Kiderült, Donald Tusk Mandiner-olvasó, kommentálta is a lapunkban megjelent egyik cikket
Lengyelország miniszterelnöke csütörtökön interjút adott az Európai Tanács brüsszeli csúcstalálkozója közben.
Az XPeng Aeroht kínai vállalat által tervezett X2 nevű, elsősorban városnézésre és betegszállításra tervezett repülő autó először szállt fel Dubajban. A Dubaji Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke reméli, hogy 2 éven belül már magánszemélyek is megvásárolhatják – persze igen borsos áron, és nem vezethető autós jogosítvánnyal…
Brian Gu, az XPeng elnöke az eseményt „jelentős lépésnek” nevezte a vállalat jövőbeli céljait tekintve.
A kétüléses elektromos jármű pilótafülkéje zárt, és szénszálas szerkezettel rendelkezik. Kézi vezérléssel, de autonóm módon is képes működni.
„Ez egy luxuscikk, és sok tehetős magánszemély érdeklődik az ilyesfajta technológia és luxuscikkek iránt” – mondta Omar Abdulaziz AlKhan, a Dubaji Kereskedelmi és Ipari Kamara elnöke.
Az X2 az XPeng Aeroht ötödik generációs repülő autója. A vállalat közölte, hogy az október 24-én megrendezésre kerülő XPeng Tech Napon tervezi bejelenteni a hatodik generációs modellel kapcsolatos előrelépéseket, amely nem csak repülni tud majd, de az utakon is képes lesz közlekedni – adta hírül a Bloomberg.
A szlovák Klein Vision társaság februárban megkapta a szükséges engedélyeket az egyszerűen csak AirCar névvel illetett repülő autója üzemeltetésére. Ez az autó nem az X2-höz hasonló drón. Ez inkább (a szárnyait hártacsukva) hagyományos autóhoz hasonlító repülőgép, amely a talajon (elsősorban kifutópályáról) indulva és a megfelelő felszállási sebességet elérve tud levegőbe emelkedni és 170 kilométeres óránkénti sebességgel mintegy ezer kilométer megtételére képes a légtérben.
Az új koncepciókban a szárnyak tehát nem hajolnak vízszintesen a gép alapváza fölé, hanem először elfordítják, majd függőlegesen beillesztik a jármű karosszériájának oldalába. Ez a megoldás lehetővé tette, hogy csökkentsék a szélességet, és így több hasznos területhez jutottak. A szárnyak kiterjesztésekor, a farokrész is kitolódik, és elfoglalja a helyét az úgynevezett toló propeller. A kompaktabb kialakítás nagy előnyt jelent, elsősorban a közúti forgalomban. Az AirCar járműve ezzel a megoldással egy normál méretű parkolóhelyre is befér.
A szükséges tanúsítványok megszerzése után formálisan már semmi sem áll a tömeggyártás útjában. A vállalat közlése szerint hamarosan akár el is indulhat.
Mint elmondták, más verziókat is terveznek. Például 4 ülésest, kétéltűt vagy ikermotorost. A vállalat az új Adept Airmotive könnyű repülőgép-hajtómű tesztjeit is befejezte, amely az új, változtatható geometriájú légcsavarával akár 300 km/h-s repülési sebességet és több mint ezer kilométeres hatótávolságot tenne lehetővé. Ez az új verzió várhatóan 12 hónapon belül kaphat tanúsítványt.
A Klein Vision repülő autóról bővebben a Makronóm korábbi cikkében olvashat.
Képek forrása: Xpeng, Klein Vision