin dokkolnak a hajók
Múlt hétfő délután a földgáz ára a holland „ICE-Endex” energiatőzsdén a történelemben először negatívban állt – vagyis, ha valaki földgázt akart volna eladni, akkor fizetnie kellett a vásárlóknak, ahelyett, hogy neki fizetnének, kezdi elemzését az Analyst nevű kutatóközpont. A görög intézet szerint ez nem okozhat nagy meglepetést, mivel a bolygón lévő 641 cseppfolyósított gázszállító tanker közül legalább hatvan Európában horgonyoz, ahol nem tudják vagy nem akarják kirakni rakományukat, annak ellenére, hogy tehetetlenségük napi 500 000 dollárba kerül.
Az Analyst úgy véli, hogy a jelenséget megmagyarázza az a tény, hogy
az Európai Unióban átlagosan közel 94 százalékban tele vannak a tárolók, míg a legfontosabb importpiacokon – Németországban és Olaszországban – egyáltalán nincs tárolóhely.