Már Ázsiából is fenyegetőznek: csúnya pofonba szaladhat bele az EU
Katar nem blöfföl, ha az LNG-ről van szó.
Akár a napi 400 ezer dollárt is elérhetik a cseppfolyósított földgáz szállítására alkalmas hajók bérleti díjai.
Elképesztő sebességgel emelkednek az LNG-szállításra alkalmas hajók bérleti díjai a háború kezdete óta, az Északi Áramlatok elleni támadás pedig csak olaj volt a tűzre. Az ellátási láncok átrendeződése egyben a szállítási kapacitás csökkenését, így a díjak csúcsra futását is magában hordozza. Mára egészen hihetetlen összegekért lehet LNG-chartereket bérelni – a költségek egyben azt is jelzik, hogyan ugrottak a plafonig a gázárak.
Európa azon része, amely megteheti (rendelkezik alkalmas kikötőkkel és LNG-terminálokkal), a tél közeledtével egyre gyorsuló tempóban próbál meg minél több cseppfolyós földgázt beszerezni a világpiacról – jellemzően az Egyesült Államokból és Nigériából.
a Yiannis LNG-szállítót, de nem sokkal maradt le az indiai GAIL sem, amely 360 ezerért tette ugyanezt az LNG Schneeweisschennel.
Az európai energiaválság tehát igazi kincsesbánya az LNG-szállítók tulajdonosai számára: az Atlanti-óceánra vonatkozó fuvardíjak egyetlen hónap alatt 300 százalékkal nőttek.
Fotó: MTI/EPA-PAP/Marcin Bielecki