Zambia mostani elnöke Hakainde Hichilema eddigi hivatali ideje alatt 9,4 százalékra tudta mérsékelni az inflációt, ami jelentős eredmény, hiszen egy évvel ezelőtt ez 24,4 százalék volt. Júliusban egyúttal elfogadták az államadósság-kezelési törvényjavaslatot, amely az állami hitelfelvételt korlátozza és parlamenti jóváhagyáshoz köti az állami szektor összes hitelét.
Az előzményekhez tartozik, hogy 2020 májusában Kína támogatta a G20 adósságszolgálati kezdeményezésének létrehozását. Ebben szerepelt, hogy a kétoldalú hitelezők
2021 végéig ideiglenesen felfüggesztik a 73 legszegényebb országnak nyújtott hitelek kamatait.
Kína későbbi közlése szerint ennek keretében nagyjából 2 milliárd dollárnyi kifizetést halasztott el. Azt azonban sokszor elfelejtik a Kínára való fókusz miatt, hogy habár jelentős a Kína felé való tartozás, de Zambia adósságának 45 százaléka nem kínai székhelyű külső hitelezők felé áll fenn, a kínai adósság a teljes külső adósságkifizetés mindösszesen 17,6 százalékát jelenti.
Azt is világossá kell tenni, hogy Zambia problémái miatt nem tehető egyedül felelőssé Kína. Zambia kormánya direkt módon felkérte az amerikai magánhitelezőket, hogy járuljanak hozzá a tartozás legalább 2/3 részének törléséhez. Ilyen magánhitelező volt például a BlackRock, amely egyben Zambia legnagyobb kötvénytulajdonosa. Ezt azonban elutasították, ahogy az euro-kötvény befektetők is elutasították a kamatfizetések késleltetését. Ez utóbbi befektetők egyébként Zambia külső adósságának mintegy 20 százalékát birtokolják.
A Kína elleni adósságcsapda-diplomácia vádjával ugyanakkor az a baj, hogy nem veszik figyelembe az afrikai kormányok döntéseit, valamint a Párizsi Klub hitelezői által kínált nem épp kedvező feltételeket.
Ami a mostani helyzetet illeti, az IMF-kölcsön esetében világossá kell tenni, hogy az kötöttségekkel jár együtt. Az egyik ilyen a transzparencia, mégpedig minden jövőbeni és múltbeli hitel kapcsán. Emellett szükséges az üzemanyagokat, valamint a mezőgazdasági szektort érintő támogatások megnyirbálása, ami súlyosan fogja érinteni minden bizonnyal a zambiai társadalom szegényebb rétegeit.
Egyiptom is a „kéregetők” sorában, de Ukrajnának nincs esélye
Mindezekkel egyidőben Egyiptom egy újabb hitelről kezdett el tárgyalni. Ukrajna helyzete pedig nem is kérdés, egyenesen katasztrofális a fél éve húzódó háború okán. Ugyanakkor a helyzet akármennyire is aggasztó, egyre valószínűbb, hogy az ukránok nem fognak kölcsönt kapni az IMF-től.
Ennek oka egyszerű: a kölcsön feltétele, hogy a kölcsönt felvenni kívánó ország kiszámítható, ha úgy tetszik világos visszafizetési pályával kell rendelkezzen a hitelező számára. Még számos ország említhető, amelyek kölcsönért folyamodtak, ami nem is meglepő, hiszen az IMF júliusi előrejelzésében 53 országot jelölt meg, amelyekben nagy az esélye egy adósságválság kialakulásának.
Éppen ezért figyeli aggodalommal az IMF a globális fejleményeket, érzékelve a globális kockázatok felfutását, hiszen egyre több ország esetében merül fel az adósságfizetési nemteljesítése: a kölcsönért forduló országok egy jelentős részében ez szolgáltatja az indokot a kölcsönhöz. Emiatt a befektetők körében is egyre nagyobb az aggodalom.
A világjárvány alatt eladósodott országok problémáit nem könnyíti meg az élelmiszerárak és az energiaárak növekedése sem,
és nincs kizárva, hogy az adósságválságok áterjedhetnek a fejlett világ gazdaságaira. Az sem segít a helyzeten, hogy a kormányok választási ciklusokban gondolkodnak, így több esetben
azért nem kerül sor strukturális, szerkezeti reformokra, mert aláásná a népszerűségüket a lakosság körében,
hiszen ezek fogyasztói oldalról erős kiigazító csomagok. Ugyanakkor az eladósodott vagy az eladósodás szélén álló gazdaságoknak szükségük van ilyen jellegű reformokra a hosszú távú optimális működéshez.
Kína a világ egyik legnagyobb hitelezőjévé lépett elő
Kína az IMF mellett a világ egyik legnagyobb hitelezőjévé lépett elő, ezzel versenytársat jelentve az IMF számára. Az afrikai országok döntően Kína felé vannak eladósodva. Fentebb már Zambia említésre került, amely országnak mintegy 6 milliárd dolláros tartozása van a kommunista állam felé. Kínát főleg a fejlett nyugati világ felől erős vádak érték a hitelezési gyakorlata miatt, adósságcsapda-diplomáciával vádolva. Ennek a nyomásnak a hatására Kína visszaszorította az Afrikai Egy Övezet Egy Út kezdeményezés egyes programjait. A kínai támogatott infrastrukturális fejlesztések az 1970-es években kezdődtek az afrikai országokban. Az IMF és Kína közti verseny egyre érezhetőbb: előző évben fogalmaztak meg Amerikából egy véleményt, amely arra irányult, hogy nem szeretnék, ha a Kína felé eladósodott országok az IMF-et és a Világbankot használnák az adósságkönnyítési segélyekkel közvetve arra, hogy visszafizessék a kínai kölcsönöket, hiszen ez lényegében a programok célját hiúsítaná meg.
MTI/ AP/ J. Scott Applewhite