Virtuális véleményvezérekkel reklámoznak a cégek, de vajon ez hogyan hat a fogyasztókra?

2022. augusztus 14. 12:47

Több mint 130 ezer követője van az Instagramon, ahol világjáró kalandjairól posztol fotókat. Sminkje mindig kifogástalan, ruhái egyenesen a kifutóról vannak. Énekel, táncol és modellkedik – de ez nem valódi.

2022. augusztus 14. 12:47
null

Valós és virtuális egyszerre

Rozy egy dél-koreai „virtuális influencer”, aki annyira valósághű, hogy gyakran összetévesztik egy hús-vér emberrel.

„Valódi ember vagy?” – kérdezi egyik Instagram-követője. „Te egy mesterséges intelligencia vagy? Vagy egy robot?” Az őt létrehozó szöuli székhelyű cég szerint Rozy mindhárom keveréke, aki a valós és a virtuális világ között mozog.

Ő „képes mindarra, amire az emberek nem képesek (...) a legemberibb formában” – írja a Sidus Studio X a honlapján.

Ez azt is jelenti, hogy a cég számára profitot termel a több milliárd dolláros reklám- és szórakoztatóiparban. 2020-as indulása óta Rozy márka- és  szponzorszerződéseket kötött, virtuális divatbemutatókon lépett kifutóra, és két kislemezt is kiadott.

És nincs egyedül.

Virágzik a „virtuális ember” ipar, és vele együtt egy teljesen új gazdaság, amelyben a jövő influencerei soha nem öregszenek, nem keverednek botrányokba és gyakorlatilag tökéletesek – ez rémisztő lehet azok számára, akik már most is a szinte elérhetetlen szépséget és az örök fiatalságot kergetik.

De hogyan is működnek a virtuális influencerek?

A Rozy mögött álló CGI (computer-generált képek) technológia nem új. Mindenhol jelen van a mai szórakoztatóiparban. A művészek valósághű, nem emberi karakterek megalkotására használják a filmekben, számítógépes játékokban és videóklippekben, influencerek készítésére azonban nemrégiben kezdték el használni.

A Sidus Studio X néha tetőtől talpig a technológia segítségével készíti el Rozy képét, ez jól működik az Instagram-képeknél. Máskor a fejét egy emberi modell testére helyezi fel – például amikor ruhákat modellez.

A dél-koreai Lotte Home Shopping kiskereskedelmi márka általában videojátékokhoz használt szoftverrel hozta létre virtuális influencerét, Lucy-t, akinek 78 000 Instagram-követője van. Valós társaikhoz hasonlóan

Rozy fiókján látható, ahogy Szingapúrba „utazik”, és egy háztetőn egy pohár bort kortyolgat.

Néhányan talán kissé furcsának tarthatják a mesterséges emberekkel való interakciót, szakértők szerint azonban a virtuális influencerek elnyerték azon fiatalabb koreaiak tetszését, akik életük nagy részét az online térben töltik.

A 23 éves Incheonban élő Lee Na-kyoung két évvel ezelőtt kezdte el követni Rozy-t, mert azt hitte, hogy ő egy valódi személy. Rozy is követte őt, néha kommentálta a bejegyzéseit. Virtuális barátság alakult ki közöttük, amely még azután is kitartott, hogy Lee rájött az igazságra.

– mondta Lee.

„Szeretem Rozy tartalmát” – tette hozzá Lee. „Annyira csinos, szinte el sem hiszem, hogy ő egy mesterséges intelligencia.”

Nem csak influencerek lehetnek virtuálisak

Catriona Campbell az Egyesült Királyság egyik vezető szaktekintélye a mesterséges intelligencia területén. Új könyve jelent meg AI by Design címmel: Terv a mesterséges intelligenciával való együttéléshez.

Campbell előrejelzése szerint fél évszázadon belül teljesen természetes lesz a virtuális gyereknevelés. A szakértő ezt a digitális demográfiai csoportot „tamagotchi generációnak” nevezte el, a japán digitális kisállatok után.

Campbell szerint a virtuális gyerekek úgy fognak kinézni, mint az élő emberek, lehet majd velük játszani, sőt meg is lehet majd őket ölelgetni. A digi-babák képesek lesznek érzelmeket is szimulálni, valamint beszélni is:kezdetben csak gügyögnek, később viszont feleselni is képesek lesznek majd – adta hírül korábban a Makronóm.

Catriona Campbell az Egyesült Királyság egyik vezető szaktekintélye a mesterséges intelligencia területén. Új könyve jelent meg AI by Design címmel: Terv a mesterséges intelligenciával való együttéléshez. Campbell előrejelzése szerint fél évszázadon belül teljesen természetes lesz a virtuális gyereknevelés. A szakértő ezt a digitális demográfiai csoportot , a japán digitális kisállatok után. Campbell szerint a virtuális gyerekek úgy fognak kinézni, mint az élő emberek, lehet majd velük játszani, sőt meg is lehet majd őket ölelgetni. A digi-babák képesek lesznek érzelmeket is szimulálni, valamint beszélni is:kezdetben csak gügyögnek, később viszont feleselni is képesek lesznek majd – adta hírül korábban a Makronóm.

Nyereséges üzlet

A közösségi média nem csak azt teszi lehetővé, hogy a virtuális influencerek rajongói bázist építsenek – nagyon jó pénzek vannak ebben az iparágban. Rozy Instagramja például tele van szponzorált tartalmakkal, ahol bőrápolási és divattermékeket reklámoz.

„Sok nagy koreai cég szeretné modellként használni Rozyt” – mondta Baik Seung-yup, a Sidus Studio X vezérigazgatója. „Idén várhatóan könnyedén elérjük a kétmilliárd koreai won (kb. 1,52 millió dollár) feletti profitot, csak Rozyval.”

Hozzátette, hogy a Rozy népszerűségének növekedésével a vállalat egyre több szponzorációt szerzett olyan luxusmárkáktól, mint a Chanel és a Hermes, valamint magazinoktól és különböző médiavállalatoktól. Reklámjai már a televízióban is megjelentek, sőt óriásplakátokon és a buszokon is – állítja a CNN.

Lee Bo-hyun, a Lotte Home Shopping médiaüzletágának igazgatója szerint a Lotte idén hasonló nyereséget vár Lucytól, aki pénzügyi és építőipari cégek reklámajánlatait hozta be.

Miért választják a vállalatok az élő emberek helyett a mesterséges intelligenciát?

A való életben élő társaik nagy részéhez képest ezek az infuencerek alacsony fenntartásúak és mondhatni „fáradhatatlanok”. Egy reklámanyag elkészítése néhány órába vagy napba, hosszabb videó esetében pedig néhány hétbe telik – ez jóval kevesebb idő és munka, mintha egy valódi embert foglalkoztatnának.

Károsak a virtuális influencerek?

Az egész világon vita folyik arról, hogy etikus-e úgy reklámozni virtuális emberekkel, hogy a fogyasztók valójában nem tudják, hogy a modellek nem emberek.

A Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta, amelynek platformjain több mint 200 virtuális influencer van jelen, elismerte a kockázatokat.

„Mint minden bomlasztó technológiában, a szintetikus médiának is van jó és rossz oldala. A reprezentáció, a kulturális kisajátítás és a kifejezési szabadság kérdései már most is egyre nagyobb aggodalomra adnak okot” – írta a vállalat egy blogbejegyzésben.

„Annak érdekében, hogy segítsen a márkáknak eligazodni ennek a feltörekvő médiumnak az etikai dilemmáiban és elkerülni a potenciális veszélyeket, (a Meta) partnereivel együtt azon dolgozik, hogy egy olyan etikai keretrendszer jöjjön létre, amely irányítja a virtuális influencerek megfelelő felhasználását.”

Borítókép: Instagram | rozy.gram

Összesen 9 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Galsó Atya
2022. augusztus 25. 00:20
Biztos igazad lehet... ..ne. De az itt a baj, hogy az emberek egy nagyon nagy része, megkockáztatom többsége (még!), nem kíváncsi sem a mű, sem a valódi influenszerekre és jó okkal. - Önnek nincs saját véleménye? Semmi baj! Nézzen meg egy influenszert találomra és rögtön kap egyet!
Kovács József
2022. augusztus 16. 16:37
Ha beválik, akkor a nem létező háttérhatalon Ursula von der Leyent, Guy Verhofstadtot illetve társaikat is virtuális szereplőkre fogja cserélni.
annamanna
2022. augusztus 15. 15:55
Az influenszerekben szerintem pont az egyediségük és tökéletlenségük a lényeg. Ki a fene kíváncsi egy műanyagra? Pl magyar-távol-keleti influenszerek: 1. Zsiros Deszka Magyar termékek Japánban https://www.youtube.com/watch?v=S2kI7zf-uo0 2. Japánspecialista 10 megszokhatatlan japán dolog https://www.youtube.com/watch?v=l47UePEUpRw 3. Dél-Korea és a koreai pasik https://www.youtube.com/watch?v=_JioUjw-nEk És így tovább. Ki az az elmebeteg őrült, aki ezt az egyediséget egy programmal képes helyettesíteni?
nibiru
2022. augusztus 15. 14:12
Hogyan hat a gyerekekre?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!