Megkérdeztük olvasóinkat Biden végzetes döntéséről: egyértelmű választ kaptunk!
Az amerikaik után a britek és a franciák is megengedték az ukránoknak, hogy Oroszországot támadjak nagy hatékonyságú fegyverekkel.
Egy társadalom jóléte többféle mutatóval is mérhető. Az egyik fontos indikátor a gépkocsipark életkora. Nekünk, magyaroknak ezen a téren sem kell már túlzottan szégyenkeznünk.
Sebestyén Géza, az MCC Gazdaságpolitikai Műhely vezetőjének írása a Makronómon.
Egy új autó vásárlása a mai fiatalok számára elképzelhetetlen tortúra volt gyermekkorom idején. A szüleim komoly előleget fizettek be a gépkocsi-forgalmazásért felelős Merkúr irodájában. Ezt követte a hosszadalmas, évekig tartó várakozás arra, hogy a járművet át is vehessük, mely általában Trabant, Wartburg, Moszkvics, esetleg – a szerencsésebbeknek – Lada volt. Extrákról, vagy akár a szín kiválasztásáról még csak nem is álmodtunk.
A szüleimhez képest nekem és a mai családoknak jóval könnyebb és egyszerűbb dolga van akkor, amikor a négykerekűjüket megveszik. Nem csak anyagi szempontból engedhetünk meg sokkal többet magunknak, de kényelem, biztonság, extrák terén is. (Bár az is igaz, hogy a koronavírus és a háború kapcsán megint visszatért a várakozás és újabban az áremelkedés is az új autók esetén – a szerk.)
Ahogyan azt az ábra is mutatja, 2020-ban a magyar gépkocsiparknak mindössze 8 százaléka volt 2 évnél fiatalabb. Bár ez a szám jelentős növekedést mutatott az elmúlt években, a mértéke még mindig bőven elmarad a kontinens vezető állama, Luxemburg 22 százalékos értékétől.
Másik oldalról nézve az ábrát, a hazai indikátor közel háromszorosa az európai sereghajtó litván értéknek. De Ciprus, Románia és Lettország lakói is csak feleannyi új gépkocsit engedhetnek meg arányosan maguknak, mint a magyarok.
Emellett hazánk olyan államokat is maga mögött tudhat, mint Észtország, Lengyelország, Finnország, Málta, Portugália, Horvátország, Szlovénia vagy Spanyolország. És olyan országokat értünk be, mint Norvégia és Olaszország.
Ez annak a fényében, hogy a gépkocsik ára nem igazán tér el az egyes országokban, nagyon komoly fegyverténynek tekinthető.
A jövő egyelőre bizonytalan
Az elmúlt hetekben a Makronóm többször foglalkozott az autópiac frissebb trendjeivel. Természetesen örvendetes tény, hogy a fentebb idézett listában jó helyezést értünk el, illetve javítottunk is korábbi mutatóinkon. Ugyanakkor mind a Covid, mind pedig a háború rányomja most a bélyegét a piacra, illetve a következő évekre. Jelenleg az új autók ára nagyon gyorsan emelkedik, főként a külső inflációs hatások miatt. Ezzel persze csökkennek a cikkben is említett várólisták, de a szakértők szerint az autópiac és az autógyártás távolabbi jövője egyelőre meglehetősen bizonytalan. Azaz több a kérdőjel és az intő jel, mint a bizakodásra okot adó tényező.
Autóipar: szépnek tűnik minden, de kódolva van egy hatalmas zuhanás!
Szakértő: Az EU letolt gatyával várja az események végét
Kongatják a vészharangot a német autóiparban
A Volkswagen tíz éven belül teljesen leáll a belsőégésű autók gyártásával
Nyitókép: Pixabay